Ingen smalle steder, Opel Mokka X

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Øhm, hej, jeg hedder Malene …”

“Hej Malene,” lyder det venligt i kabinen. Nej. Jeg har ikke meldt mig ind i AA, men somme tider, når noget er nyt, kan man altså godt komme til at mangle ord. Lidt som da folk i sin tid fik telefonsvarere.

“Altså, jeg er kommet af sted hjemmefra uden min mobiltelefon (endnu en ligegyldig oplysning) og vil høre, om du kan hjælpe mig med at lægge ruten til Charlottehaven på Østerbro i København ind i min navigation …?”

“Det kan du da tro, er der andet jeg kan hjælpe med?”

Nårh ja, jeg ønsker mig da også et par nye Prada solbriller, en Hermes taske og ferie fra nu af og til 2020.

“Nej, tak,” svarer jeg bare, stemmen siger farvel og vupti, er ruten til Østerbro klar i navigationen. Fantastisk!

Og det er hverken hokus pokus eller devine intervention, men det nye Opel OnStar system, en slags butlerservice, som jeg vover pelsen at teste, mens jeg ruller af sted i den nye faceliftede Opel Mokka – nu med X.

Opels let højbenede familie crossover, Mokka, så dagens lys første gang i 2013 og var en succes fra starten. Den ramte plet i et segment, som siden kun har været i stigning, og derfor skal der ske noget nyt nu med opgraderingen af Mokka.

Som det jo er med de fleste crossovere, er Opel Mokka ikke en SUV, der bare kan køre off road gennem råvildt flokke og dybe mudderhuller, men med den nye tilføjelse, X, påpeger Opel, at modellen nu kan fås med firehjulstræk. X’et vil nemlig fremover stå ved alle tilsvarende Opel modeller, der tilbyder denne mulighed. Og det klæder unægtelig bilen.

For Mokka X, der først og fremmest har fået ny front med LED forlygter, har i forvejen både beskyttelseslister og en fin frihøjde, men med firehjulstræk giver det bedre mulighed for at rulle vognen ud i, nuvel, lettere terræn, med båden eller hestetraileren.

Frihøjden gør også, at jeg, selv som lang person, sætter mig mere op i end ned i bilen, og det er jeg altså stor fan af. At sidde højt og skue ud over trafikken.

Vognen, jeg befinder mig i, er godt udrustet med komfortabelt ekstraudstyr såsom sportssæder med læder, bakkamera og navigation på den store 8″ skærm, mens sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, hill start assistent, som holder på bilen, når du sætter i gear på en stejl rampe, samt hill descent, som omvendt forhindrer bilen i at rulle ned ad stejle nedstigninger, er standart.

Og så er Mokka X altså forberedt til Opel OnStar. Det kan fås til alle Opels nye modeller, der som minimum har en 7″ skærm, og fungerer via et abonnement, som koster kr. 750,- om året. Som sagt er det en 24 timers service, hvor man via tryk på knappen i loftet får forbindelse til en venlig dansktalende person, som kan assistere med at finde hoteller, restauranter, tankstationer m.m. Derudover kan servicen blokere tændingen, hvis bilen bliver stjålet, og sende hjælp, hvis man bliver involveret i en ulykke. Smart og betryggende!

Onstart er ikke nyt som sådan, men servicen er forholdvis ny i Danmark. Og som sjov bonusinfo, så var 70 procent af de 555.000 opkald, som OnStar modtog i Europa i 2016, nøjagtig som mit allerførste: download af destination til navigationen. Kan man leve uden? Ja, da, men jeg er nok ikke den eneste, der værdsætter lidt ekstra luksus og god service, og så passer det desuden super godt til den i forvejen komfortable Mokka X.

Vognen kører behageligt støjsvagt og stabilt, hvilket firehjulstrækket selvfølgelig hjælper til med, den styrer godt og lækkert både på lande- og motorvej, hvor 6-trins automatgearkassen er en ekstra nydelse, men har samtidig også en størrelse, som ikke er for voldsom til bykørsel.

Mokka X er komfortabel og rummelig nok til lange ferieture med hele familien. Den kan også tage campingvognen med på slæb, men er man til daglig pendler, vil jeg anbefale, at man dropper firehjulstrækket og hopper i en dieseludgave, der trods alt kan køre op mod 25 km/l.

Uanset om man er til off road eller ej, er den højbenede opdaterede Mokka X, en god og gedigen køreoplevelse på både asfalt og grusvej. Den er overskuelig og nem i størrelsen at manøvrere rundt med, og selvom man altså kommer hjemmefra uden adressen, kan vognen altså sågar selv finde vej. Hvis man altså kan finde ord, når man har trykket på knappen i loftet.

Opel Mokka X 1.4T aut. 4X4

Pris kr. 344.890,- (ekskl. ekstraudstyr)

Hestekræfter: 152

Topfart: 193 km/t

Kilometer på literen: 15,4

Opel Mokka X fås fra kr. 205.742,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On