Praktisk familieracer Kia Optima SW GT

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin helt gratis hver måned, Tryk her!

Foto Malene Raith

“Hvor gjorde jeg så lige af … Åh?!” Jeg står ved bagenden af den store sølvmetallik firmabil med hænderne fulde af indkøbsposer, og nøglen begravet et eller andet sted i håndtasken, pænt irriteret over min egen manglende evne til at finde den frem, inden jeg læsser hænderne med varer. Men inden jeg når at sætte poserne fra mig, begynder bilen pludselig at bippe og simsallabim … åbner den store bagklap helt af sig selv. Fantastisk.

Ja, ja, nok er en stationcar som udgangspunkt både praktisk og rummelig, men det er bare ikke SW, som først og fremmest fanger min opmærksomhed ved den nye Kia Optima. Næh, det er selvfølgelig de mindre praktiske, men meget sjovere bogstaver: GT.

For det er topudgaven af flagskibet, som jeg har fat i her. Ikke bare Kias veludrustede firmabil, men topmodellen af den i SW (Sportswagon = stationcar) og GT udgaven. Yes, en firmafamiliebil, der kan flytte sig.

Kia har ikke rigtig tidligere haft nogen modeller herhjemme, der kunne gøre sig i det segmentet, og det var derfor med længsel at Kia Danmark endelig fik den store Optima til landet som sedan i 2014. Sidste år kom den nyeste generation så og sammen med den en SW-udgave, som forventes for alvor at sætte gang i Optima salgstallene herhjemme.

For firmabiler skal jo ikke bare være komfortable og repræsentative i arbejdstiden, de må også gerne være brugervenlige for familien i fritiden.

Og det er den nye Kia Optima GT SW i høj grad. Men derudover er denne her bandit med sine 245 hestekræfter naturligvis også utroligt fartglad. Det bemærker jeg allerede, fra jeg trykker start for første gang. Oh, herligt, vognen vågner både beredvilligt og vredt, også selvom jeg endnu kun er i Eco mode, og så er der kun et at gøre: sætte snuden mod motorvejen.

De dersens hestekræfter skal jo have lov til at strække lidt ud, og Kia Optima GT SW er helt klar på en tur over Storebælt. Jeg vræler ned ad rampen og ud i trafikken. Optima ligger godt fast på vejen og er på en gang dynamisk og sjov for chaufføren, men også komfortabel nok til en længere køretur med hele familien.

Udstyrsniveauet er generelt højt i Optima, men særligt i GT udgaven er der ikke sparet på noget som helst. Udvendigt er der GT-front, -kofangere, -sideskørter, og ikke mindst dobbelte GT udstødningsrør, mens kabinen er i tyk læder med GT-syninger, -rat med varme og alupedaler.

Her er 8″ touchskærm med navigation, bakkamera foruden blandt andet fartpilot, klimaanlæg, regnsensor og sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse – listen er lang, find den selv, og det hele toppes selvfølgelig lige af med Kias vanlige 7 års garanti.

Der mangler med andre ord ikke noget, hverken under motorhjelmen eller i kabinen, som jeg i god stil brummer ud ad motorvejen. Jeg skifter mellem at køre i sport og øko afhængig af trafikken, så jeg kan have det sjovt, uden at det koster for meget på brændstoføkonomien.

Men altså. Det gør det jo. Det koster lidt mere at køre GT, også Optima GT, og fra økonomisk perspektiv er det næppe det fornuftige valg. Men det er det sjove valg. Som med SW på bagenden går hånd i hånd med praktik.

Det gabende store bagagerum er gennemtænkt med rumopdelere og posehanke, så man også kan tillade sig at have mindre indkøb med end et børneværelse fra Ikea, vognen cruiser fint i eco, og børnene sidder komfortabelt på bagsædet og fryder sig over den småvrede lyd, som dels kommer ud af højtalerne og dels fra motoren itself.

Kia Optima SW GT er den sporty og skarpe firmabil til ham eller hende, der gerne vil have det hele – masser af udstyr, hestekræfter og sjov – men samtidig også skal have en hverdag til at hænge sammen på fornuftig vis. Med børn, praktik og indkøbsposer i begge hænder.

Kia Optima GT SW 2.0 T-GDI

Pris fra kr. 549.888,-

Hestekræfter: 245

Topfart: 232 km/t

0 – 100 på 7,6 sekunder

Kilometer på literen: 12,2

Kia Optima fås fra kr. 349.888,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin helt gratis hver måned, Tryk her!

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On