Luksus i terrænet Jeep Grand Cherokee

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Ja, ja, bare rolig, jeg gør det nu,” skynder jeg mig at svare. Ikke min mor, og ikke fordi jeg ikke har ryddet op på mit værelse, men vognen, der med advarende bip og løftet pegefinger har bedt mig holde hænderne på rattet.

Men det er bare så dejligt afslappet at cruise rundt i den store Jeep Grand Cherokee Trailhawk og indtage den smukke natur i Mols Bjerge, at jeg hele tiden hviler højre ene arm på det brede armlæn.

Jeg skynder mig at klemme om rattet med begge hænder, så vognen er tilfreds, inden jeg læner mig tilbage igen, slapper af og lader armen finde sin plads på ny.

For Jeep Grand Cherokee er en stor behagelig amerikansk flyder at køre rundt i med bløde brede sæder, stort tykt læderrat og masser af komfort til både hverdagen og de lange køreture. Men det er bestemt også en arbejdshest med masser af kraft til at trække sin del af læsset, og i den her nye Trailhawk version, kan den tage det al sammen med langt ud i terrænnet.

Der er gang i jubilæerne hos Jeep. Mærket fejrede 75 års jubilæum sidste år, og i år er det så 25 år siden, at Grand Cherokee satte hjul på asfalten for første gang. Siden er det blevet til 5.5 millioner solgte eksemplarer på verdensplan fordelt over fire generationer, og det skal altså fejres.

Det gør Jeep ikke bare ved at give Grand Cherokee et mindre facelift med en lidt smallere frontgrill og tågelygter, men også ved at udvide modelrækken med Trailhawk versionen, der har off road folket for øje.

Vognen er udstyret med et særligt (Quadra-Drive) firehjulstræk, ekstra beskyttet undervogn, de ondeste store Kevlar forstærkede dæk og et helt specielt luftaffjedringssystem. Sidstnævnte bemærker jeg allerede, da jeg parkerer for første gang. Efter at have slukket motoren, kan jeg nemlig høre noget arbejde videre i bilen, og pludselig bemærker jeg, at vi synker. Stille og roligt ned mod jorden igen.

Oh, den slags gør mig glad. Måske fordi jeg er vokset op med Citroën CX, der fra barndommen lærte mig det lækre ved hydraulik, men selvfølgelig også fordi det bare føles lækkert og luksuriøst. Det er der dog af mere praktiske grunde, så bilen for alvor kan tage fat i terrænet og komme over høje forhindringer og samtidig sætte passagererne af igen lidt tættere på jorden.

Af samme grund sidder jeg dejligt højt bag rattet og skuer ud over den store røde motorhjelm med den sporty sorte staffering. Jeg føler mig nærmest urørlig heroppe i den rummelige kabine med røde stikninger på gearknop, døre og læderrat, og Trailhawk logo på læder-og alcantarasædet. Nøglen til bilen har jeg ikke set i flere dage, men jeg ved, at den må ligge somewhere i rodet i tasken, for ellers ville jeg hverken kunne komme ind i bilen, når jeg trækker i håndtaget, eller starte motoren.

Der er varme i både sæder og rat, perfekt til det kølige forår, parkeringsassistent er en del af det ekstra sikkerhedsudstyr, mens min yndlingsfeature er standard: elektrisk bagklap.

Som jeg tonsede ud af den jyske motorvej, havde jeg glæde af den adaptive fartpilot og firehjulstrækket, som gør Grand Cherokee Trailhawk dejlig stabil at køre, men her i bjergene på Mols nyder jeg automatgearet og den kraftige motor, som uden problemer trækker mig bakke op og bakke ned. Nok er vognen stor, men det er kraften under motorhjelmen som sagt også, og selv på stejle bakker føles vognen både dynamisk og utrættelig. Nuvel, giver man meget gas, koster det så også noget på brændstofforbruget, det gør firehjulstræk jo generelt. Jeg får et snit på 11,3 kilometer på literen på turen, men kører også en hel del i Sport. Man kan også vælge eco mode, uden at det gør Grand Cherokee voldsomt sløvere.

Det er en 6 cylindret diesel, som jeg sidder i, og ja, i tomgang og lave gear lyder den lidt som en truck. En bøf, der skal på arbejde. Glem at spille ultra feminin i den her på villavejen. Men som jeg ruller af sted mellem bakkerne, er lyden væk, og vognen behagelig støjsvag. Det er kun, når vognen får mange omdrejninger og er lidt for længe om at skifte i gearet, at den ind i mellem larmer. Men det kan jeg så selv styre med paddleshift på rattet.

Ved vandkanten nær Ebeltoft overvejer jeg at forcerede kampestenene, som ligger halvt gravet ned i sandet, for at køre en lille tur langs vandet, men får så kolde tæer. Bilen med de store brede dæk kan uden tvivl klare turen over stenene, men vejret er for surt. Næh, jeg ruller i stedet en mere sikker tur hen over en mark med store græstuer og huller, inden jeg vender snuden mod asfaltvejene igen.

Jeep Grand Cherokee Trailhawk kan klare det hele. Luksuriøs cruising med familien og kraftfuld kørsel i terrænet med arbejdet. Vognen føles ikke bare overlegen bag den store brede motorhjelm, den ser også sådan ud. Jeg er vild med det kompromisløse bistre design, som passer perfekt til en vogn, der har masser af power, samtidig med, at den er ultra komfortabel og fed at læne sig tilbage i og bare cruise. At den så kan finde på at irettesætte mig for min forkælede attitude bag rattet, må jeg jo bare tage med. Det er den nemlig selv ude om.

Jeep Grand Cherokee Trailhawk (3.0 V6)

Pris fra kr. 1.130.052,-

Hestekræfter: 250

Topfart: 190

Kilometer på literen: 14,2

Jeep Grand Cherokee fås fra kr. 1.070.897,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On