Miljø og dynamik uden kompromisser, BMW 330e

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“God tur,” vinker manden i varevognen og holder tilbage for mig. Jeg har lige fået nøglerne udleveret og haster ind i den skarpe hvide BMW, for at gøre klar til kvittere for venligheden med lidt motorbrøl. Med et lusket forventningsfuldt smil trykker jeg start og … ingenting.

Brølet udebliver og smilet stivner, som jeg uden en lyd ruller ud fra holdepladsen og væk i trafikken. Jeg kigger på rattet. Den er god nok. Det blå og hvide emblem er der endnu. Men det er unægtelig bare en ny fornemmelse at starte en stille BMW. Ikke desto mindre giver den kort efter mere end rigtig god mening. For bare rolig, vognen er både dynamisk og sjov, men først og fremmest er BMW 330e Sedan miljøvenlig.

For det lille e, indikerer, at jeg er ude i en plug-in hybrid. Altså en bil med både brændstofmotor og elmotor. Plug-in, skåret ud i pap, betyder, at batteriet til elmotoren kan oplades hjemme eller ved en ladestander. Der er til ca. 40 kilometers kørsel på batteriet alene, så man i princippet ved daglig ladning kan køre sine hverdagsærinder i nærmiljøet på ren strøm. Og skal man så en tur til den anden ende af landet, kan man køre på både strøm og brændstof. Altså ind til batteriet er fladt, herefter kører man kun på brændstof. BMW 330e lader dog også, når jeg ruller og bremser, hvilket sender overskudsenergien tilbage til batteriet.

Det er med andre ord en perfekt måde at vænne sig til at køre på strøm uden at behøve at frygte at løbe tør. På turen til Jylland kan jeg jo fylde op på tankstationen, som jeg plejer og så eventuelt finde en ladestander, når jeg kommer frem. Genialt.

Det forklarer selvfølgelig, hvorfor bilen ikke siger en lyd ved start. Her er den jo altså, når batteriet er opladet, en elbil. Bare uden at ligne en. For BMW 330e ligner til forveksling en helt almindelig BMW 330. Altså hvis man lige ser bort fra klappen til elkablet over venstre forhjul, samt at ribberne i grillen er blå (hvilket ser drøngodt ud til den hvide bil).

Og 3-serien er jo BMWs topsællert. Seks generationer er det blevet til siden 1975, og den nuværende udgave blev faceliftet i 2015. Nok en lille opdatering med lidt nye lygter, nye fælge og nye detaljer i interiøret, men lidt er også godt.

Specielt når vi taler kabinen, hvor midterkonsol og ure er BMW classic. Og når det nu er en hybrid, jeg er ude i, er her naturligvis automatgear, et 8-trins Steptronic, med den fede joystickformede gearvælger.

Selvom BMW 330e ikke gør det vilde væsen ud af sig, når den startes, betyder det ikke, at vognen ikke kan flytte sig. For det kan den. 330e mangler ikke motorkraft, den besidder fuldt ud BMWs dynamiske væsen, blot på en mere høflig og miljøvenlig måde.

Vognen er ikke hård og vred, men dejligt støjfri og i høj grad komfortabel. Ikke mindst med den stille elkørsel. Det er ikke en bøllevogn, ikke en naboforskrækker, men en elegant behagelig BMW, som kan bruges i både firma- og familieregi, for dem, der gerne vil omfavne fremtiden og miljøet uden at gå på kompromis med design og komfort.

Personligt er jeg ret overbevist om, at plug-in hybrider er vejen frem, i hvert fald i den nære fremtid. Måske som overgang til ren elbil eller måske brintbilen, hvis den når at slå an. I hvert fald er der ingen tvivl om, at biler, som alene drives af fossile brændstoffer lakker mon enden, og det nemmeste trin ud af dem, er en vogn, der byder på fortid og fremtid i samme motorrum.

BMW 330e er lidt dyrere end den almindelige BMW 330i, men det er overskueligt. Og vanerne fra dagligdagen skal ikke ændres meget. Man skal blot lære forbinde kablet, og glemmer man det, er det jo ingen katastrofe. Og når den vane er på plads (og bilbranchen har haft held med at koordinere ens stik og kabler, så man i princippet blot kan trække et kabel ud ved enhver lader som på en tankstation) har man i BMW 330e Sedan en bil, der ganske enkelt byder på det bedste af begge verdener.

Miljøvenlighed uden kompromisser. Altså, ser man lige bort fra startbrølet.

BMW 330e Sedan iPerformance

Pris fra kr. 534.900,-

Hestekræfter: 252 (184 + 88)

Topfart: 225 km/t

0 – 100 km/t på 6,1 sekunder

Kilometer på literen: 52,6

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On