Forbedret salgssucces, ny Nissan Qashqai

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Har du nogensinde tænkt over, at Qashqai lyder lidt som cashcow?” spørger min kollega med et indforstået udtryk. Hæh, nej, det har jeg faktisk ikke. Men det giver egentlig rigtig god mening.

For Nissans succesfulde gadekryds, Qashqai, er jo lige præcis en sådan. Den model, de tjener alle pengene hjem på. Og nu er den succesfulde vogn netop blevet opgraderet.

Og det er sådan set derfor, at jeg befinder mig i omegnen af Wien, Østrig. Her har Nissan nemlig inviteret til testkøsel af den faceliftede Qashqai, som de næsten ikke har kunne få armene ned over siden introduktionen i 2007.

Qashqai er nemlig, ifølge Nissan, den originale crossover. Det var dem, der fandt på at lave en praktisk og rummelig familiebil med større frihøjde og SUV-lignende træk, og kalde den for en crossover. Siden har Qashqai solgt i over 2.3 millioner eksemplarer, og er dermed crossover nr. 1 i Europa.

I dag har snart enhver bilproducent skabt deres egen crossover, og segmentet er eksploderet de senere år. Derfor er selv et mindre facelift meget vigtigt for Nissan, særligt når det gælder Qashqai.

Og selvom det ikke er de vildeste ændringer, der er lavet på vognen, er de faktisk med til at gøre den en hel del bedre på et afgørende område: køreegenskaber. Men lad os først kigge på det ydre, det er nemlig hurtigt overstået.

Kort fortalt har den nye faceliftede Nissan Qashqai fået en ny dybere og bredere grill, nye forlygter og nye baglygter med en ny lyssignatur, foruden en ny mere sporty bagkofanger. Ikke meget, men fint nok.

Indvendigt er der kommet nye sæder, og ikke mindst et nyt rat, der både ser og føles meget bedre end det gamle. Det er flat i bunden, hvilket gør det nemmere at sætte sig ind bag det, og så er det noget mere elegant i sin udformning end det gamle.

Her er også nye sikkerhedsteknologier til rådighed såsom automatisk nødbremse, som stopper for fodgængere, og rear cross traffic alarm, som registrerer biler, som nærmer sig. mens man bakker. Lige præcis den funktion kan jeg faktisk rigtig godt lide, når jeg bakker ud fra en bås og intet kan se for varevognen ved siden af.

Nissan Qashqai har desuden en ny teknologi til rådighed, stand still, som holder bilen stille, så man kan fjerne fødderne fra pedalerne, når man f.eks. holder for rødt eller på en stejl rampe. Jeg oplever dog også flere gange, at systemet forsinker reaktionen fra bilen, hvis jeg holder stille ganske kort for at orientere mig, inden jeg svinger ud på en vej.

Til gengæld er der ingen tvivl om, at køreegenskaberne er blevet mærkbart bedre på den nye faceliftede Nissan Qashqai. Vognen har fået forbedret styretøjet, vibrationerne bliver absorberet mere effektiv, og rattet svinger selv tilbage på en mere hensigtsmæssig måde. Og så er der desuden kommet nye støddæmpere, der sammen med mere intens lydisolering gør køreturen ind til Wien til en fin komfortabel fornøjelse.

Så ja, måske er der ikke sket voldsomt meget med den nye opgraderede Qashqai ved første øjekast, den praktiske familiebil er stadig kvadratisk, praktisk og god, men nu altså også lidt mere tidssvarende at se på – og meget behageligere at køre.

Prisen starter på kr. 235.407,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On