Endnu et pletskud, Volvo XC60

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin helt gratis hver måned, Tryk her!

Foto Malene Raith

“Hov? Tror du det her, er det svenske flag?”

Jeg vender mig hurtigt om i passagersædet og finder det lille gul/blå flag, som er syet på siden af det tykke hvide læder, inden jeg igen kører fingeren hen over krydset på den smalle metalliste under blæseren på instrumentbordet. Den er god nok. Det er et flag. Ikke nødvendigvis det svenske, meeeen, det er nu ret sandsynligt, når man befinder sig i en Volvo. Og specielt den her Volvo.

For den nye XC60 har ikke bare fået nyt design, den er også fuld af enten smukke eller tekniske detaljer, som gør Volvos bestseller i Danmark til en endnu bedre bil.

Vi befinder os i omegnen af Barcelona, Spanien, hvor Volvo har inviteret til testkørsel af den nye XC60. Selv betegner de premium SUV’en, som deres “cashcow,” altså den vogn, der for alvor får virksomheden til at tjene penge, og den første generation har da også sat ny salgsrekord hvert år siden lanceringen i 2008.

Det er den mest solgte Volvo i Danmark og mest solgte bil i segmentet i Europa, og derfor en meget vigtig vogn for Volvo. Af samme grund skal der naturligvis trædes varsomt, når man skal lave et generationsskifte på så populær en bil. Men så er det jo godt, at Volvo sidder med et rigtig godt kort på hånden. Nemlig platformen som de succesfulde nye 90-modeller er bygget på.

Tilgiv mig, hvis det bliver en lille smule langhåret nu, men platformen, altså grundformen på bilen, fra 2013 er kendetegnet ved at være yderst fleksibel idet det eneste, som er fastforankret på vognen, er afstanden fra pedalen til navet i forhjulet. Man skal altså ikke startede forfra helt fra bunden med den nye 60-serie, men kan bare rykke rundt med basisopsætningen fra 90-serien. Et rigtigt fornuftigt udgangspunkt, hvis du spørger mig.

For som Volvo selv udtrykker det, så giver det nemlig den nye XC60 de helt rette proportioner samtidig med, at der er rigelig med plads. Den nye Volvo XC60 er blevet lidt længere i forhold til forgængeren, lidt lavere og lidt bredere, og så er akselafstanden øget med 9,1 cm. Det giver ikke bare rigtig god plads i kabinen, det gør også den nye XC60 skarp og formfuldendt i sit design.

Og tjek lige, signaturforlygterne med det liggende T (kaldt Thors Hammer), går nu hele vejen hen til grillen, hvilket er med til at forstærke det brede og lidt vrede udtryk. En anden ydre detalje værd at nævne er den nye farve, Pine Grey, en dyb grøn, som skifter mellem at se grå, brun og ja, grøn ud afhængig af lyset.

Indvendigt er der ny enkel og elegant kabine, der i ægte Volvo-stil hylder skandinavisk design med en smuk linje i lys asketræ hen over instrumentbordet med metallisten nedenunder. Flaget, svensk eller ej, er en gennemtænkt løsning på en samling, som gør, at listen kan give sig i forhold til kulde og varme.

Startknappen i midterkonsollen og den store infotainmentskærm genkendes fra de nye 90-modeller, men hvad øjet ikke ser, er de nye sikkerhedsteknologier, som nu kommer med den nye XC60.

Hele Volvos sikkerhedsmantra startede tilbage i 1944, hvor de introducerede sikkerhedsburet i bilerne. I 1957 blev sikkerhedsselen så standard og siden har man mere og mere forbundet sikkerhed med Volvo. Men hvor fokus før var på at formindske følgerne, når uheldet var ude, er det nu drejet hen på helt at undgå, at de sker. Og til det bruger Volvo den nyeste selvkørende teknologi.

Den nye XC60 kan nemlig delvist selv køre med Pilot Assist, så længe det foregår på motorvejen og ved en hastighed der ikke overstiger 130 km/t. Delvist er fordi, at man altid skal have hænderne på rattet og være klar på steder, hvor striberne på vejen ikke er trukket tydeligt nok op. Det er nemlig dem, som bilen så vidt muligt følger. Adaptiv fartpilot tager både afstand og bremser selv.

XC60 har desuden også fået et nyt styreassistancesystem, som dels kan dreje udenom modkørende, og dels hjælper city safety sikkerhedssystemet med at bremse og styre udenom biler, fodgængere og store dyr.

Jeg sidder bag rattet på en D5 (diesel) med 235 hestekræfter i den nye smukke grønne farve. Alle de nye XC60 har i første omgang AWD (firehjulstræk), 4 cylindere og en 8-trins automatgearkasse. Senere kommer der også forhjultrukne modeller. D5 har 85 hestekræfter mindre end den største benzinmotor, T6, med 320 hestekræfter, men jeg er altså rigtig glad for dieselbilen.

Den store dieselmotor har nemlig Volvos powerpulse, som i korte træk sørger for, at der er fuldt turbotryk fra start, hvilket betyder, at vognen kan flyve fra 0 til 60 km/t på få sekunder. Det gør den dejlig dynamisk og frisk at køre trods størrelsen.

Inscription modellen har desuden luftaffjedring og Four-C undervogn, som betyder, at bilen kan hæves og sænkes. Sådan noget oser altså af luksus i min bog, og så ligger vognen behageligt fast på vejen. Også på de mindre bjergveje.

Mest behagelig er det dog bare at cruise i den komfortable vogn, som ruller lige lækkert af sted på såvel motor- som landevej.

Plads mangler der ikke til  både børn og voksne på bagsædet, hvor der iøvrigt er aflægningsplads til iPads under sæderne, bagagerummet rummer snildt familiens pakkenelliker og så er min favoritfeature, elektrisk bagklap, standard.

Ydre som indre design er altså kort sagt både skarpt og værdigt på den nye generation Volvo XC60, praktikken er i orden, sikkerheden som altid i top tillige med de komfortable køregenskaber. Brændstoføkonomien er også fornuftig, men vil man gerne køre endnu længere på literen i sin SUV, kan man vælge plug-in hybriden, T8.

På alle parametere er det altså en vellykket ny vogn, som skal træde i den succesfulde forgængers fodspor, og de 305 stykker, som er på vej til landet, er såmænd også allerede ved at være væk.

Volvo XC60

Pris fra kr. 745.000,-

Hestekræfter: op til 320 (407 på T8)

Kilometer på literen: op til 18,2 (47,6 på T8)

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin helt gratis hver måned, Tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On