Fra amatør til Expert

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Peugeot

“Kom bar’ do …!” Udbryder jeg kækt og holder tilbage for personbilen, som er på vej mod mig fra den anden side af chikanen på den stille villavej.

Normalt praktiserer jeg søreglerne, de små viger for de store, men lige nu befinder jeg mig bare i noget, som er så stort, at jeg selv føler mig sådan. Og store mennesker giver naturligvis plads. “Ingen årsag” vinker jeg tilbage og fortsætter på min rute i dette, for mig, noget anderledes køretøj: varevognen Peugeot Expert.

Det er noget så sjældent som solskinsvejr, da jeg begiver mig af sted i min mikrobil mod Fredensborg i Nordsjælland, hvor Peugeot har inviteret til varevognstestkørsel. Og indrømmet, jeg er noget på udebane på dette område. Eftersom jeg i størstedelen af mit voksenliv har ernæret mig af det skrevne ord, har jeg jo ikke rigtig haft brug for læsse varerne andre steder hen end ind i en mailboks eller direkte på nettet. Derfor er jeg da også nysgerrig, da muligheden byder sig for at få lidt mere viden om andre køretøjer end mit vanlige område, personbiler, som trods alt også befinder sig på vejene.

For der er mange mennesker, som har en hverdag bag rattet på en varevogn. Nuvel, nok har der været flere, for inden finanskrisen blev der solgt 55.000 enheder om året. Det droppede til 15.000 stykker under krisen, men nu er salget på vej op igen. 36.000 varevogne blev det til sidste år, og det er om ikke andet, tegn på at der er ved at komme gang i erhverslivet igen.

Tallene dækker over varebiler såvel som ombyggede personbiler, hvor Peugeot i år kan bryste sig af at være prisvindende i begge kategorier. Nummer 6 på markedet for ombyggede personbiler er nemlig Året Bil 2017 i både Danmark og Europa: Peugeot 3008, og Årets Varebil 2017 er såmænd Peugeot Expert. Og det er sidstnævnte, jeg beslutter at gøre Nordsjællands veje usikre i.

Eller hånden på hjertet, så er det den, der står tilbage på parkeringspladsen efter de andre motorjournalister er drønet ud på ruten. Hmm. Peugeot Expert kan fås i tre længder, der, hold på hat og briller, kaldes: længde 1, længde 2 og oui, længde 3.

Længde 3 er den største, den har plads på den flade bund til gods som f.eks. brædder og rør, som er op til 4,02 meter i længden, og jeg overvejer faktisk lidt, om min mikrobil egentlig ikke også kan være deromme, inden jeg hopper ind i kabinen og starter vognen.

Størrelsen kan altså godt skræmme lidt, men som jeg sætter mig til rette bag den store forrude, bliver jeg straks mere rolig. For udsynet er rigtig godt. Nok skal jeg vænne mig til ikke at bruge bakspejlet, når jeg bakker, til gengæld hjælper både bakkamera og sensorer, foruden de store sidespejle, mig med at have helt styr på hjørnerne af vognen.

Og som jeg kører ud ad de mindre villaveje, går det op for mig, at vognen nok er høj og til tider kan ramme små lavthængende grene, men til gengæld ikke bredere end de personbiler, jeg til daglig kører rundt i. Jo, jo, jeg skal lave lidt større udsving end i min mikrobil, når jeg skal om hjørnet, da Expert længde 3 trods alt er noget længere, og slår jeg en høj skoggerlatter op, runger det i den tomme et-værelses bag mig.

På motorvejen er Expert overraskende nok pænt dynamisk. Jeg rammer hurtigt de 110 km/t uden at føle, at det er en pram, jeg skal have op i fart, men jeg jo  heller ikke har andet last i vognen end nogle brædder. Om bilen er lige så frisk i tæt pakket tilstand må stå ubesvaret hen.

Til gengæld er jeg blevet en del klogere. På hvor nem selv en stor varevogn er at manøvrere rundt i trafikken. Måske er jeg stadig ingen varevognsekspert i stand til bedømme, hvad der er vigtigt, praktisk og smart at fokusere på i en hverdag fuld af varer, udstyr og grej, men mangler vennerne en chauffør til flytningen, så bare ring. For køre den, det ved jeg i hvert fald nu, er en smal sag.

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On