Super Qool, Audi Q5

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Du kører jo utroligt godt og behageligt,” lyder det anerkendende fra passagersædet.

“Tak,” svarer jeg med et lille lusket smil og løfter øjenbrynene. Ingen grund til at argumentere imod, omend jeg måske nok tager æren for noget, der ikke helt er min fortjeneste. For sandheden er, at jeg ikke gør ret meget. Med den harmoniske adaptive fartpilot slået til, behøver jeg end ikke have højre fod på pedalen, alt der kræves, er, at jeg holder hænderne på rattet og holder kursen, men resten af den behagelige kørsel tilfalder den komfortable og skarpe nye Audi Q5.

Men ud over at køre utroligt dejligt, ser den nye Audi Q5 altså også herligt bister og potent ud. Grillen er blevet endnu større, og den var stor nok i forvejen, og sammen med de smalle forlygter fremstår den lækkert nok endnu mere vred og brutal end forgængeren.

Brugen af højstyrkestål og aluminium har desuden medvirket til, at den nye Q5 også blevet 90 kilo lettere, hvilket måske kan være årsagen til, at den føles mere dynamisk, det pynter under alle omstændigheder på brændstofforbruget. Men det er der også andet, der gør.

Q står jo i Audis verden for Quattro, altså firehjulstræk, og ja, fire i stedet for to hjul, der trækker, plejer at koste på forbruget, men … den nye Q5 er nu udstyret med et intelligent et af slagsen. Det betyder, at den nok som udgangspunkt trækker på alle fire hjul, hvilket jeg nyder godt af i skarpe sving, hvor vognen selv i relativ høj fart ligger helt stabilt uden at krænge, og når jeg skal ud at køre på ujævne grusveje eller hen over græsmarker.

Men når jeg, som nu, blot kører ud ad den jævne asfalt på motorvejen i stabil fart, slår trækket på baghjulene automatisk fra, og det sparer brændstof. Hurray! Og skulle jeg blive indhentet af de mørke tunge regnskyer, som truer med skybrud lige bag mig, slår firehulstrækket selv til igen og sikrer dermed bedre stabilitet og vejgreb.

Q5 er i sagens natur ikke så stor som storebror Q7, men frihøjden, placeringen bag rattet og rummeligheden i kabinen gør faktisk, at man næsten føler, at man kører i noget lige så stort. Jeg behøver i hvert fald ikke mere plads eller udsyn i trafikken, samtidig med, at jeg nu heller ikke føler mig udfordret, når jeg skal åle vognen gennem en smal gyde eller lirke den ind på en parkeringplads.

Her har jeg også både bakkamera og parkeringssensorer til hjælp, omend sidstnævnte til tider er så hypersensitiv, at jeg flere gange vælger at slå dem fra, så jeg kan få vognen helt ind i båsen uden af få stress af bipperiet.

Interiøret er lækkert og overskueligt, infotainmentsystemet intuitivt og lige til, og så er jeg altså vild med Audis virtual cockpit, hvor jeg via det dejlige tykke multifunktionsrat, kan få navigationen ind mellem urene, som jeg så kan mini-eller maximere efter for godt befindende. Det ser bare drøngodt ud.

Men allerbedst er nu altså den sportslige og komfortable kørsel. Den støjfri vogn er en lise at opholde sig i, når man kører længere ture, og så har den den mest veltilpassede adaptive fartpilot. Afstanden kan stilles til forankørende, så det passer nogenlunde med, at der ikke er nogen, der kører ind foran, og vognen bremser selv på behageligste vis, ikke for brat, ikke for tidligt og ikke for sent. Og speeder op igen, når der bliver plads.

Jeg kan vælge køremodes efter humør, dynamic, når der er plads til lidt sjovt, men jeg kører nu mest i efficiencymode. Og det gør mig faktisk i stand til fra København til Glücksburg på motorvejen med et snit på omkring 15 kilometer på literen. Vel at mærke med 130 km/t det meste af vejen og et fyldt bagagerum.

Teknik, praktik og køreegenskaber er med andre ord i top, Q5 er med den nye generation blevet endnu bedre, endnu skarpere og mere cool i sit design. Den ser drøngodt ud, og tjah, så sætter den jo faktisk også mine køreevner i et ret godt lys.

Audi Q5 2.0 TDI S-tronic

Pris kr. 699.915,-

Hestekræfter: 190

Topfart: 218 km/t

Kilometer på literen: 20.4

Audi Q5 fås fra kr. 619.907,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On