Vejhøgen og musikken

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Hvem spiller i aften, som man kender?” Spørger jeg nysgerrigt og kigger over skulderen på kollegaen.

Han skimmer hurtigt koncertoversigten med de forskellige scener: “The XX?”

“INXS?” griner jeg håbefuldt, velvidende at de uomtvisteligt tilhører fortiden. Men jeg er bare ingen festivalhaj. Har end ikke været på Roskilde. Eller til Grøn Koncert for den sags skyld. Og nu står jeg så på havnekajen i Barcelona til Prima Vera Sound Festival, som ifølge kollegaen fra Gaffa nok er en af de bedste festivaler i Europa, omgivet af glade spaniere, dunkende bas og masser af god stemning.

Umiddelbart virker det som om, jeg er lidt ude af mit element, men det er jeg ikke. For jeg er her faktisk for at teste et nyt dæk, Roadhawk, og når mærket hedder Firestone, hænger det altså også sammen med musik.

Amerikanske Firestone, som i dag ejes af den japanske dækgigant Bridgestone (grundlæggerens navn kan oversættes til Stonebridge fra japansk … den tager vi en anden dag), er grundlagt af Harvey Firestone i år 1900, som Firestone Tyre & Rubber Company. De leverer blandt andet dæk til Ford Motor Company, og i 1910 overstiger overskuddet for første gang 1 million dollar. Som bonusinfo var Harvey Firestone iøvrigt også gode venner med både Thomas Edison og Henry Ford. Et pænt stærkt trekløver, som formede datidens automobilindustri.

Som musikinteresseret startede Harvey Firestone i 1928 et radioprogram, The Voice of Firestone, hvor han støttede unge talenter på vej frem. Yes. Den vågne læser fornemmer nok, hvor jeg vil hen nu. Vi hopper lige 60 år frem i tiden til 1988, hvor Firestone fusionerer med Bridgestone. Navnet passede ikke bare perfekt til den japanske bilproducent, de stod faktisk også lige og manglede den type dæk, som den amerikanske dækproducent lavede, for at gøre porteføljen komplet. Og dermed etablere sig, som verdens største dækproducent.

Og da Firestone i 2014 vil relancere brandet i Europa, går de i skufferne og finder fortidens musikalske marketingsstrategi frem igen.

Firestone Music Festival kom til verden dels for at hjælpe nye talenter frem, men selvfølgelig også for at bruge musikken som springbræt til at øge folks kendskab til mærket. Og det er altså en af grundene til, at jeg befinder mig her ved Middelhavets kyst på en lun Catalonsk sommeraften.

Den anden er naturligvis fordi, at Firestone har inviteret mig til at teste deres nye dæk: Roadhawk. Et dæk som er skabt til alle typer biler, kørere og køreture, som de selv forklarer. Jeg bider mest mærke i de tre punkter, som det anerkendte tyske testinstitut, TÜV, fremhæver. Nemlig, at Roadhawk skulle være bedre til vejgreb i vådt føre end konkurrenternes i sin klasse, har bedre holdbarhed efter 20.000 kørte kilometer og bremser bedst på tørt underlag.

Det skal selvfølgelig afprøves, og dagen begynder derfor på en bane væk fra havnen og havet et sted nordvest for Barcelona.

“Hæh, det var underholdende,” jeg smiler skyldigt, som jeg stiger ud i solskinnet igen og lader vinduesviskerne køre videre på den våde bil.

Jeg har lige kørt nogle hurtige omgange på sjaskvådt underlag med henholdsvis Roadhawk dæk og et konkurrende dæk på vognen. Og for sådan en som mig, er det altså sjovt at køre på sidstnævnte. De har nemlig mærkbart ikke lige så meget greb som Firestones dæk ved samme hastighed, og det gør, at jeg nemmere drifter, altså kører sidelæns rundt i den fugtige “rundkørsel”.

Sjovt for mig, og sjovt i et sikkert miljø som her. Men i den virkelige verden er sidelæns kørsel blandt andre bilister på offentlig vej slet ikke spor morsomt. Her ønsker man kontrol, ikke udskridninger, og interessant nok viser gennemsnittet, da alle journalister har været gennem øvelsen, at folk både kørte hurtigere og mere stabilt på de nye Roadhawk dæk.

Slid og holdbarhed er naturligvis også en vigtig faktor, når man skal forholde sig til dæk. Og det er såmænd blevet et mantra for dækproducenterne. For selvom det lyder som en dårlig forretning, når folk begynder at bruge færre dæk, så er holdbarhed ikke desto mindre et stærkt konkurrenceparameter. Det gælder om at kunne køre et dæk så langt ned som muligt, uden at det mister greb.

Derfor foregår næste øvelse på slidte dæk. 20.000 kilometer har Roadhawk dækkene og de konkurrende dæk, ifølge arrangørerne, kørt, og jeg skal nu prøve, om jeg kan mærke forskel i en kurve ved 90 km/t, hvor jeg pludselig møder en stor vandpyt. Altså aquaplaning i et sving. Første gennemkørsel fungerer fint, omend jeg kommer til at køre for hurtigt på Roadhawkdækkene (110 km/t – sorry), hvilket sender bilen lidt ud af kurs, som jeg svinger mod højre på vandet. Til gengæld er kontrollen uden tvivl mærkbart dårligere, vognen skrider mere ud og er mere levende ved 90 km/t, på de konkurrerende dæk.

Alle øvelser foregår i samme slags bil, en Golf 7 2.0 TDI, og som afrunding laver vi en bremsetest, en brat nødopbremsning, ved 100 km/t. Teknisk udstyr i bilen måler, hvor lang min bremselængde er fra 100 km/t til 0, og resultatet er faktisk 1,4 meter længere på de konkurrende dæk.

Jeg har før skrevet, at jeg ikke er en dækørn, men jeg kunne alligevel godt mærke forskel på Roadhawk dækkene i alle tre test. De klarede sig uden tvivl bedst, hvilket selvfølgelig ikke er helt overraskende, når nu Firestone har inviteret pressen til Barcelona. Nok er øvelserne her på banerne i solskinnet ikke brugbare som dokumentation, men de giver et godt fingerpeg om forskellen på dækkvaliteten og sikkerheden i det nye Roadhawk dæk. Og nårh, ja, så har TÜV jo altså lavet professionelle test med samme resultat.

Jeg runder jo efterfølgende dagen af på havnen i Barcelona omgivet af en hel masse fantastisk musik fra bands, som jeg aldrig har hørt om før. For det kan man altså også bare gøre uden at købe nye dæk. Nyde musikken og opleve de håbefulde musiktalenter. Firestone Music Tour er nemlig med på forskellige festivaller rundt om i Europa sommeren 2017, såmænd også Grøn Koncert herhjemme.

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On