Herregårdscruiseren Volvo V90 CC

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Aj, er det den der store bil, vi skal køre i?” Spørger sønnen med løftede øjenbryn.

“Jep,” svarer jeg, trækker i håndtaget og uden at tage nøglen ud af tasken låser vognen op.

“Sejt!” lyder det godkendt fra coolboy, der fluks forsvinder ind på det store bagsæde. Men den ser unægtelig også brandgodt ud, den store Volvo, der står og glimter i solskinnet. Generelt er den nye 90-serie rigtig, rigtig velskabt, men lige præcis denne her, Volvo V90 Cross Country, er bare det mere skarp og bister. Og det gælder flere områder.

Først kom den store elegante SUV, XC90, sidste år blev så de nye S90 og V90 (Sedan og Stationcar) lanceret, sidstnævnte som arvtager til den udgåede V70, og nu rundes 90-serien så af med denne her trumf, den imponerende terrængående Volvo V90 Cross Country. Nu taler vi for alvor herregårdsvogn.

V90 Cross Country læner sig naturligvis op ad den almindelige V90, men altså … den er bare bredere, længere og ikke mindst højere, og så har den desuden en smuk gnisteret grill.

Som Cross Country model skal den selvfølgelig være i stand til at køre udenfor asfalteret vej, ikke decideret off road for fuld fart durk gennem skoven, men i hvert fald ud ad skovens udfordrende grusveje, og derfor er V90 CC udstyret med forstærket undervogn, beskyttelseslister over hjulkasserne og firehjulstræk. Al sammen praktisk nok, hvis du skal trække hesten helt ud på marken, båden ned til den lille havn eller campingvognen helt ud til kanten af Gardasøen.

Men man kan også bare vælge at nyde, hvor dejligt skarp, det hele får vognen til at se ud, når man cruiser gennem forstæderne i storbyen.

Interiøret genkender jeg fra V90 med den smukke midterkonsol med startknap, rulleknap til valg af køremode og ikke mindst den 9,2” store infotainmentskærm omgivet af de lodrette luftkanaler.

Min bagdel er godt placeret i det tykke bløde læder på det brede og komfortable sæde, instrumentbordet er rent, tidsløst og elegant, knapperne på det store tykke multifunktionsrat fungerer godt og intuitivt, mens man dog skal bruge lidt tid på at sætte sig ind i infotainmentsystemet, hvis man ikke har kørt en ny Volvo for nylig. Det går dog hurtigt, specielt hvis man også er vant til at navigere rundt på en iPad.

Der er rigelig plads til kernefamiliens pakkenelliker i bagagerummet til turen sydpå, og det en fornøjelse at køre langt i denne her. Nuvel, firehjultrækket koster lidt på brændstoføkonomien, alligevel formår den dieseludgave jeg kører i at have et snit på 19 km/l, og så ligger bilen utroligt dejligt stabilt på vejen.

Modellen her er udstyret med Volvos sikkerhedssystemer, som blandt andet hjælper med at holde mig midt på vejen. Begynder jeg at hælde lidt til den ene side, retter den mig ind, høfligt, men bestemt, og den adaptive fartpilot sørger for, at jeg holder både fart og afstand. Kabinen er stille og rigtig godt støjisoleret, hvilket ikke bare upper komforten, men også gør kørslen herligt ustressende, som vognen glider gennem de 8 trin i automatgearet.

Hvad enten man cruiser i byen med brusende Volvomotor, tager på køreferie ned ad autobahnen med de semi-selvkørende systemer til hjælp og bruger bilen som en stærk trækker, som kan klare lidt dybere huller på den ujævne vej, så gør man det under alle omstændigheder i rigtig god stil – og det gælder både design og køreegenskaber.

Volvo har med Volvo V90 Cross Country for alvor lagt herregårdsvognen i graven, og i stedet skabt en moderne herregårdscruiser, som kører lige så godt, som den ser ud.

Jeg har tidligere skrevet om mine komplekser omkring stationcars. At jeg mere er til sedan. Jeg har også skrevet, at Volvo V90 er den første stationcar nogensinde, som jeg synes ser bedre ud end sedanen. Jeg kan nu konstatere, at skal jeg have en Volvo 90-model, som ikke er en SUV, så skal det være denne her.

Volvo V90 Cross Country D4 AWD (Plus)

Pris kr. 815.100,- (Jvf. de gamle afgifter – altså er den uden tvivl blevet billigere nu)

Hestekræfter: 190

Topfart: 210 km/t

Kilometer på literen: 19,2

Volvo V90 CC fås fra kr. 703.100,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On