Forfrisket og skarp ny Swift

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Nå, for Søren, så blev batteriet da lige fyldt op igen,” udbryder jeg overrasket, da jeg på vej ned ad bjerget får øje på de fem grønne indikatorstreger i displayet bag rattet.

Nuvel, nu er det jo ikke en elbil, det her, snarere tværtimod har jeg lyst til at sige. Suzuki Swift er i hvert fald nok mere kendt for sine sjove end miljøvenlige køreegenskaber, men det er der ændret en lille smule ved på den nye generation. Det er nemlig nu muligt at få den som en såkaldt mild hybrid, der kan hjælpe lidt med brændstofforbruget, men bare rolig. Der er ikke sparet på underholdningen, når man snor sig ud ad landevejene i den friske lille bil.

Jeg befinder mig i bjergene med de gamle smukke byer bag Nice i Sydfrankrig, hvor Suzuki har inviteret til testkørsel af deres helt nye Swift.

Det er 3. generation af den lille underholdende vogn, vi er ude i nu. Altså, det vil sige, medlemmerne af den populære danske Swift klub vil sikkert vide, at den allerførste Swift faktisk så dagens lys tilbage i 1983 og blev produceret frem til 2002. Men den tæller bare ikke længere som “den rigtige” Swift. Første generation af den Swift med det design som vi kender i dag, så først dagens lys i 2004, hvor den nok blev udviklet til det Europæiske marked, men endte som den mest populære Suzuki model i verden.

Siden har Swift solgt i ca. 5,4 millioner eksemplarer, heraf 33.000 herhjemme. Det gør den også til en bestseller for Suzuki Danmark, som forventer at nå at sende 1.500 stykker af ud på vejene, inden året er omme.

Superminien, som Suzuki ynder at kalde Swift, er nu blevet spiffet op på flere områder i forhold til forgængeren. Den deler for eksempel platform med Suzuki Ignis og Baleno, og takket være blandt andet brugen af mere højstyrkestål har den slanket sig med 120 kilo.

Desuden er det slut med at være tre-dørs. Swift fås nu kun med fem døre, og den slags er jeg som langbenet stor fan af. Ud over at det er mega irriterende, at skulle kravle om på et bagsæde, så er det også besværligt, at sætte børn til rette deromme via fordøren. Men bare rolig, er du fan af tre-dørs looket, er det faktisk bibeholdt ved at håndtagene til bagdørene er integreret i karmen ved ruden.

Og så er den nye Swift bredere, lavere og kortere end forgængeren, men fordi akselafstanden omvendt er øget, er den alligevel lidt mere rummelig. Det hjælper på de praktiske områder, for der er mere plads i bagagerummet nu, men på bagsædet kan to passagerer af almindelig størrelse sagtens sidde helt fint. Måske ikke hele vejen til Sydfrankrig, men så til Sydfyn.

Fronten med den brede grill og vertikale forlygter upper, sammen med de markante buer over hjulkasserne, det sporty og dynamiske udtryk, og gør den pænt skarp og tidssvarende at se på. Også indvendigt og under motorhjelmen er der godt nyt.

Specielt lægger jeg mærke til komforten i de nye sæder. De har nemlig fået forbedret støtte, så jeg sidder bedre fast, som jeg kæk drøner rundt i svingene i bjergene, og det er rigtig rart.

Der er også kommet flere små opbevaringsrum i bilen, men jeg er nu mest tilfreds med, at min iPhone 7+ ligger godt fast ovenpå kopholderne. Dem, bruger jeg alligevel sjældent, til gengæld irriteres jeg ofte af, at mobiler ikke rigtig kan placeres et godt sted.

Infotainmentsystemet fungerer også godt og logisk med både navigation og bakkamera, og så kan der desuden tilkøbes sikkerhedsteknologier såsom automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot og vognbane advarsel. Og det virker. Jeg oplever i hvert fald mere end en gang, at vognen advarende bipper (lidt for) højt, som jeg nærmer mig en bremsende forankørende.

Selvtillid mangler minibilen ikke. Den nye Swift, skal være “fun to drive.” Det er en del af dens image, som Suzuki gør meget ud af at understrege, og det er den da også. En sjov lille bil at smutte af sted i. I de lavere gear i bjergene er den underholdende at køre op og ned ad bakke, og som bybil er den perfekt i størrelsen til at smutte gennem trafikken i, præcis som man vel forventer sig.

Med de tre cylindre vrælende giver jeg gas ud fra betalingsanlæggene på motorvejen, og nuvel, nok er 1.0 Boosterjet motoren med de 112 hestekræfter intet match mod premiumsbilerne, der blot glider overlegent forbi, mens jeg skifter gear på livet løs op til femte, men jeg morer mig kosteligt undervejs. Også selvom jeg naturligvis fluks tømmer det lille batteri, som jeg så stolt fik opladet ved at rulle ned fra bjergene.

At jeg nu kan vælge en mild hybrid udgave er nyt for Swift, men det betyder altså ikke, at bilen kan køre på strøm. Den lille elmotor er blot et supplement, som hjælper til ved start/stop og samler energi undervejs. Og det er absolut det eneste milde ved den nye skarpe og skægge nye Suzuki Swift.

Swift kommer også som en 1,2 Dualjet motor med 90 hestekræfter, og prisen starter på kr. 129.990,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On