Maximum køreglæde i ny forklædning

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Nej, hvor fantastisk …!” mumler jeg åndeløs og klemmer lidt hårdere om rattet, som jeg kigger ud på det solbeskinnede landskab for foden af de sneklædte Alper. Scenariet er smukt, men det er faktisk synet af den indbydende åbne landevej, der får min puls op. For jeg befinder mig nemlig i en vogn, der er som skræddersyet til mit temperament med den perfekte kombination af høj komfort, overlegne køregenskaber og mange hestekræfter.

Og som jeg træder på speederen, så turboerne popper, sender acceleration mig dybere ind i det tykke læder. Jeg bliver et med vognen, der uden slinger i valsen klarer både sving og distance i en ruf, og alt for hurtigt når skoven for enden, hvor jeg tager farten af og roligt cruiser videre i det sydtyske forår. Åh, jah … i nogen biler, er vejene bare ikke lange nok. Og det gælder for den nye BMW M550i xDrive.

“Velkommen til den tyske vintersæson,” lægger BMWs talsmand en smule anstrengt ud dagen før. Og nej. Han har hverken kigget for dybt i et bayersk ølkrus eller læst forkert i kalenderen. Scenariet er bare et ganske andet, da vi ankommer til pressepræsentationen nær hovedkontoret i München. Her har BMW nemlig inviteret til en herlig testcocktail af de nyeste familiemedlemmer af BMW 4- og 5-serien. Og vi lægger ud med at kigge nærmere på BMW 4-seriens facelift på Convertible, Coupé og Gran Coupé.

4-serien blev introduceret med stor succes i 2013. Siden er der solgt mere end 400.000 eksemplarer af den sporty vogn på verdensplan, heraf halvdelen alene i Europa. Den elegante Gran Coupé (5-dørs Coupé) står for mere end halvdelen af salget (54 procent), i Danmark er det faktisk hele 93 procent ifølge tallene fra sidste år.

Faceliftet er lidt for det trænede øje. Udvendigt er der kommet en ny opdateret for- og bagskærm, nye LED for- og baglygter samt fire nye fælge og to nye farver. I kabinen er der kommet et nyt rat, nyt display og nye forberede materialer med dobbelte stikninger. Man sidder dybere for at gøre oplevelsen ekstra sporty, af samme grund er støddæmperne blevet lidt hårdere og styretøjet forbedret.

Jeg starter bag rattet på en laber BMW 430i Convertible, men solcremen bliver i tasken, for det er her at pressechefens “muntre” velkomst kommer ind. Nok har jeg pakket solgearet til en herlig åben køretur, men lige præcis i dag, fire uger før den officielle sommer begynder, er den tyske vinter vendt tilbage med frost, slud og sne her i Bayern. Det holder ikke bare taget lukket, det har også holdt BMWs mandskab i gang hele natten med at sætte vinterdæk på samtlige af de 22 testbiler.

Nuvel, det ændrer nu ikke på, at vognen på en gang er en komfortabel og dynamisk oplevelse af pløje gennem sjappen med. Den ligger sikkert på vejen, styrer smooth og lækkert, og brummer herligt vredt, når jeg træder på speederen. Naturligvis ikke for meget, man skal jo nødig blive generet af for meget larm, når/hvis man åbner vognen. Men med slud og regn sjaskende ned fra himlen byder lejligheden sig bare aldrig, og nær den Østrigske grænse, skifter jeg vogn til BMW 440i Coupé.

Oh, ja, herligt stor motor, herlig acceleration og fantastisk sprød lyd fra udstødningen, hver gang jeg træder en smule på speederen. Det her er definitionen på en sportsvogn med både strømlinet design og dynamisk køreglæde, specielt som vognen sættes i Sport. Den kan også sættes i Sport+, men jeg finder det bare ikke smart at slå stabilitetssystemerne fra, når jeg kører i sne.

For som den elegante og skarpe coupé uden problemer trækker os højere op i Alperne, bliver veje og omgivelser mere og mere hvide, og hvad der burde være Heidiland med mælkebøtter, smørblomster og lysegrønne skove, er nu pludselig sat på vintertid. Med skovene fulde af forårsramte fuglefløjt.

Det er det samme syn, der møder os næste dag med den enkelte ændring, at de store snefnug nu er skiftet ud med blændende solskin. Nu handler det om to nye modeller i den nye BMW 5-serie, som havde verdenspremiere på Detroit Motor Show i januar, og vi lægger ud med BMW 530e iPerformance. En Plug-in Hybrid der kan køre op til 50 kilometer på ren strøm. Det giver ikke bare en helt stille start, når jeg ruller ud fra kantstenen, det giver også utroligt god mening.

For med mindre man har rigtig langt til arbejde, kører de fleste af os faktisk sjældent mere end 30 kilometer om dagen. Så hvis jeg hver dag sætter bilen til opladning natten over, har jeg altså med BMW 530e iPerformance både en luksuriøs elcruiser til hverdagen i byen, og en dynamisk raket til motorvejen, når jeg skal i sommerhus på nordkysten eller besøge familien i Jylland. Og frygt ej. BMW 530e iPerformance kan i den grad give gas på autobahnen, når man rammer steder med fri fart i den sporty og højteknologiske vogn.

“Åh, det var da i dag, vi skulle have kørt Cabriolet,” sukker jeg, som vi på ny kører gennem det betagende hvide landskab, hvor himlen er uendelig blå over vores hoveder, sneen ligger tykt på træernes grene og skyerne hænger tungt i dalene under os. Men så er det, at en gren beslutter at slippe sin dyne af sne og sende litervis af iskold sjap ned på taget af bilen med et ordentlig splat. Wow! Ved nærmere eftertanke er det faktisk også en ganske glimrende dag at køre den nye BMW M550i xDrive. Med den helt nye M Performance V8 (YES!!) motor.

Det er BMW 5-seriens nye topmodel med 462 hestekræfter, der sender den komfortable firmavogn fra 0 til 100 km/t på blot 4 sekunder. Og halleluja, hvor er den fantastisk. Som jeg roligt ruller væk fra vinteren på bjerget og ned til mere almindelig vejr i dalen, nyder jeg det tykke rat og hvor præcist vognen styrer, samt komforten i sædet og støddæmperne, som behageligt absorberer alle de små stød, som vejen byder på. Det er luksuriøs cruising med det bedste kort i ærmet.

For som de snoede åbne landeveje dukker op, sætter jeg nemlig M550i xDrive i Sport, så speederesponsen bliver mere kontant, omdrejningerne højere og lyden vredere. Den elegante, behagelige og høflige vogn er nu forvandlet til en gedigen sportsvogn med, ja, de herlige turbopops, og en acceleration, som får hjertet til at banke hurtigere. Og køreglæde barometeret er helt i top tillige med min koncentration, som jeg lidt senere sender vognen op over 200 km/t på autobahnen.

Nogen er vilde med den yderst velskabte blanding af elbil og dynamisk benzinbil som i BMW 530e iPerformance tilbyder. Men jeg er altså lidt mere gammeldags og forudsigelig, når jeg falder pladask for den store nedtonede cruiser med den lynhurtige sportsvogn under hjelmen. Som sagt en temperament sag, men her for foden af Alperne bag rattet på BMW M550i xDrive føles det mere nærliggende blot at sætte snuden mod Danmark fremfor at følge navigationen mod München lufthavn.

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

BMW 4-serie Cabriolet koster fra kr. 717.100,-

BMW 4-serie Coupé koster fra kr. 574.700,-

BMW 4-serie Grand Coupé koster fra kr. 574.800,-

BMW 5-serie Sedan koster fra kr. 705.200,-

BMW 530e iP koster kr. 813.840,-

BMW M550i xDrive kr. 1.483.600,-

BMW 5-serie Sedan koster fra kr. 705.200,-

Author: Malene Raith

Share This Post On