Smukt klædt på i hverdagen, Mazda CX-5

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Åh, øv …” når jeg lige at tænke, inden jeg irettesætter mig selv. For det er ren refleks og på ingen måde rationelt. Men noget af det første jeg bider mærke i, når jeg sætter mig ind i en bil, er om der manuelt eller automatgear.

Sagen er bare den, at det er den nye Mazda CX-5, jeg har sat mig ind i, og her er det manuelle gear faktisk så glidende let og ukompliceret med den korte gearstang, at det er skørt at tænke øv. Brugervenligheden er tværtimod i top, og ikke nok med det, så er det pakket ind i et knivskarpt design.

Mazda lægger ikke selv skjul på, at design betyder meget for dem, og det mener de faktisk også, at det gør for en hel del forbrugere. Og hurra for det. For nok er det en selvfølge, at biler også skal være gode og sikre at køre i, men hold op, hvor har mange – sorry, men i særdeleshed mænd – en usexet tilgang til biler.

Jovist, er det da fornuftigt at regne på afskrivninger, pris pr. kørt kilometer, fundere over læssekanter, splitbagsæder og lade et bilkøb stå og falde med antallet af kopholderne, men altså … Jeg er faktisk ret optaget af, hvordan det, jeg bevæger mig rundt i offentligheden i, ser ud. Overfladisk, måske, men jeg tager sådan set også tøj på for at være præsentabel, og ikke bare for ikke at være nøgen. Heldigvis er den nye CX-5 en pleaser på alle punkter: kopholdere, køreglæde og smukt design.

Jeg har allerede skrevet en hel del om filosofien bag Mazdas design: Kodo, som er designfilosofien bag den nuværende modelfamilie, Jinbai Ittai, der blev introduceret med den nye MX-5 og er filosofien bag køreoplevelsen, samt den nye forfinede udgave af Kodo med endnu klarere og enkle linjer, som er blevet introduceret i den nye CX-5. Beauty by substaction kalder designeren det, og du kan læse mere om det hele her:

Rene linjer og køreglæde i ny Mazda CX-5

Det er anden generation, der nu er ude af den kompakte SUV, som så dagens lys første gang i 2012. Siden har CX-5 udviklet sig til en nøglemodel for Mazda og solgt i over 1.5 millioner eksemplarer på verdensplan, hvilket er 25 procent af det samlede salg. Det er desuden deres mest solgte model i Europa.

I Danmark udgør CX-5 ca. 15 procent af salget, men måske det ændrer sig nu. For den nye Mazda CX-5 rammer ikke bare et crossover- og SUV marked i rygende udvikling, den har også fået et relativt enkelt, men virkningfuldt design, som får den til at skille sig ud i mængden af kompakte SUV’er. Tjek for eksempel den tydelige linje langs siden …

Og jeg elsker de smalle forlygter, der ser ud som om de misser med øjnene i solskin sammen med den brutale store grill. Det giver bare vognen en flot fremtoning. Men også køreegenskaberne imponerer. For nok er vognen stor, men den ligger alligevel behageligt roligt på vejen uden at krænge i svingene, hvilket ifølge Mazda skyldes deres G-Vectoring Control. Et vægtfordelingssystem, som stabiliserer vognen og dermed forbedrer styreresponsen og komforten ikke bare for chaufføren, men også passagererne.

Kabinen er desuden dejligt støjsvag og rummelig, instrumentbordet overskueligt og infotainmentsystemet nemt at gå til via drejeknappen på midterkonsollen. Og her får jeg så lige igen problematiseret noget, som ikke er et problem. Den lille gennemsigtige plastikplade under forruden,der fungerer som headup display og blandt andet viser min fart, er nemlig indstillet til en anden. Og da jeg opdager, at den ikke har sin egen knap, når jeg igen at tænke øv i den tro, at jeg nu skal til at rode forvirret rundt i infotainmentsystemet. Men det skal jeg bare ikke. Det kan nemlig ikke være mere logisk: Menu, indstillinger og ret display. Bum.

Det er ikke topmodellen med 194 hestekræfter og firehjulstræk, jeg kører i, men den mindre forhjulstrukne med 165, og det er rigelig til mit daglige børnefamilie behov. Den bringer mig flot rundt i lokalmiljøet og mangler ikke kraft og dynamik på længere stræk på motorvejen. Er jeg til heste, campingvogne og anhængertræk, kan det være, at jeg måske skal kigge på en stærkere diesel, men det er jeg bare ikke.

Tre børn er mere min stil, og de kan fint være på bagsædet, og alle indkøbene til børnefødselsdagen i bagagerummet. Den slags praktik kan jeg nemlig godt værdsætte, selvom jeg nu altså mest lægger vægt på CX-5s vellykkede design og behagelige køreoplevelse, der klæder mig præsentabelt på til hverdagen.

Mazda CX-5 2.0 Vision

Pris kr. 364.998,-

Hestekræfter: 165

Topfart: 201 km/t

Kilometer på literen: 15,6

Mazda MX-5 fås fra kr. 309.998,-

Der tages forbehold for prisændringer.

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On