Stor og elegant ny Peugeot 5008

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_3192

Foto Malene Raith

“Ajh, hvad i alverden laver han?” Jeg bremser og holder i første omgang afstand til den synligt forvirrede kortege af kinesiske kolleger foran os.

“Giv dem hornet,” foreslår min kollega.

Måske er det jetlag, måske er det en tand for forvirrende for dem at skulle køre i modsatte side af vejen, end de er vant til. Under alle omstændigheder kører de utroligt usikkert og til tider over i modsatte kørebane. Og den slags er farligt at gøre på smalle snoede bjergveje fulde af lastbiler og motionscyklister med dødsforagt, også selvom vi alle befinder os i store biler, så da vi når et åbent stykke, laver jeg en frisk overhaling med hornet i bund.

“Jeg sendte dem onde øjne,” triumferer kollegaen, som vi flyver forbi de tre sært kørende vogne og i sikker afstand fortsætter testturen af den nye velskabte Peugeot 5008.

IMG_3197

Vi befinder os i de solbeskinnede bjerge ved Lissabon, Portugal, hvor Peugeot har inviteret til testkørsel af deres helt nye store Peugeot 5008.

Der er sket en hel del med modellen, som så dagens lys første gang i 2009. Dengang var det nemlig en MPV, men nu kalder Peugeot den for noget andet. “Samme navn, men helt anderledes” er mantraet, som tager udgangspunkt i sidste års slogan: “Fem SUV’er på 12 måneder.” Først fik vi den faceliftede Peugeot 2008, så den helt nye Peugeot 3008 – der blev Årets Bil i Danmark 2017 – Kina har fået deres egne to modeller, og endelig er det altså nu blevet tid til at lade 5008 springe ud som SUV. Et viola! Fem nye SUV’er på tolv måneder.

Og der er selvfølgelig en grund til, at Peugeot vælger at sende så mange store biler ud på markedet netop nu. SUV segmentet er nemlig blevet voldsomt populært, alene i Europa blev der i 2016 solgt 4 millioner SUV’er, hvilket gør hver fjerde solgte bil til en sådan. Ifølge Peugeot er det fordi, at folk gerne vil væk fra de klassiske familiebiler, men ikke ønsker at opgive den megen plads. De kan lide udseendet og det signal, som en SUV udsender, og får jo derfor det bedste af det hele i de her vogne.

IMG_3184

Men er Peugeot 5008 så egentlig en SUV? Det er noget, vi diskuterer lidt kollegerne imellem. For nok er 5008 stor, den har en god frihøjde, siddepladser til syv personer, skærmbeskyttere over hjulkasserne, vandret kølerhjelm og lodrette sider, der al sammen er med til at definere en SUV. Den har bare ikke firehjulstræk.

I stedet er den nye forhjulstrukne vogn udstyret med Peugeots Advanced Grip Control, et system som via motor og bremser, regulerer og fordeler kraften på hjulene i tilfælde af hjulspind. Den nye vogn kan desuden fås med Hill Assist Descent Control, som gør, at den uden hjælp fra føreren sikkert kan trille ned ad stejle skråninger. En decideret offroader er den altså ikke, vi kan ikke bare høvle ind over markerne med rød tyk jord, men den klarer dog mudrede og hullede grusveje uden problemer.

IMG_3165

Den nye Peugeot 5008 er skabt på en helt ny platform side om side med Peugeot 3008. “De er designet som et fælles projekt,” forklarer Sandeep Bhambra, designeren af eksteriøret, “men har hver deres specielle design for eksempel på fronten.” Samarbejdet gør, at der hele tiden tales om forskellene de to modeller imellem, fremfor fra den forrige 5008, som jo altså også er “samme navn, men helt anderledes.”

Nok er Peugeot 5008 lige så høj og bred som 3008, men den er hele 19 cm længere. Profilen er mere strukket og akselafstanden øget, hvilket altså har givet plads til en tredie sæderække. Vognen er nu en permanent syv sæders bil, men bare rolig, de to bagerste sæder – som er bedst til børn eller voksne uden ben – kan lægges ned, eller enkeltvis tages ud, så man kan udnytte det store bagagerum optimalt.

IMG_3205

Og modsat tredie, så er der oceaner af benplads på anden sæderække, hvor hvert sæde kan indstilles individuelt, og tre voksne uden problemer kan sidde og køre en tur til Fjerritslev. Eller Frankfurt.

Indvendigt har 5008 fået det nye forbedrede Peugeot i-Cockpit, som stadig er cool og enkelt, men nu med flere knapper. Jeg er åbenbart ikke den eneste, der ikke er fan af, at skulle rode rundt på en skærm efter bilens basale funktioner, så nu har Peugeots interiørdesignere givet aircondition, radio, navigation m.m. hver sin elegante sølvfarvede tangent på det lille piano under 8” skærmen. Merci Peugeot. Også for det stemningfulde og lækre denimstof på instrumentbord og døre. Jeg er vild med det.

IMG_3210

Bilen har stadig det lille firekantede rat, men bag det gemmer der sig nu et 12,3” digitalt display som kan instilles individuelt og vise fart, brændstoføkonomi mm. under kørslen. Samlet ser det ikke bare brandgodt ud, det er super funktionelt.

Til gengæld er det også årsagen til, at vi først ser den nye Peugeot 5008 på de danske veje her i september. Oprindeligt skulle den nemlig allerede være ude i foråret/tidlig sommer 2017, men da den del af fabrikken i Rennes, som laver det nye i-Cockpit (lanceret med den nye 3008), var udsat for brand, blev det besluttet at udskyde 5008 introduktionen, og først og fremmest få de mange nye ordrer på 3008 ud til forbrugerne i stedet.

IMG_3160

Jeg mærker det allerede på motorvejen på vej ud af Lissabon, men specielt, som vi kommer op i bjergene bliver det ekstra tydeligt, hvor dynamisk og let den store Peugeot er. Vognen manøvrer let uden at føles ikke tung, har også tabt 95 kilo, og den er frisk at køre rundt i svingene uanset om det går op eller ned. Bevares, jeg kører den ikke som en racerbil, alligevel overrasker det mig, hvor stabilt og sikkert den nye 5008 ligger på vejen. Den hverken gynger eller er svær at fornemme hjørnerne på, og jeg ruller den uden problemer ned ad en smal snoet ensporet vej til stranden.

Her har jeg rig mulighed for at nyde det vellykkede design, som virkelig får den rummelige vogn til at fremstå så attraktiv og skarp, at den uden tvivl vil lokke købere til, som ikke har det halve pladsbehov. Det er den trecylindrede 1.2 liters benzinmotor med 130 hestekræfter, som er under hjelmen, nok den mindste benzinmotor, den største har 165 hestekræfter, men det er rigeligt for mig. Diesel fås fra 120 hestekræfter til 180, hvilket faktisk gør den store elegante Peugeot 5008 velegnet til længere ture enten til og fra arbejde eller på rejser med hele familien i efterårsferien. Men pas nu alligevel på i bjergene. Særligt omkring Lissabon.

Prisen starter på kr. 279.900,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On