Luksus Alfa til hele familien, Alfa Romeo Stelvio

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned når det udkommer: Tryk her!

Foto Malene Raith

“Er du klar?” Spørger jeg hypotetisk knægten på bagsædet, tjekker en ekstra gang fortovet for fodgængere og cyklister, og drøner så vognen igennem den store vandpyt på kørebanen.

Wuhuu! Vi jubler i tørvejret i kabinen og nyder, at den danske sommers endeløse skybrud ikke kan nå os herinde. Well, well, man har jo kun det sjov, man selv laver, og når vejret ikke egner sig til strandture, er det jo dejligt, at Alfa Romeos nye luksus SUV, Stelvio, som vi befinder os i, ikke bare har firehjulstræk, men også en knap, der gør den ekstra velegnet til at køre grinende gennem lange regnvejrsdage.

Nok gik der nogle minutter fra jeg første gang satte mig ind og kørte af sted i den nye Stelvio, før det gik op for mig. Jeg har jo efterhånden testet mange Alfa Romeoer fra den vilde flade 4C over den lille iltre ugle Mito til den dynamiske firmabil Giulia. Men det her var nyt.

Ja, ja, selvfølgelig ved jeg godt, at Stelvio er en helt ny model, jeg var trods alt til stede på Los Angeles Auto Show, hvor bilen havde verdenspremiere i november 2016, men hvor det uden undtagelse har været vogne, som jeg altid har sat mig ned i (i 4C ligger man nærmest 2 cm over asfalten), så er det altså første gang, jeg prøver at sætte mig OP i en Alfa Romeo. Og fra pladsen bag rattet ikke skue ud, men ned, over den store røde motorhjelm. Fedt! For selvfølgelig skal Alfa Romeo da have en SUV.

Jeg har skrevet det halv en snes gange, og nu skriver jeg det lige igen. Markedet for høje rummelige vogne er i rivende udvikling, salgskurverne går i øjeblikket lodret op og enhver bilproducent med respekt for at tjene penge, har naturligvis mindst en SUV eller Crossover i modelfamilien. Selv luksusbrands som Bentley og Maserati er for længst hoppet på vognen, Porsche så lyset for flere år siden, og den nye F-Pace fra Jaguar har allerede vist sig at være en genistreg for mærket.

Så klart, det er helt på sin plads, at også Alfa Romeo kommer med deres bud på en premium bil til “familien med aktiv livsstil.” Og alle os andre, der kan lide at foregive at have en sådan.

Alfa Romeo har altid stået for dynamik, og bare rolig, selvom her nu altså både er frihøjde og masser af plads i kabinen, er dynamikken intakt. Stelvio fås udelukkende med 8-trins automatgear med et par enorme paddleshift på rattet, som jeg ind imellem får filtret fingrene ind i, når jeg skal blinke. Det er den store benzinudgave med 280 hestekræfter, jeg kører rundt i, og den slags fornægter sig ikke. Signaturknappen for Alfa, nemlig deres køremodes: DNA (Dynamic, Neutral og Allweather), er her naturligvis, og selvom jeg mest kører rundt i N i byen, brummer vognen skam herligt potent. Ikke voldsomt, blot lidt bistert.

Som jeg sætter i D, forventer jeg derfor et brøl, men det kommer ikke. Stelvio er ikke støjende, men stadig blot en vred brummer, til gengæld mærker jeg fluks, hvorledes speederen bliver mere responsiv og spiller op til leg. Skulle jeg få lyst til at lade de 280 hestekræfter strække ud eller bare komme hurtigt ud af starthullerne.

Men selvom jeg giver god gas på motorvejen, er den smukke kabine med træpaneler stadig behageligt stille og affjedringen komfortabel. Ikke for blød og ikke for hård. Ej heller i Dynamic mode. Firehjulstrækket, Q4, bidrager desuden til stabilitet herude, foruden styrke skulle jeg få lyst til at trække hestetraileren off road. Og på den måde er her plads til at flere end blot chaufføren kan nyde turen, to voksne sidder godt på bagsædet selv med langbenede på forsædet, og det elegante interiør er umiskendeligt Alfa med skarpe og flot designede lædersæder (i topudstyrsmodellen First Edition) og startknap på rattet, som man kender den fra Giulia.

Designet er vellykket hele vejen igennem. De lange smalle forlygter og den store nye Alfa grill, som også pryder Giulia, giver Stelvio en elegant og småvred front. Det er en nydelse at se den genspejle sig bag på en mikrobil, specielt fordi fronten toner frem oppe i bagruden og ikke nede på bagklappen.

Og nu hvor vi er ved bagklapper, så har Stelvio en ond en af slagsen. Nuvel, er man ikke til enorme dobbelte afgangsrør, skal man måske vælge en anden bil, men jeg er personligt vild med det bøffede look. Nok kan jeg ved nærmere eftersyn godt se de mindre rør inde i de store huller, men det er der ingen, der bemærker, når motoren spinder. Eller det vil sige, måske havde jeg forventet mere larm komme ud af dem, men det er nok bare mig, der har en opmærksomhedsforstyrrelse.

Alfa Romeos første SUV i deres 107 år lange historie lever under alle omstændigheder op til forventningerne. Er man Alfa fan bliver man ikke skuffet, hvis man altså er indehaver af en større tegnebog. For billig er den ikke. Det er luksus sjældent. Og selvom man ikke behøver 280 hestekræfter, starter priserne på den anden side af kr. 550.000,- for en 2,2 liters diesel med 150 hestekræfter.

Men så kan man også have, eller bare signalere, aktiv livsstil i elegant italiensk design med masser af plads og dynamik, foruden altså at forcere det dødsyge danske vintervejr på sjov og sikker vis i Allweather mode.

Alfa Romeo Stelvio Q4 2.0 First Edition (topmodel)

Pris kr. 885.195,-

Hestekræfter: 280

Topfart: 230 km/t

0 – 100 km/t på 5,7 sekunder

Kilometer på literen: 14,3

Alfa Romeo Stelvio fås fra kr. 568.095,-

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned når det udkommer: Tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On