Bellissimo Fiat 124

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Det der er den flotteste Fiat, jeg nogensinde har set!” Lyder det begejstret fra fortovet, som jeg parallelparkerer den fikse lille sportsvogn ved skolen.

Nuvel. Nok kommer udbruddet fra en, der næppe har oplevet mere end 8 somre, men jeg, der trods alt har nogle dusiner på bagen, har tendens til at give knægten ret. Den nye Fiat 124 Spider er simpelthen den smukkeste vogn, måske ikke nogensinde, men i hvert fald i lang tid, som Fiat har sendt på gaden.

Jeg var nu ellers blevet advaret om det. Det her er en bil, folk kigger efter. Alligevel var jeg skeptisk. For den lille 124 Spider er jo grundlæggende en Mazda MX-5, en vogn, som jeg har prøvekørt med stor begejstring flere gange, uden at den dog har tiltrukket overvældende opmærksomhed. Skulle det nu blive anderledes af, at det er en Fiat?

Si. På rigtig mange områder. For udover at ham, jeg altid sender “evil eyes,” altså den lokale p-vagt, råber: “fantastisk vogn, du har!”, at folk peger på den på gaden og tager billeder, når den holder stille, så er køreoplevelsen, udseendet og prisen en helt anden.

Fiat har nemlig bygget sin helt egen version, og 124 Spider har et andet karosseri, der naturligvis skal sende tankerne over på den originale 124 Spider som begejstrede folk fra 1966 til 1982, hvor produktionen blev indstillet. Og jeg skal ikke kunne sige, om det er de runde forlygter, formen eller linjerne på motorhjelmen, der sender et nostalgisk stik gennem hjertet på folk. Måske det hele. Designet virker i hvert fald, den tidsløse lille spider oser simpelthen af klasse, dynamik og sommer.

Bag rattet kan jeg selvfølgelig nikke genkendende til en hel masse fra MX-5. Skærmen i instrumentbordet med infotainmentsystemet, håndbremsen og knapperne for at nævne lidt, men til gengæld er lyden, som jeg trykker start, en anden.

Bilen sætter nemlig i et vredt lille brøl, og jeg selv i et overrasket et af slagsen, som jeg sætter i bakgear og en kæmpe edderkop toner frem på skærmen. Nej, det er ikke en gimmick fra Fiat, men en levende en af slagsen, der har fundet sig til rette ovenpå bakkameraet.

Selvom vejret byder på både sol og regn, vipper jeg taget af. Det gøres nemlig super nemt manuelt på få sekunder og kræver ingen armmuskler (tro mig, jeg har ingen): klik låsen op, og skub taget ned bagved. Vupti. Og nynnende temaet fra Spiderman ruller jeg ud i trafikken med vind i håret.

Altså ikke ubehageligt meget, jeg sidder nemlig ok fint i læ med sideruderne rullet op, og nu genkender jeg så noget andet. Italieneren i motoren. Fiat 124 Spider har nemlig en 1.4 liters MultiAir motor med 140 hestekræfter, og det gør den anderledes krævende og temperamentsfuld end den japanske tvilling.

Ved første lyskryds hviler jeg hånden på den fikse korte gearstang, som vibrerer utålmodigt i tomgang, og da jeg gasser op for at komme først over, går det ikke stille for sig. 124 Spider gør væsen af sig med gestikulering og larm, præcis som forventer af en varmblodet italiener.

De lave gear kræver lidt tilvænning, hvis man vil undgå, at vognen sætter ud (den startes nu nemt igen) og det er altså lidt pinligt, når man nu har store armbevægelser, til gengæld har vognen et herligt dynamisk bundtræk, som gør at oplevelsen, også ved mindre hastigheder, føles ekstra sporty.

Jeg nyder solen, opmærksomheden og køreglæden, som navnlig får smilet frem, når jeg tager et skarpt hjørne i fuld fart. Den baghjulstrukne vogn ligger nemlig helt fast på asfalten og det bidrager til at gøre oplevelsen ekstra flabet, når man tuller rundt i lokalområdet.

Er der lidt grus på vejen, som der kan være i byggeområderne i Nordhavn, kan bilen slå lidt ud med bagenden, når man tager hjørnerne uden at bremse. Men det gør bare smilet endnu bredere.

Fiat 124 er lidt hårdere i affjedringen, hvilket bidrager til den dynamiske køreoplevelse, og jeg nyder, at jeg kan mærke, at jeg kører. Måske er det ikke så velegnet på en udflugt tur/retur til Sydeuropa, men i hverdagen i og omkring København, er det altså livsglæde for mig, at alt ikke er pakket ind i vat, lydisolering og selvkørende funktioner. Jeg kan mærke bilen, vinden i håret og livet.

Ja, ja, nok kræver 124 Spider lidt af mig, det er ikke en flydende cruiser, men til gengæld belønner den mig med en super sjov køreoplevelse. Og eftersom det her hverken er en familievenlig eller praktisk bil, så er det jo lige præcis det, man gerne vil have i en lille frisk spider.

Tilbage på havnen lader jeg kalechen tørre et øjebilk ved vandkanten. Og mens det sorte stoftag står og damper i solen, kommer folk hen og tager billeder af den og sågar selvfies. For ud over oplevelsen er den italienske 124 Spider som sagt også meget velskabt. Men om man vil betale 30 procent mere for italiensk temperament og stil vil jeg lade være op til læseren. Hos mig er juryen stadig ude.

Fiat 124 Spider 1.4 (4 cyl.)

Pris fra kr. 487.295,-

Hestekræfter: 140

Topfart: 215 km/t

0 – 100 km/t på 7,5 sekunder

Kilometer på literen: 15,6

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On