Skarp og underholdende ny Ibiza

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Kør langsommere …?!” Min kollega står i vejkanten og flagrer med armene, mens han signalerer at tempoet skal ned.

Ups, sorry, my bad. Hvis han skal have en jordisk chance for at få andet end et glimt af lygter og lidt farve med af bilen på sine filmoptagelser, må jeg naturligvis ikke køre for hurtigt forbi. Jeg letter foden fra speederen og slækker det faste greb om rattet. Det er bare så svært ikke lige at give ekstra gas rundt i svingene, når man testkører den sjove nye Seat Ibiza på små snoede veje.

Vi befinder os i bjergene bag Seats hjemby, Barcelona, hvor den spanske bilproducent har inviteret til testkørsel af den helt nye friske Ibiza.

Hermed er vi oppe femte generation af minibilen, der så dagens lys første gang i 1984, og af flere årsager er det en rigtig vigtig bil for Seat.

For det første går det bedre end nogensinde for det tysk ejede mærke, 2016 var nemlig fjerde år i træk med vækst, og det har ikke bare givet sorte tal på bundlinjen, det har også gjort Seat til et af de hurtigst voksende bilmærker. 408.700 biler blev der skubbet af samlebåndet sidste år og resultatet før skat på 143 millioner euro det bedste nogensinde.

For det andet er minibilssegmentet i vækst, nuvel der er også meget konkurrence i det segment, men det gør det ikke desto mindre afgørende at være til stede med en konkurrencedygtig vogn.

Sidst, men måske aller vigtigst, så er Ibiza den første vogn i Volkswagen koncernen, som er bygget på den helt nye MQB A0 platform. Hvis det ikke ringer en klokke, så er det den nye platform som også skal bruges til blandt andet den nye VW Polo og Audi A1.

I sin 33 år lange eksistens har Ibiza solgt i mere end 5.4 millioner eksemplarer på verdensplan, 1290 stykker blev det til herhjemme sidste år, hvor minibilen står for omkring 20 procent af Seats samlede salg, og Seat håber på at sælge mindst lige så mange eksemplarer af den nye femte generation, inden 2017 er omme.

Og de har et pænt godt kort på hånden her. For den nye Seat Ibiza er både rigtig vellykket at kigge på og sjov at køre. Linjerne er markante og dynamiske, som de stryger ned over fronten mod logoet, hen langs med siden af vognen og giver baglygten en skarp kant.

Sammen med de karakteristiske trekantede for- og baglygter i full LED, der kan ses selv med skarpe spanske middagssol direkte på (og bemærk, hele lygten blinker orange, når man viser af), og store fælge gør det unægtelig vognen super frisk og fræk at se på.

Den nye Ibiza, der nu kun kan fås med fem døre, er bredere end sin forgænger, akselafstanden er desuden øget med 95 mm. og det gør, at der er markant bedre plads på både bagsæde og i bagagerum.

Instrumentbordet er gjort enkelt og elegant med en horisontalt linje fra dør til dør, instrumenterne er orienteret mod chaufføren og den store 8” skærm (ekstraudstyr) er både hurtig og har høj opløsning.

Systemer som adaptiv fartpilot, træthedsalarm, hillhold og fodgængervarsel er tilgængelige tillige med cool features som trådløs opladning af mobiltelefonen, ambient lys og lydanlæg fra Beats Audio.

Men allersjovest er det selvfølgelig at køre den nye Seat Ibiza. Vognen er blevet 33 procent stivere, og sammen med den forbedrede affjedring ligger jeg super godt fast på asfalten, som jeg runder hjørner med smil på læben. Særligt med den nye 1.5 liters turbo benzinmotor med 150 hestekræfter, der vræler, når jeg giver gas i det behagelige alcantara sæde, er sjov at ræse op ad bjerget i, omend accelerationen ikke helt kan følge med den selvtillidsfulde omdrejningslyd.

Men mindre kan også gøre det. Jeg prøver nemlig 1.0 liters benzinmotoren med 115 hestekræfter og den gør sig faktisk også rigtig godt og frisk på landevejene mellem vinrankerne. 95 hestekræfters dieselvarianten, til dem der er til de længere ture, nåede jeg ikke at prøve.

Uanset hvad man er til, så er det en underholdende fornøjelse at både se på og sætte sig bag rattet på den nye Seat Ibiza. Designet er virkelig vellykket, køreegenskaberne dynamiske og friske, kabinen dejligt rummelig og enkel, og Ibiza kan sagtens være praktisk nok til både et par børn og anden bagage.

Men er man alene i vognen og tilfældigvis på en snoet vej, er det også en bil, der lader praktikken (og filmoptagelser) gå fløjten. Nogen gange vil man nemlig bare have det sjovt.

Seat Ibiza

Pris fra kr. 134.900,-

Hestekræfter: 70 – 150

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On