Luksuriøs arbejdshest Land Rover Discovery

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Det går jo meget godt. Altså bortset fra du var meget tæt på at køre i grøften lige før …” Lyder det tørt fra passagersædet.

Jeg finder det brede udglattende tandsmil frem, inden jeg svarer Land Rover instruktøren: “Nåh, det bemærkede du godt …?”

Nu har jeg ellers problemfrit trukket den enorme vogn, eller den har trukket mig, gennem vandhuller, op og ned ad lodrette bakker, hen over træstubbe og ud ad tykt mudrede skovstier. Men det er først da jeg kækt kører til ud ad den almindelige skovvej og skal passere en smal bro, at en potentiel kritisk situation opstår. Vognen, som jeg befinder mig i, hører nemlig ikke til i mikrobilssegmentet, og dækkene i venstre side er helt ud at køre på den yderste cement, som jeg frygtløs bare ræser over broen.

Well, well, som man siger i vognens hjemland. Det er for mig en særdeles velkendt bivirkning ved at køre en så overlegen bil, som den nye Land Rover Discovery. Størrelsen, frihøjden og dens uovertrufne evne til at klare enhver udfordring får mig nemlig altid til at føle mig pænt urørlig bag rattet.

Jeg befinder mig i skoven ved Tirsbæk Gods nær Vejlefjord, hvor Land Rover har inviteret til off road kørsel af den nye Discovery på en kølig aprildag. Godset kan dateres tilbage til år 1550, men fremstår i dag smukt renoveret og komplet med slot, voldgrave og nymalede beboelseshuse, og man skulle da være et skarn, hvis ikke man mente, at det lige præcis er her, at en luksuriøs vogn, som Land Rover Discovery hører hjemme.

Der er dog en helt anden grund til at vi befinder os lige præcis her i dag. Land Rover Experience Danmark har nemlig til huse i en af de rødmalede bygninger, og de har skabt, hvad der må være, Danmarks bedste off road terræn. For nok er Discovery fuld at læder, luksus og livsstil, men vognen er først og fremmest skabt til terrænnet. En arbejdshest for såvel entreprenører som landmænd og jægere, der ofte opholder sig på steder, hvor vejdirektoratet endnu ikke har været. Det betyder naturligvis ikke, at man ikke også kan bruge vognen som familiebil, for dem, der gerne vil signalere aktiv livsstil.

Det er 27 år siden at Land Rover introducerede den allerførste Discovery. Siden er den solgt over 1.2 millioner eksemplarer, og det er nu femte generation, som tårner sig op foran mig i dag.

Den nye Discovery er lavet i 85 procent aluminium, hvilket har hjulpet vognen med at smide et halvt ton, noget som man bør kunne mærke på både brændstofforbrug og dynamik. Frihøjden er helt op til 28,3 cm, vanddybden er 90 cm, hvilket betyder, at vognen kan køre gennem vandpytter, der er mindst lige så dybe, som hjulene er store.

Akselafstanden er desuden øget, hvilket giver rigtig god plads på 3. sæderække. Folk op til 190 cm kan, ifølge Land Rover, udemærket være der, en påstand, som jeg selvfølgelig er nødt til at teste af. Og selvom min entre ikke er videre yndig, kan 185 cm altså sagtens sidde godt i det fjerneste hjørne af vognen og nyde sædevarmen, USB stikket (her er ni styks i alt) og kopholderen.

Alle sæder kan både sænkes og rejses automatisk enten via den store touchskærm i instrumentbordet eller ved hjælp af knapper på sæder og i bagagerum. Det gør også, at man kan lægge alle fem sæder ned, og næsten få sig en et-værelseslejlighed. Oceaner af plads er her i hvertfald – også til den store råbuk.

Nyt er desuden, at bagklappen ikke længere er to-delt, men en stor elektrisk bagklap. En vigtig feature er dog stadig intakt. For alle dem, der har brugt bagklappen til at sidde på til at skifte støvler, er der lavet en ny planke, som kan slås ned fra bagagerummet og bære op til 300 kilo. Bum.

Discovery kan fås med en kraftfuld 3.0 liters benzinmotor med 340 hestekræfter, samt to 2.0 dieselmotorer med 180 og 240 hestekræfter. Ny er 3.0 dieselmotoren med 258 hestekræfter, så den stiger jeg op i og tager en tur ud på de omgivende veje. Næsten 14 kilometer på literen kører den store vogn, som stryger let af sted gennem sving, over bakketoppe og når fartgrænsen på 130 km/t på motorvejen så hurtigt og komfortabelt, at jeg slet ikke føler, at jeg er begyndt at træde på speederen endnu.

Jeg kan nok ikke føle mig mere tryg heroppe i det store lædersæde, hvor trafikken for enden af den enorme motorhjelm, nærmest virker fjern. Præcis som tilstedeværelsen af kollegaen helt ovre på den anden side af den brede midterkonsol. Rummeligt, dynamisk og luksuriøst.

Tilbage er off road kørslen, som jeg af erfaring ved, skal gøres i et anderledes gelinde tempo. Discovery er udstyret med Easy Access, som betyder, at den sænker sig ved ind og udstigning, som selv for mig er pænt høj, og så har den naturligvis en hel masse forskellige køremodes til sand, sne, vand m.m. Skulle vognen sætte sig på “maven” hæver den sig selv op til maximum, med mindre den selvfølgelig allerede er der. Så er det mobiltelefonen man i stedet skal bruge til at ringe efter hjælp.

Hilldescent er dog det vi bruger allermest. For på de stejle lodrette veje med træstubbe og sten, er det nu altså rart, at vognen kan holde sig selv i skak. Helt ned til under 2 kilometer i timen i Lowgear kan den køre nedad, og det eneste jeg skal gøre, er at holde fødderne fra pedalerne og styre nedstigningstempoet på rattet. Fascinerende.

Det lave tempo er også rart, når vognen skal snos mellem store træstammer i et glat tykt mudret hjulspor, nok er man urørlig, men buler kan vognen stadig få.

Til sidst skal jeg gennem en gammel kending af et mudderhul. Her sad jeg engang fast i en Defender, mens brunt vand sivede ind i bunden og al farve forlod mit ansigt. I dag høvler Discoveryen lige igennem, mens den skubber en enorm bovbølge foran os, som vander hele arealet for enden af graven. Også det nye og større vandhul klares nemt med en let vuggende fornemmelse, men på intet tidspunkt er det grund til hverken panik eller let sved på overlæben.

For den nye Discovery er bare overlegen på alle punkter. Plads, luksus, dynamik og i terrænnet. Det er en suveræn arbejdshest, som kan bruges til al det beskidte arbejde eller til hestetraileren, båden eller bare den store familie, der gerne vil transporteres luksuriøst. Personligt har jeg kun en eneste anke. Navigationen er De’s. Naturligvis er jeg nemlig opdraget til at tale pænt til ældre mennesker, og derfor finder jeg det en anelse fornærmende (rammer det et ømt punkt), når taleformen rammer mig. Men det er selvfølgelig en mindre detalje. Præcis som den smalle bro på skovvejen, der blev forceret en lille smule kækt.

Land Rover Discovery

Pris fra kr. 899.000,-

Hestekræfter: 180 – 340

Kilometer på literen: Op til 16,1

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On