Oplevelsen af luksus Range Rover Velar

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_6685

Foto Malene Raith

“Nu taler jeg ikke latin, men de har fortalt mig, at Velar betyder sløre eller skjule.” Manden på scenen foran os er ikke hvem som helst. Han er nemlig Land Rovers designchef, Gerry McGovern, og giver ham, om muligt som den eneste, ret til at være spøgefuld. ”Men skal jeg være helt ærlig, så tror jeg bare, at de bare sad og rodede nogle bogstaver sammen til de fandt et ord, som så godt ud.”

Designchefen er i sit es. Det er tydeligt, at han befinder sig godt i rampelyset, men nu er vi jo så heller ikke bare på hans, men også Land Rovers, hjemmebane i England et stenkast fra Buckingham Palace i hjertet af London. Mere britisk hjerteblod bliver det næsten ikke. Og i dag er en stor dag for både ham og virksomheden. For siden den første Range Rover blev lanceret i 1970 og ind til i dag, er det blot blevet til yderligere to medlemmer af den prestigefulde familie: Sport og Evogue. Men om få øjeblikke løftes sløret så for allerførste gang for det helt nye fjerde medlem: Range Rover Velar. Og yes, Velar udtales præcis som det staves.

“Den har kørt rundt i junglen,” lægger Gerry McGovern ud, og gennemgår kort Land Rovers historie med de dybe rødder i den engelske arv og stolthed. Alle, der for eksempel har set “The Crown” på NetFlix ved, at det engelske kongehus kører Land Rover, og at Englands Dronnning Elizabeth II, såmænd selv kan reparere sin Defender. Ja, ja, bare rolig, hun har skam også en spritny Range Rover.

IMG_6706

“Og nu kører den så rundt i “the urban jungle,” afslutter designchefen tørt, hvilket næsten ville være komisk, hvis ikke det var så sandt. Specielt, når vi taler Range Rover. For selvom vognen ikke bare kan køre lidt off road, men vitterlig er i stand til at køre over kampesten, pløje mudrede marker, høvle gennem dybe vandhuller og kravle op ad de stejleste skråninger, bliver den dyre eksklusive luksusvogn, nok af samme grund, sjældent udsat for mere end et par kantsten.

Til præsentationen bliver der da heller ikke leflet for pøblen. For nok er Velar ikke den dyreste Range Rover model, størrelsesmæssigt lægger den sig mellem Sport og Evoque, men det gør den ikke desto mindre til en luksusbil. En vogn for overklassen og velhavere, der også bruger mange penge på dyre ure, yachts, helikoptere, tasker, sko og kvinder. Og det er slet ikke usædvanligt for målgruppen at bestille en vogn helt uden at have kørt den først. For de er ikke i tvivl om kvaliteten, og så gælder det bare om at få det nye statussymbol før naboen.

IMG_6693

Hvis man har den slags penge, og samtidig er en lille smule glad for biler, giver det god mening. For en Range Rover er vitterlig gennemført håndværk fra stingene i lædersæderne til aluminiumsmotoren under hjelmen. Og for en gangs skyld er der da heller ikke ingen forbrugerjournalister, som stiller spørgsmål til automatiske nødbremser, kopholdere og andre detaljer. For de er i orden. Detaljerne. Så når man taler om en eksklusiv vogn som Range Rover Velar, er det design, komfort og ikke mindst glamour, der tæller. Oplevelsen af luksus.

Og her kommer der spændende nok et dansk islæt ind. For i jagten på kun det bedste af det bedste, har Range Rover brugt den danske tekstilvirksomhed, Kvadrat, som leverandør af det særlige stof på sæderne i den nye Velar. Og selvom englænderne slet ikke kan udtale navnet, er det med tydelig stolthed, at de præsenterer det bæredygtige danske alternativ til læder, som består af polyester og 30 procent økologisk uld fra New Zealand. På engelsk kalder man den type skrædderarbejde for bespoke, vi mangler ordet på dansk, men finere håndværk fås ikke.

RR_Velar_18MY_271_GLHD_Interior_010317

Men også det helt nye instrumentbord, Touch Pro Duo, er værd at kigge nærmere på. Nej, ikke dansk design, men blot utroligt elegant og rent med stort set alle knapper integreret i de to store skærme. Her styres alt fra mediefunktioner som mobil, musik og navigation til klimaanlæg, massage og køreprogrammer. Range Rover Velar er selvfølgelig udstyret med alt, hvad man kan ønske sig i komfort og lækkerier som headup display og en app, så man via telefonen kan åbne vognen, starte for varmen eller indstille navigationen på forhånd.

Men naturligvis er exteriøret det mest afgørende. En Range Rover skal være stor uden at virke for tung, og det er lykkedes med den nye Velar. Som sløret bliver løftet her på Design Museum i London med overværelse af 1000 VIP gæster, ingen royale, men en hel del kendte (ja, det er ham fra Band of Brothers, Homeland og Billions, Damian Lewis), bliver de smukke dynamiske linjer blotlagt. Ikke mindst fra siden, ser den nye Velar fantastisk ud med den generøse akselafstand og aerodynamiske form. Men også den bistre front med den markante sølvgrill og de brede smukke lygter med Matrix laserlys, giver den mellemste bror sit helt eget tidsløse udtryk.

IMG_3226

“Yes. Det kan godt lade sig gøre. Ingeniører og designere kan faktisk tale sammen,” fortæller chefdesigneren halvt for sjov og halvt i alvor. Det er nemlig et velkendt fænomen indenfor bilproduktion, at der er tykke mure i mellem de to afdelinger. Kommunikation mellem ønsker og virkelighed kan være svær. Designchefen refererer til de særlige glidende dørhåndtag på Velar. Design skabte dem på papiret, og gav det videre til ingeniører med beskeden: få det til at virke. Og det gør de.

Dørhåndtagene, som måske, måske ikke, er inspireret af en amerikansk elbilgigant, glider smukt ud af døren, når man skal ind, og forsvinder ind igen, når man kører. En lille designmæssig perle og aerodynamisk gevinst ved Velar, som er lykkes og faktisk også fungerer godt nok til at kunne bryde 4 millimeter hård is. Ifølge Range Rover.

For at optimere køreegenskaber, brændstofforbrug og dynamik består den nye Velar af 80 procent aluminium, den slags luksus kan man nemlig tillade sig, når man arbejder med biler i denne liga. Det er ikke allemands eje, det her, og prisen skal kunderne nok betale. Range Rover Velar lægger sig op ad Porsche Macan, som nærmeste konkurrent, prisen starter på kr. 1.057.900,- og forventes til Danmark omkring september 2017.

Nårh, ja, og for at slutte af, hvor vi startede, altså ved navnet, så hed prototypen på den allerførste Range Rover faktisk Velar. Den var skam også til stede under verdenspremieren, omend vognen fra 1969 måtte nøjes med en plads på de billige rækker i støvregnen udenfor the Design Museum i den britiske hovedstad.

IMG_6682

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On