SUV til hverdagen Opel Crossland X

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Harald Dawo

“Så er vi utvivlsomt i Italien … !” jeg smiler lettere opgivende af den italienske bilist, som netop har lavet en hasarderet overhaling i halen af biler på den lange flade landevej langs Adriaterhavet.

Næh, i denne her situation kan man lige så godt bare læne sig tilbage i sædet og i stedet nyde det smukke landskab i ro og mag. Og lige præcis det er den nye Opel Crossland X meget velegnet til. Og jep, tag bare hele familien med.

Jeg befinder mig i Norditalien, nærmere betegnet Veneto regionen, berømt for sin produktion af Prosecco, hvor Opel har inviteret til testkørsel af deres helt nye crossover Crossland X.

X er Opels nye betegnelse for SUV. Og selvom Crossland X ikke helt er en SUV, men en Crossover, altså en vogn med fin frihøjde og masser af plads, har den i hvert fald SUV udseende. Og den slags er der rigtig godt salg i for tiden. De mindre SUV’er og crossovers har gyldne tider, og det vil Opel naturligvis have sin bid af kagen af. I forvejen har de deres populære Opel Mokka, som netop er blevet opdateret og også fået det nye X i sit navn, og den er allerede med i toppen af sit segment.

Men hvor Opel Mokka X er mere sporty i både design og køreegenskaber, så har den helt nye Opel Crossland X mere fokus på familien. Den er lidt mindre (7 cm), har mindre hjul og ikke mulighed for firehjulstræk, men er til gengæld mere praktisk og en del billigere.

Crossland X har en mere lodret front med en bred grill og kromvinger, som strækker sig fra logoet ud til Opels signaturforlygter i full LED. Frihøjden og beskyttelseslisterne ved hjulkasserne giver vognen sit SUV præg, mens taget kan friskes op med enten panorama glastag eller vælges i en sort eller hvid. Og på bagenden bag finder man sågar kromlisten, som minder om den gammeldags kaleche, som vi kender fra Opel Adam.

Men der er også gjort meget ud af at gøre kabinen både lys og rummelig.

Opel fortæller selv, at de har designet vognen indefra og ud, og der er da også masser af luft til Marge Simpson hår over mit hovede i den rummelige kabine med de store vinduer. Den store 8” infotainmentskærm er integreret i instrumentbordet, og jeg har diverse sikkerhedssystemer til rådighed som bakkamera, vognbaneadvarsel, advarsel om trafik i blinde vinkler, automatisk nødbremse m.m. I loftet har jeg desuden mulighed for at bede Opel OnStar om hjælp til navigation eller assistence ved en ulykke.

Bagsæderne er selvfølgelig vigtige i en familiebil. De er lavet med 60 – 40 split og kan rykkes 15 cm frem eller tilbage, og dermed give plads til enten lange ben eller ekstra bagage. Det er desuden muligt at få 4G hotspot i vognen, så ungerne aldrig behøver at være offline, men klare køreturen helt uden at kigge ud af vinduet.

Den nye Crossland X kommer med to 1.6 liters dieselmotorer med henholdvis 99 og 120 hestekræfter samt tre 1.2 liters benzinmotorer med 81, 110 og 130 hestekræfter.

Jeg kører først den mellemste benzinmotor ud ad landevejene mellem de nyudsprungne vinmarker her syd for Dolomitterne. De ergonomiske sæder gør, sammen med frihøjden, at jeg har et fint overblik over trafik og omgivelser, og Crossland X kører behagelig og komfortabelt af sted bakke op og bakke ned.

Vognen er udstyret 6-trins automatgear, hvilket upper komforten og velbehaget bag rattet, omend gearkassen er en smule længe om at skifte, da jeg laver en hurtig vending på den smalle vej. Til dagligt intet problem, men her i Italien er der overhængende fare for, at en lokal kommer flyvende om hjørnet. Man kan godt høre, at motoren (som er en PSA motor, altså fra Peugeot) er 3 cylinderet, hvilket nogen finder dynamisk.

Jeg er nu klart mere til den store dieselmotor med 120 hestekræfter. Den føles en hel del mere dynamisk, og med den manuelle gearkasse, accelererer den kvikt, og gør det lettere at lave friske overhalinger på landevejen. Til gengæld koster den også 25.000 kroner mere.

Om man har brug for de hurtige overhalinger, er en smagssag. Som udgangspunkt handler Opel Crossland X dog mest om plads, økonomi og familie. Det er simpelhen omdrejningspunktet i den nye hverdagsbil, der måske ikke kan køre vildt meget off road, men stadig har det attraktive SUV design, de praktiske egenskaber som frihøjde, komfort og rummelighed fra kabine til bagagerum og ikke mindst: en yderst fornuftig pris.

Opel Crossland X

Pris fra kr. 174.000,-

Hestekræfter fra 81 – 130

Kilometer på literen op til 27,8

Der tages forbehold for prisændringer

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On