Temperament for alle ny opdateret Yaris

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Foto Malene Raith

“Holder du fast? For jeg bremser ikke …” Griner jeg kækt. Min kollega når lige at gribe håndtaget i loftet, inden jeg i halvhøj fart drejer skarpt til venstre og ud mod motorvejen.

Okay, for lige at sætte tingene på plads med det samme. Det er ikke en racerbil, jeg befinder mig i. Snarere tværtimod. Det er i hvert fald ikke en fartrekord, som vi er gået i gang med at forsøge at slå, men en sparerekord. Der er nemlig en præmie på højkant for at køre længst muligt på strøm i nye Toyota Yaris Hybrid og præmier, det er noget, vi kan lide.

Vi befinder os i et flor af farver mellem blomstermarkerne i det forårsprægede Holland, hvor vinden enten bringer den skønneste duft af hyacinter med sig eller den lidt mere ramme lugt af gødning.

Det flade landskab med de glimtende kanaler, broer og vindmøller er ideelt til hybrider, og måske derfor at Toyota har inviteret til testkørsel af den nye Yaris netop her.

For nok kan den populære minibil fås med både benzin- og dieselmotor, men det er hybriden, der er bestselleren.

Siden Toyota Yaris rullede ud på vejene for første gang i 1999, har den solgt i 52.000 eksemplarer alene i Danmark. Det er den mest solgte Toyota model både i Europa og herhjemme, men det har hybrid udgaven en del af æren for.

I 2012 blev den nemlig introduceret for første gang, og i dag er 42 procent af Yaris salget hybrider. I Danmark faktisk hele 55 procent.

Det er 3. generation Yaris fra 2011, der nu har fået sig endnu en opgradering. Der er altså ikke tale om en ny generation, men en forbedring af blandt andet designet, som Toyota kalder “Katamaran.” Og nej. Yaris har ikke fået et todelt skrog, men et bredere look.

Vognen har fået ny front med ny grill og nye signaturlygter, og bagenden har fået en helt redesignet ny bagklap, kofanger og LED signaturlygter. Faktisk fortæller Toyota, at Yaris er blevet ændret på 900 punkter, meeen så har man vist også talt hver en skrue og bolt med.

Indvendigt er materialerne forbedret, har man lyst er det også muligt at matche ydre kulør med det indre, og så er der adgang til det nye multimediesystem Toyota Touch 2 med en fin 7″ touchskærm til navigation, bakkamera m.m.

Mest interessant finder jeg nu, at Toyotas sikkerhedssystem, Safety Sense, med blandt andet vognbanealarm, vejskilteassistance og aktiv nødbremse op til 80 km/t, er standard på selv den mest skrabede model. Foruden sædevarme og “Follow me home” lys. Sådan. Ingen tvivl om sikkerheden i minibilen.

Men allermest er der kælet for hybriden. For det marked sidder Toyota tungt på. 9 ud af 10 solgte hybrider er fra den japanske producent, 6.000 stykker blev det til i Danmark sidste år og ud af dem, stod der Yaris på de 3.500. Derfor er der gjort et stort nummer ud af støjdæmpningen på vognen. For med hybrid kommer også automatgear, i tilfældet Yaris en CVT-gearkasse (multigear, elastikgear, milliongear – kært barn mange navne) altså den slags med høje omdrejninger, når man træder på gassen.

Japanerne elsker CVT, europæerne er mindre begejstrede, men det har dog ikke fået Toyota til at indlægge kunstige trin på Yaris Hybrid. Endnu.

Til gengæld skulle det være muligt, at køre op til 55 procent af tiden på ren el og hele 37 procent af strækningen. Og det er derfor, vi har gang i denne her sparekørsel. Toyota har sat de internationale journalister op mod hinanden i konkurrencen om at køre langt på ren el.

Mere komfort og mindre stress skulle være dyderne, som hydridkunderne går efter. Og det er da også behageligt at cruise roligt ud ad landevejen med automatgear og nyde de smukke blomstermarker og den stille kørsel. Udstyrsniveauet starter højere på hybriden og på det lille display bag rattet, kan jeg følge min kørsel og se, om jeg kører på el eller benzin eller begge dele. Når jeg bremser, ryger der energi tilbage til batteriet, og ligeså når jeg ruller, hvilket vognen gør rigtig fint.

Problemet er bare chaufførens temperament. For nok er det her en konkurrence, men i længden bliver både kollegaen og jeg trætte af at køre pænt og spejderagtigt. Toyota Yaris får fuld pedal, så CVT-gearet gløder på motorvejen den sidste del af ruten, overbeviste om at hele regnskabet alligevel er gået fløjten.

Efterfølgende prøver jeg den helt nye 1.5 liters benzinmotor med 111 hestekræfter, som er frisk og dynamisk på lande- og motorvej, uden at jeg behøver stresse over ødelagte regnskaber. Det ville nok være den Yaris, som jeg ville vælge, da jeg mest er til fart, seks manuelle gear og hurtigt fra A til B. Men er økonomien ikke til den store motor klarer den lille 1.0 benzinudgave med 69 hestekræfter og fem gear faktisk også opgaven glimrende. Måske ikke så meget fart på motorvejen, men fin acceleration og dynamik på landevejen. Yaris fås desuden også med en 1.4 dieselmotor med 90 hestekræfter, men den prøvede jeg ikke.

Uanset udgave styrer den nye Toyota Yaris rigtig godt, stabilt og behageligt. Designet er lige en tand mere frisk både ude og inde, og så må resten være en temperamentsag. Og selvom mit sydlandske blod endnu ikke helt er til det, så begynder min samvittighed mere og mere at blive hybridklar. Specielt når man har en dagligdag i byen, og i øvrigt, viser det sig senere, selv som hidsigprop stadig formår at køre hele 52 procent af ruten på ren el.

Toyota Yaris

Pris fra kr. 115.990,- (3-dørs)

Hestekræfter op til 111

Topfart op til 175 km/t

Kilometer på literen op til 30,3

Yaris Hybrid fås fra kr. 169.990,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On