Ud i det blå … Hyundai Ioniq

Foto Malene Raith

“Jah, så må man jo lære at bruge øjnene …” Konstaterer jeg køligt og fjerner foden fra bremsen igen, da de overraskede fodgængere på kørebanen har flyttet sig. Men en ting er, at mange mennesker i byen generelt er uopmærksomme i trafikken, noget andet er, når man har begrænset deres sanser.

Og i den nye Hyundai Ioniq Hybrid er hørelsen sat ud af spillet for omgivelserne, i hvert fald ved start. Lydløse biler er mere på vej ind end nogensinde, men så længe verden ikke har vænnet sig til dem, må man som chauffør både se og høre for dem. Og være klar på bremsen.

Det er nemlig i byerne, at man har allermest gavn af en hybrid. Brændstofmæssigt kører jeg billigt, når benzinmotoren suppleres med strøm, og det er godt for pengepungen, men også for de uopmærksomme byboeres helbred. En slags win-win, som Hyundai er helt fremme i bussen med.

Den sydkoreanske bilproducent har nemlig store ambitioner. Sammen med Kia var de sidste år den fjerde største bilproducent globalt, og senest i 2021 vil de være asiatisk bilbrand nummer 1 i Europa.

For at nå målet har Hyundai lavet en 2020 plan, et populært årstal blandt både politikere og bilproducenter, som ikke bare omhandler 14 nye biler, men også en hel masse ny motorteknologi. Hyundai har allerede en brintbilsmodel på gaden, flere er på vej, og så er der jo altså endelig hele ideen omkring Hyundai Ioniq.

Modellen, eller rettere modellerne, blev vist frem for første gang på Geneve Motor Show i 2016, og kom på gaden senere samme år. Ioniq kan betragtes som en slags kinder surprise for miljøengagerede bilister, da navnet dækker over hele tre typer miljøvenlige biler: en hybrid, en plug-in hybrid og en elbil. Man kan altså selv vælge, hvad man mest er til, når man skal anskaffe sig en Ioniq.

Jeg er hoppet bag rattet på hybriden, som er en slags blød overgang fra benzinbilen, der ikke kræver væsenlige ændringer af livsstilen. Den skal nemlig ikke, som plug-in hybriden, tilsluttes en strømkilde, men genererer selv energi til batteriet, når jeg bremser eller triller. Strømmen supplerer benzinmotoren og giver mig et flot gennemsnit på literen.

Interiøret er lækkert, enkelt og overskueligt, og standarten er desuden højere i en hybrid, hvor der som udgangspunkt altid er automatgear, og det sammen med den mere stille kørsel giver en rigtig behagelig fornemmelse af komfort. Jeg kan følge mit forbrug og egen evne til at køre miljøvenligt i venstre side af urene, hvilket selvfølgelig også kan give mig stress, når jeg laver en hurtig overhaling med motorlarm og et helt skævt forbrug til følge.

Modsat en plug-in hybrid kan jeg ikke køre på el alene særligt længe, det er mest ved start og rolig kørsel, og derfor skal en hybridbil da også køres gelinde. Ikke bremse for meget, ikke køre for hurtigt og slet ikke give gas. Man kan sagtens gøre det, Hyundai Ioniq Hybrid er skam både frisk og dynamisk nok, men så går hele hybrid tanken jo altså lidt fløjten.

Så er det bedre at bruge vognen til en afslappet hverdag i byen med rolig kørsel og uden de lange pendlerture på motorvejen. Der er fin plads til børn på bagsædet og indkøb i bagagerummet, og sammen med de komfortable køregenskaber gør det Ioniq Hybrid til en rigtig fornuftig familiebil i  både praktisk og miljøvenlig forstand.

Designet er strømlinet, anderledes og elegant, en slags Hyundais pendant til Toyota Prius bare på den mere nedtonede måde. Ioniq Hybrid er på den måde ikke et særpræget statement at køre rundt i, man behøver ikke være speltmor eller økoflipper for at vælge den, man kan såmænd også bare gøre det fordi, man kan lide formen, værdsætter komforten og har et daglig kørebehov, der passer til hybrid.

At man så også er miljøvenlig og sparer penge på brændstof er en sidegevinst som er værd at tage med.

Hyundai Ioniq Hybrid 1,6 (4 cyl.) Premium

Hestekræfter: 141 (105 hk benzinmotor og 44 hk elmotor)

Topfart: 185 km/t

Kilometer på literen: 29,4

Ioniq Hybrid fås fra kr. 260.691,-

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On