Off road i storbyjunglen Audi Q2

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Den ser virkelig godt ud, men jeg er også ret sikker på, at jeg ikke har råd til at købe den.” De to unge fyre i begyndelsen af 20’erne er stoppet op for at kigge nærmere på vognen, som jeg er ved at fotografere i resterne af det autentiske Nordhavn.

Jeg smiler vemodigt. Udtalelsen er nemlig mere rammende, end de aner. For den lille bøffede Audi Q2 er netop skabt til at appellere til dem. Unge med en aktiv livsstil, der bor i byen, som lige kan smide surfboardet eller mountainbiken bag i bilen og stryge ud på landet i weekenden. Problemet er bare at med de danske afgifter, ender vognen i et prisleje, hvor de unge ikke længere kan være med. Men det er der så heldigvis andre der kan.

Den helt nye bilmodel Q2 fra Audi blev introduceret for allerførste gang sidste sommer. Jeg prøvekørte den ved samme lejlighed i Schweiz, og her bed jeg specielt mærke i størrelsen. For nok står Q som bekendt for SUV hos Audi, men jeg kunne ikke helt forlige mig med det segment. Q2 er nemlig ikke, trods bundskjold, frihøjde og skærmkanter, en decideret off roader, men snarere en crossover. Men med så kraftige SUV signaler, at man forledes til at tro, at den er større, end den er.

Nuvel. Det var dog ikke en overraskelse, da jeg selvfølgelig vidste, at designerne netop havde gjort rigtig meget ud af at skabe et bredt udseende. Tag bare den bistre front med den overdimensionere kantede kølergrill, de store luftindtag og smalle forlygter, den markante dobbelte linje langs siden, det lave tag og den horisontale bagklap med små baglygter. Virkemidler, der siger bredt, vredt og fedt.

Det var først, da jeg kom hen ved siden af bilen, at det gik op for mig, at vognen ikke var så stor endda. Aber doch …

Da jeg står overfor vognen igen under danske himmelstrøg, går det op for mig, at der er stor forskel på at prøve en bil i udlandet, hvor vognparken generelt er større og yngre end den danske, og så teste den på hjemmebane. Audi Q2 forekommer mig simpelthen større nu end den gjorde i Schweiz. For på parkeringspladser, i bytrafikken og på motorvejen rager vognen op over de andre biler, og det giver mig ikke bare et godt overblik og en sikker fornemmelse bag rattet, det fortæller mig også, at Q2 trods alt ikke hører til gennemsnittet.

Jeg beslutter mig for at køre en længere tur, så jeg rigtig kan gennemteste bilen, forbinder hurtigt og nemt min telefon til multimediesystemet, og skrålende “Try Walking in My Shoes” ruller jeg tilfreds mod Storebæltsbroen. Mit zen bliver dog ødelagt allerede inden Glostrup af en strøm af trafikmeldinger, advarsler om fotovogne og telefonopkald, der konstant afbryder min skønsang og sender mit stressniveau gennem taget.

Ved Køge slukker jeg for alt, vipper den adaptive fartpilot op til 130 km/t og skifter køremode fra Dynamic til Ecomode.

Pyyyh, hvilken salig ro! For det er her faktisk. Og ikke bare når jeg slukker for alle stressapparaterne, Q2 er en generelt støjsvag vogn. Som jeg ruller i konstant tempo mod vest, slår den to af de fire cylindere fra, det sparer brændstof og gør det endnu behageligere for mig, at læne mig tilbage i det komfortable sæde og bare nyde at flyde hen over asfalten.

Jeg når faktisk dertil, at jeg synes, at vognen er fint dynamisk i ecomode, men det varer dog kun til at jeg sætter den i Dynamic igen. Så bliver Q2 for alvor frisk og hurtig på speederen med sit 7-trins S tronic automatgear, men så er det jo heller ikke for ingenting, at den hedder Sport. Som jeg når de jyske landeveje, genkender jeg, hvor stabilt vognen kører op ad bakker, gennem sving og ind i rundkørsler. Oplevelsen var den samme i Schweiz, hvor Q2 upåvirket kravlede op ad stejle Alpeveje, og selvom vi ikke har samme højder i Danmark, er jeg godt tilfreds, som jeg sætter snuden mod København igen.

Her henter jeg sønnike, som sammen med en ven sætter sig til rette på bagsædet. Skoletaskerne og diverse mere eller mindre vellykkede figurer i ler, sættes i bagagerummet. Sammen med hverdagsindkøbene. Her i bytrafikken blandt mikro- og minibiler ikke bare ser Q2 meget større ud, den føles også sådan, fordi jeg sidder højt og forruden er bred. Samtidig er den faktisk både nem og overskuelig at åle ind på en p-plads af almindelig størrelse.

Og derfor kan det da godt være, at Audi Q2 er en mindre bil i Tyskland, men i Danmark er den stor nok. Som familiebil til den mindre familie, som færdes i byen i hverdagen, men også kan lide at rulle en tur til enten Jylland i weekenden eller sydpå i ferierne. Den er dynamisk, komfortabel og knivskarp i designet, og ja, så appellerer den stadig til de unge. Og alle os, der føles os sådan.

Audi Q2 Sport 1.4 TSFI

Pris kr. 377.920,- (ekskl. ekstraudstyr såsom adaptiv fartpilot m.m.)

Hestekræfter: 150

Topfart: 212 km/t

0 – 100 km/t på 8,5 sekund

Kilometer på literen: 19,2

Audi Q2 fås fra kr. 305.905,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On