Simpelthen elegant Mazda MX-5 RF

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned når det udkommer: Tryk her!

Foto Malene Raith

“Næh, se, den lægger det ned i bagagerummet!” udbryder sønnen henrykt. Den 6-årige pilfinger er chef over knapperne, og han sidder lige nu med fingeren på den vigtigste i den lille nye roadster: hardtoppen. Den er netop ved at blive vippet tilbage og gemt væk på eleganteste vis bag os.

Og det er altså fascinerende og helt Porsche Targa-agtigt. Dels på grund af måden det foregår på, dels på grund af fornemmelsen i den lille kabine, og dels fordi det kun er den øverste top, som flyttes væk. Det giver ikke bare mindre vind i håret, når vi cruiser af sted i sommerlandet, det giver også den friske Mazda MX-5 RF den smukkeste form til dato.

Mazda MX-5 RF havde verdenspremiere på New York Auto Show sidste år, altså godt og vel halvandet år efter den nye generation Mazda MX-5 blev vist frem for første gang.

Den lille roadster så dagens første gang i 1989 som en classy britisk roadster til fornuftig pris. Siden er der kommet adskillige særudgaver til, og vi er nu oppe på fjerde generation MX-5. Vognen er lidt kortere, lidt lavere og 100 kilo lettere end forgængeren, altså det vil sige … vognen jeg lige nu befinder mig i, har kun smidt 60 kilo. RF betyder nemlig Retractable Fastback. Altså er roadsteren udstyret med en elektrisk hardtop, og modsat den almindelige MX-5, som har stoftag, man selv klapper tilbage, koster den anordning 40 kilo på vægten.

Jeg sætter i gear og drøner ud ad ringvejen med et forventningsfuldt smil på mine læberne. For jeg er selvfølgelig forudindtaget. Jeg er nemlig ret glad for MX-5 i forvejen, og med det her design ikke bare kører den, men ser også super skarp ud. MX-5 er en dynamisk lille bil, lavet til veje med kurver, bakker og sving, som den klarer kvikt, stabilt og uden slinger i valsen. Køreglæden er i fokus, og MX-5 RF skuffer naturligvis heller ikke.

Bilen accelererer friskt med et hul lille brøl fra udstødningen, og selvom jeg ikke kører voldsomt hurtigt, føler jeg mig lidt som en flab. De seks manuelle gear skiftes let og hurtigt med den korte gearstang, og styretøjet er kontant og på en gang udfordrende og komfortabelt.

Med den nye MX-5 introducerede Mazda også deres nyeste design filosofi: Jinbai Ittai. Måske er bare snedig marketingsnak, men jeg fan, for det giver faktisk rigtig god mening i MX-5: Rytter og hest forenet. Det beskriver pænt godt oplevelsen bag rattet.

MX-5 RF er underholdende at sno sig gennem trafikken med, man kan faktisk ikke lade være, og med taget nede kan man både se og fornemme alle hjørner på vognen. Som et stykke automobil man iklæder sig.

Nu er det udgaven med 1.5 liters motoren, jeg kører, den fås også som 2.0, men faktisk passer den lille motor mig glimrende. Jeg behøver ikke mere. Ikke i RF udgaven. For da sønnike og jeg kommer ud på motorvejen begynder tagkonstruktionen at suse. Drengen råber noget til mig om musikken, som vi hører, men det hele drukner lidt i vindstøj. Nuvel, det er sjældent ideelt at køre åben vogn på motorvejen.

“Vent lige lidt, så drejer jeg fra igen …” råber jeg tilbage. Som farten kommer ned på 60 km/t kan jeg igen både høre musikken og drengen.

Jeg kan selvfølgelig også køre ind til siden og lukke vognen. Det kan ikke gøres i fart, da man ikke må køre mere end 10 km/t, når taget skal åbnes eller lukkes. Nu får man så en fin lille coupé, og det er hovedideen med den nye MX-5 RF. En smuk og elegant sportscoupé, som også kan bruges om vinteren med mulighed for at åbne taget.

Men jeg er bare så glad for at køre åbent, og derfor er Mazda MX-5 RF lidt et paradox. RF konstruktionen gør den ikke bare til en gudesmuk roadster, det gør den faktisk også mere anvendelig at køre åbent i længere, da det ikke trækker noget særligt i kabinen, og varmen nemt holdes med sædevarme og blæser. Men lige præcis samme tag, er bare mest behageligt at lukke, når jeg skal træde på speederen og udfordre den glade vogn. Hmm …

Men Mazda MX-5 RF vinder selvfølgelig mit hjerte på sit yderst elegante udseende, specielt i denne her nye sølvfarve Machine Grey, som leger med lys og mørke (og gør den svær at fotografere). Jeg cruiser tilfreds af sted i den i byen med blå himmel over hovedet, og nyder de fantastiske køreegenskaber i den som lukket coupé på motor- og landevej.

Mazda MX-5 er legendarisk for den underholdende britisk roadster køreglæde. Det er ægte livsglæde i en lille gocart, som ikke koster en bondegård. En glad roadster, som nu altså kommer som coupé til entusiasterne, der gerne vil køre den friske bil om vinteren, eller måske bare må eje det til dato ultimative Mazda MX-5 RF design.

Mazda MX-5 RF 1.5

Pris fra kr. 326.979,-

Hestekræfter: 131

Topfart: 203 km/t

0 – 100 på 8,6 sekunder

Kilometer på literen: 16,4

Modtag PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis hver måned når det udkommer: Tryk her!

 

 

 

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On