Kæk livsstilsbil til byen Kia Stonic

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende, så snart det udkommer: tryk her!

Foto Kia pr

“Yes, juhuu!” jeg drejer skarpt kontra på rattet, så bilen et kort øjeblik kører sidelæns i sandet til brummen og hårdt arbejde for ESP’en. Åh, herligt!

Nuvel, det er ellers ikke en off roader jeg er ude i. Vognen har kun forhjulstræk, men nu er det heller ikke det vilde ridt over klitterne ved Vesterhavet, jeg har gang i, blot en sandet grusvej i en lysning i en skov. Og det klarer den nye kompakte SUV, eller crossover om du vil, Kia Stonic såmænd ganske godt. Også selvom den nye høje bil faktisk mest er møntet på bykørsel.

Og det er vel egentlig derfor, at Kia har inviteret til testkørsel i Berlin, Tyskland. For nok har den helt nye Stonic både frihøjde, beskyttelsesskanter over hjulkasser og ved for-og bagende, men det er mest fordi, at det ser godt ud. Undersøgelser viser nemlig, ifølge Kia, at udseendet er vigtigt, når folk vælger bil i netop det her segment. Faktisk så vigtigt, at folk har tendens til at være mindre loyale overfor deres vanlige mærker, og mere åbne overfor andre brands, så længe exteriøret ser godt ud.

Og så kører jeg lige parolen igen. For det her segment med de SUV-lignende kompakte modeller, populært kaldt B-SUV segmentet, er jo altså i rivende udvikling. Ikke bare i Danmark, men hele Europa. Til sammenligning udgjorde det 16 procent af det samlede salg i 2012. I 2016 var det allerede steget til 26 procent. Og det marked vil Kia naturligvis have en bid af med Kia Stonic.

Og forventningerne er store. Så store at Kia allerede nu inden introduktionen kalder Stonic for deres nye baby flagskib med kraftig referance til salgssuccessen Sportage, som er nummeret større. Stonic deler platform med Kia Rio, men er hævet, hvilket giver mere frihøjde, den er gjort mere stiv og har andet styretøj og støddæmpere. Designet har en ny grill med lavt luftindtag på fronten, korte udhæng for og bag, et særligt hak i linjen langs siden, mere rummelighed og horisontale linjer på bagenden. Altså skulle den gerne lægge sig mellem den underholdende Rio og den mere praktiske Sportage.

At det er en livsstilbil, vi med andre ord er ude i, understreges yderligere af den for Kia helt nye mulighed for at personificere vognen. Der kan vælges farver på bagspoileren, på sidespejlene, de store C-stolper (dem ved bagruden), og taget, foruden mulighed for farve på syninger og lister i interiøret. Det er al sammen med til at gøre vognen, og jeg citerer: iøjenfaldende, unik, anderledes … you name it, der er næsten ingen grænser for tillægsordene, som Kias marketingsafdeling kan sætte på vognen. Og den gule Stonic, ser da også pænt spif og kæk ud.

Det gør den gråblå Stonic, kollegaen og jeg får udleveret, til gengæld ikke. Den er noget mere nedtonet og anonym, men vi har også alene valgt den på grund af motoren. Stonic kommer nemlig med 3 benzinmotorer: 1.0, 1.2 og 1.4 med henholdsvis 120, 84 og 100 hestekræfter samt en 1.6 dieselmotor med 110 hestekræfter. Førstnævnte forventer Kia Danmark at sælge flest af, så den snupper vi og kører mod landevejene.

Køkørsel i en storby er nemlig ikke specielt dynamisk eller velegnet til testkørsel, så uanset hvor spændende den tyske hovedstad så end er, går turen går ud mellem skove, enge og røde køer, og ikke mindst en fartgrænse på 100 km/t. Og her gør Stonic sig rigtig godt. Dels med den lille tur på grusvejen og dels på de snoede veje gennem landskabet. Man kan godt mærke de store 17″ fælge, der gør vognen lidt mere hård, og for nogen vil det få vognen til at føles ekstra dynamisk, men hvis man ikke er til den slags, skal man vælge 15″ fælgene.

Den trecylindrede motorlyd er ligeledes en smagssag, som nogen elsker og andre har svært ved, men selvom jeg hører til sidstnævnte, kan jeg ikke beklage mig over køreegenskaberne.

Stonic kører nemlig rigtig fint, ikke bare i skoven, men også på motorvejen. Naturligvis er den ingen raket, men den kører stabilt og frisk nok til, at man ikke føles sig udenfor i overhalingsbanen.

Interiøret er måske mere praktisk, end det er designersmart, til gengæld følger en hel masse udstyr med som standard. For eksempel 7″ farveskærmen og køresystemer som automatisk nødbremse, vognbaneassistent, advarsel om trafik bag bilen og som noget helt nyt for Kia: træthedsassistent, der giver en lille advarsel om, at man måske skulle holde sig en pause.

På bagsædet kan to voksne uden problemer sidde godt, eller tre børn, og bagagerummet er stort nok til indkøb og skoletasker. Kia har med andre ord fundet en fin middelvej i den nye Stonic, der er praktisk nok i hverdagen, sjov i fritiden og spif i designet – hvis man altså er til livsstilbiler.

450 stykker er i første omgang på vej til Danmark og lander i landet nu.

Kia Stonic

Pris fra kr. 180.000,-

Hestekræfter fra 84 til 120

Topfart: 184 km/t

Kilometer på literen: op til 23,8

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende, så snart det udkommer: tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On