Rummelig og familievenlig ny Fiat Tipo

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Hvad Søren er det for en?” udbryder manden, hopper ud af bilen og går hen og kigger nærmere på den grå vogn.

“Åh, det er den nye Fiat Tipo,” svarer jeg glad. Bevares, det er nu ellers ikke fordi, bilen gør det store væsen ud af sig, det er bare lidt usædvanligt med en vogn fra Fiat, som ikke er en eller anden form for spindoff af Fiat 500. Og på det punkt er den nye Tipo helt sin egen.

Fiat Tipo 1988 – 1995 stod der ellers på gravstenen. Tipo var i sin tid afløseren til Fiat Ritmo, og trods sin korte levetid opnåede vognen både at blive faceliftet og udråbt til Årets Bil 1989 i både Danmark og Europa. Og måske er det derfor, at Fiat besluttede at genoplive den praktiske vogn.

Jeg mødte Tipo første gang til Geneve Motor Show i 2016, hvor den blev præsenteret med nogenlunde samme entusiasme, som lanceringen er foregået herhjemme. Uden de store armbevægelser eller champagne sprøjt. Og det synes jeg er lidt synd. For nok er Tipo ikke den mest spraglede fætter i klassen, men italienerne har faktisk lavet en ganske nydelig vogn. I hvert fald, når man kigger på den forfra.

Fra siden og bagfra fornemmer man så mere, at praktik og rummelighed er i højsædet. Det her en en vogn, der mest skal bruges i hverdagen og mindre til blær. Og der er da også masser af plads i kabinen, som er rimelig enkel og lige til. Ungerne ind på bagsædet, skoletaskerne i bagagerummet og så af sted.

Skal vi lige have et børnemøbel med fra Ikea, kan det også være her. Bum. Ikke så meget underholdning til sønnikes pilfingre, bare nem og ærlig transport med basis i orden.

Jeg sidder glimrende bag rattet, og ure og infotainmentsystem er ligesom resten af bilen enkle og lige til at gå til med gode standard features, som lige gør køreturen lidt behageligere. Fartpilot, sædevarme, regnsensorer og to zoners klimaanlæg.

Den store runde gearknop glider nemt gennem de seks gear, og den 120 hestekræfters diesel, som jeg kører i, er frisk og god til en hurtig overhaling på motorvejen.

Nuvel, jeg kan da godt høre dieselmotoren, både når jeg starter og holder stille, men på herude på motorvejen gør den ikke væsen af sig. Til gengæld giver den mig et flot brændsstofforbrug, hvilket er godt for samvittigheden og perfekt til de længere køreture.

Dieselmotoren trækker rigtig godt og giver rigelig dynamik, selvom den selvfølgelig ikke er en raket. Bevares, det er heller ikke meningen.

Den nye Fiat Tipo er et praktisk og familievenligt alternativ, en stationcar til Fiat fans, der er trætte af livsstilsbiler med 500 look. Det er en ærlig og let tilgængelig bil med et nydeligt design, der ikke står for meget ud med bulder og brag fra motoren, markante design spidsfindigheder eller har de store italienske armbevægelser.

Fyld bagsædet ud med glade børn og bagagerummet med feriepakkenellikerne, sæt dig ind og kør glad af sted på efterårsferie, og få dynamik og brændstofvenligt forbrug i dieseludgaven. For selvom den måske ikke er den mest opsigtsvækkende bil på autobahnen, kan man altså sagtens blive stoppet af folk, der lige vil høre nærmere om den nye familievenlige bil fra Fiat.

Fiat Tipo 1.6 (4-cylinderet diesel)

Pris kr. 239.990,-

Hestekræfter: 120

Topfart: 200 km/t

Kilometer på literen: 29,4

Tipo fås fra kr. 169.990,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On