Med motorsport i blodet

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Kender du Bibendum?” Spørger instruktøren på engelsk. Jeg kigger desorienteret på ham, inden min mund bare svarer:“Øh, ja, ja …”

Det er jo den der rødvinsbar inde i Nansensgade, ikke? Eller det er det jo ikke. For han har lige bedt mig om, at give fuld gas og først bremse hårdt op, når jeg når til Bibendum, og eftersom vi befinder os i Spanien virker det helt ærligt lidt sort. Men det er selvfølgelig også den lettere voluminøse herre lavet af hvide dæk, der står og vinker længere nede ad banen, som han mener. Bedre kendt som Michelin manden.

Michelin har nemlig inviteret til dæktest på Circuito Monteblanco lidt udenfor Sevilla, hvor vi får lov til at testkøre en Renault Cup Car samt en Formel 4 bil. Motorsport er i højsædet, men vi er her faktisk i anledning af lanceringen af det helt nye Pilot Sport 4S dæk. Et highperformance dæk, der nok skal sidde på almindelige gadebiler, men af den slags, der kan køre rigtig stærkt.

Er man glad for motorsport, er det ikke til at komme udenom Michelin. De har haft tæt samarbejde med teams som for eksempel Porsche gennem mere end 50 år, og det er på racerbanen, at de får den erfaring og viden, som kan føres videre over i deres produkter. Måden et dæk opfører sig på kan være altafgørende, det ved vi nok godt, men præcis hvor meget sætter Tom Kristensens gode ven og mangeårige teamkammerat, Alan McNish, ord på.

“Da vi vandt Le Mans i 2011 var det med blot 13,1 sekund foran konkurrenten. Altså på 24 timer og en distance svarende til herfra og til Singapore. Flere faktorer spiller selvfølgelig ind, men det er afgørende, at et dæk holder længst muligt uden at kvaliteten daler og går ud over køreegenskaberne, eller det bliver slidt og laver hjulspind. Et dækskift tager 16 sekunder, og sejren ville derfor have været tabt, havde vi været nødt til at lave et mere …”

Nuvel. Nu er det så ikke Le Mans, der skal køres med de nye Pilot Sport 4 S dæk, men køber man en Porsche, BMW, Mercedes eller Ferrari, er det vigtigt at dækkene kan leve op til den kraftfulde vogn, uanset om man ruller søndagsture på Strandvejen eller giver gas til trackdays.

Den franske dækproducent startede oprindelig i 1891 med at producere cykeldæk, senere kom de firehjulede til, men det var for alvor i 1946 at de ændrede historien med radialdækket, hvor mønsteret danner et net hen over dækket fremfor at ligge vandret.

Bibendum kom til ved et samarbejde med en sketchtegner i 1898, dengang var dæk jo hvide, og brødrene Michelin syntes, at den velnærede dækmand passede perfekt ind i deres univers, som kort efter også blev udvidet med en guide til værksteder og benzintanke med gode spise- og overnatningsmuligheder. Så udflugten i automobilet kunne bruges fornuftigt.

Motorsport er som sagt en vigtig faktor i dag. Her testes Michelins dæk nemlig maximalt, og specielt det nye Formel E har stor interesse. Løbene i de lydløse elbiler køres nemlig på helt almindelig asfalt i byerne, hvor dækkene udsættes for samme underlag som almindelige biler.

Nok tænker man ikke over det, men det er faktisk et håndværk at skabe et dæk. Udover gummi, olier, svovl og voks indeholder et dæk over 200 ingredienser, som Michelin selv mikser. Der regnes på holdbarhed, blødhed/hårdhed, vejrforhold, adfærd under diverse forhold, vejgreb, dækmønster, og så er der desuden designere ind over, som gør dækket lækkert at se på, inden det støbes og inspiceres manuelt.

Testes skal det også, og det skal vi prøve her i Sevilla i dag. Pilot Sport 4S har allerede gjort det godt i test hos det anerkendte tyske testinstitut, TÜV, hvor det er blevet nummer 1 foran konkurrenterne ved opbremsning på både vådt og tørt underlag, hurtigste omgangstid på tørt samt bedste holdbarhed.

Nok er vores test ikke af samme kaliber, men det giver os nu et meget godt fingerpeg om dækket. Først laver vi en slalommanøvre i to ens biler, den ene med konkurrentens dæk monteret, den anden med Pilot Sport 4S, for at se om vi kan mærke forskel. Nu er jeg ikke en dækørn, og i gråvejret her på banen i Spanien kommer jeg i første omgang til at fokusere mest på at ramme kurverne rigtigt. Heldigvis har min erfarne kollega mere styr på, hvad han skal koncentrere sig om, og han kan godt mærke forskel på de to dæk. Måske ikke vildt meget, men Pilot Sport 4S føles blødere og mere stabilt i kurverne.

De to næste tests er til gengæld lige ud ad landevejen. Det er bremsetest på henholdvis tørt og vådt underlag med måleudstyr i bilen, der måler, hvor mange meter, jeg bruger på at komme fra firs til fire kilometer i timen. Speed op og brems. Noget, vi alle gør mere eller mindre i hverdagen, og resultatet er interessant.

Stort set samtlige 16 journalister tager nemlig næsten en meter af bremselængden i begge tests, når de skifter fra konkurrentens dæk over til de nye Pilot Sport 4S. Nok er testen ikke brugbar som professionelt værktøj, men resultatet er alligevel til at tage at føle på. Og er man glad for sin high performance bil, nytter det ikke noget, at være ligeglad med dækkene.

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On