Åben drømmefanger Porsche 718 Boxster

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_0758

Foto Malene Raith

”Årh, den er virkelig sej, din bil,” den ca. 8-årige dreng er netop sprunget ud af sin mors vogn og løbet over parkeringspladsen ved Ikea for at se nærmere på den smukke sølvfarvede Porsche 718 Boxster S.

Han går beundrende rundt om den, som jeg kommer hen og låser den op.

”Hvad koster sådan en?” spørger han, mens han studerer baglygterne.

”Omkring en million,” svarer jeg smilende.

”Ååh, det er virkelig mange penge! Hvem har SÅ mange penge??!” Svarer han med opspilede øjne.

Tja. Når man har en alder, hvor man får lommepenge for at rydde op på sit værelse, kan en million naturligvis virke som et helt uopnåeligt beløb. Men er man Porschefan ved man, at det her faktisk er den billigste Porsche. Den der er til at komme i nærheden af.

IMG_0732

Om det er prisen, der har gjort, at Porsche Boxster tidligere har lidt under betegnelsen ”Frisør Porsche,” eller fordi den har centermotor og ikke, som 911 hækmotor, eller måske fordi, det er en roadster, som nogle mennesker føler sig for maskuline til at køre, vil jeg lade folk selv vurdere.

Men en ting er sikker, frisøren er for længst smidt ud af den nye Porsche 718 Boxster S, som blandt andet har fået et nyt mere maskulint design, der næsten overstråler den ikoniske Porsche 911. Altså næsten.

IMG_0747

For det er som om, at Porsches designere har lagt sig ekstra i selen for at gøre denne vogn til noget helt specielt, navnlig når man kigger på den flabede bagende.

Linjerne, der slutter ved den lille vinge med den sorte Porsche logo liste nedenunder og luftindtaget (som kun er til pynt) giver Porsche 718 Boxster sin helt egen markante bagende, toppet smukt af af de store aggressive baglygter med to signifikante vandrette røde streger, der gør bagenden bredere.

IMG_0792

Linjerne langs siden med de mørke luftindtag, giver bilen en skarp profil, og den sølvfarvede 718 Boxster S, som jeg ruller rundt i, har desuden en smuk vinrød kaleche, der matcher det røde læderinteriør.

Det gør den ikke bare en lille smule steampunk (en designstil, der blander retro med hightech), det vender hoveder, selv når du kører rundt i postnumre med Porscher i indkørslen.

IMG_0742

”Skal jeg liige?” Spørger min søn og sætter sin lille tykke finger på knappen, og inden jeg når at protestere, fordi jeg synes, det er for koldt, har han kørt kalechen tilbage.

Nuvel. Så er det jo bare om at binde halstørklædet, skrue op for klimaanlægget og starte sædevarmen. Man har vel selv lært knægten, at man altid kører åbent på nær i regnvejr.

IMG_0816

Og det åbne tag bringer ikke bare himlen nærmere, det giver mig også en fantastisk mulighed for at nyde lyden af motoren.

Den er nemlig ny, og her kommer tallet 718 på bagenden ind. For hvor tidligere modeller af Porsche Boxster har været 6-cylindrede, er den nye 718 Boxster 4-cylindret. Præcis ligesom Porsche 718 sportsvognene med centermotor, der vandt legendariske løb som Targa Florio og Le Mans i 1950erne og 1960erne.

IMG_0703

Centermotor betyder, at motoren er placeret midt i vognen, og det gør den dejlig stabil og utrolig nem at manøvrere rundt med. Den slår ikke med bagenden eller får eget liv, når man giver den gas på motorvejen.

Her tester jeg lige den dejlige knap på rattet med sportsmodes. Indrømmet, jeg drejer allerede vognen i Sport, så snart jeg starter den, fordi jeg nyder den dybere brummen og de små pops fra turboen. Sidstnævnte er den 4 cylindrede motor nemlig udstyret med, og der mangler absolut ikke kræfter.

IMG_0768

Men det hele bliver mere seriøst i Sport+. Her er det som om, at bilen skifter fra sjov og ballade til alvor. Omdrejningerne går endnu mere op, med en mere vrælende lyd til følge. Denne her 718 Boxster S er udstyret med Porsches 7-trins dobbeltkoblings automatgearkasse (PDK), som skifter let og selvom jeg accelererer for fuld fart ud på motorvejen ligger vognen helt fast på vejen.

Også da jeg i Sport+ synes, at jeg lige skal prøve boosterknappen i midten, som giver vognen et ekstra skub i 20 sekunder. Woow, omdrejningerne går nu helt op mellem 6-7000!!

Det sportslige, det seriøse og sjove er der altså til overflod i den nye Porsche 718 Boxster S, og centermotoren giver desuden plads til en lille smule praktik.

IMG_0821

Nemlig et ekstra bagagerum bagerst. At vi så er nødt til at efterlade far, når mor og søn tager på søndagstur, kan nogen selvfølgelig også finde praktisk.

Jeg indrømmer blankt, at jeg har haft alle fordommene omkring Porsche Boxster, men efter at have prøvet den nye 718 Boxster lægger jeg mig fladt ned.

Nok ønsker jeg mig en 911, men i virkeligheden det en Porsche 718 Boxster, som jeg skal have. For det første, fordi den koster det halve, for det andet fordi jeg mindst har lige så meget sjov i hverdagen i den skarpe roadster, som i en 911.

IMG_0750

Nok har storebroren mange flere hestekræfter og andre levende køreegenskaber, som gør den eminent på en bane, men mit liv foregår altså på almindelig asfalt, og her får jeg i Porsche 718 Boxster S alle de adrenalin kicks, som jeg har brug for uden konstant af frygte for mit kørekorts ve og vel.

Pakket ind som en gedigen og komfortabel luksusroadster i et design, der sætter fortidens fordomme til skamme og får små drenge til at drømme om at tjene en million.

IMG_0805

Porsche 718 Boxster S (4 cyl. 2.5)

Pris kr. 1.294.687,-

Hestekræfter: 350

Topfart: 285 km/t

0 – 100 på 4,4 sekunder

Kilometer på literen: 13,7

Porsche 718 Boxster fås fra kr. 994.372,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On