Gennemført og skarp ny Honda Civic

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_3031

Foto Malene Raith

“Argh, så nåede vi den igen!” udbryder jeg ærgerlig, som jeg nok engang nærmer mig den let nervøse bilist i en ældre Audi. Nu havde jeg det ellers lige så sjovt med at suse om hjørnerne på den lille snoede landevej.

Jeg tager farten af vognen igen, holder afstand og nyder i stedet det smukke landskab, mens jeg venter på et passende sted at overhale. Man behøver selvfølgelig ikke. Overhale. Den nye Honda Civic er nemlig også, selv i den 3 cylindrede udgave, dejlig støjsvag og komfortabel at cruise af sted i, men den ligger bare så godt fast i svingene, at det er en fornøjelse at give lidt ekstra gas på bjergvejene.

IMG_3022

Jeg befinder mig i de smukke orange bjerge bag Barcelona, Spanien, hvor Honda har inviteret til testkørsel af den, hold på hat og briller, 10. generation Honda Civic.

Vognen så dagens lys første gang i 1974, men hvor de forrige 9 generationer blev udviklet med hver deres regions specielle krav for øje, det være sig Japan, USA og Europa, så er den nye generation skabt ud fra Europæisk stil, da Honda vurderer, at det vil sælge i hele verden.

Og det går fremad for Honda. Sidste år solgte den japanske bilproducent over 5 millioner biler på verdensplan, hvilket var en 6 procents forøgelse, og i år har de netop rundet det store tal på 100 millioner solgte enheder, siden den allerførste Honda ramte asfalten i 1963.

IMG_3039

Og det er vist ikke forkert at sige, at Honda har fat i den lange ende med den nye Civic Hatchback, som er fornyet fra yderst til inderst. Platformen er ny og designet strammet gevaldigt op, vognen er gjort lavere, bredere og længere, og den spidse snude, de store hjul, smalle kabine og markante bagende er al sammen med til at gøre proportionerne på Civic ekstra sporty og dynamiske at se på.

Det gælder også i kabinen, hvor der er blevet ryddet gevaldigt op. Jeg kunne nu godt lide de mange forskellige displays i den forgangne udgave, som gav instrumentbordet et scienfictionagtigt præg, men jeg er heller ikke kendt for at have god smag i indretning. Det nye instrumentbord er meget mere stringent og cool, matrialerne er lækre, og så er der desuden et flot centerdisplay mellem urene, hvor du via knapper på rattet kan styre infotainmentsystem med apps osv.

Helt uden at behøve dreje på hovedet, mens du kører. Det vil uden tvivl falde i langt fleres smag.

IMG_6498

Og så er der sikkerheden. Den nye Honda Civic kommer nemlig med Honda Sensing, som blandt andet omfatter Lane Keep Assist, der holder dig i banen, aktiv nødbremse, som bremser vognen med fart helt op til 60 km/t, og også holder øje med fodgængere, samt min favorit: adaptiv fartpilot, der som bekendt selv holder fart og afstand. Hele dynen er standard på alle modeller også indgangsmodellen. Bum.

Under motorhjelmen er der kommet nye motorer, en 3 cylinders 1.0 V-TECH turbobenzinmotor med 129 hestekræfter, og en 4 cylinders 1.5 liters V-TECH turbobenzinmotor med 182 hestekræfter. Der er også en dieselmotor på vej. Jeg prøvekører begge motorer, som ikke overraskende byder på godt med smæk for skillingen i vognen med den store motor. Men den mindre 3 cylindrede motor gør det også rigtig godt, den er dejligt stabil uden for meget larm og lyd. Kun når jeg træder til på speederen gør den væsen af sig, men det er blot med til at forstærke det dynamiske udtryk.

IMG_3019

Den nye Honda Civic har også fået nyt og dejligt stabilt styretøj samt både ny manuel- og CVT (automatisk) gearkasse. Begge dele er forbedret, specielt sidstnævnte, som med de kunstigt indlagte trin slet ikke længere giver mig omdrejningsstress, som multigear ellers gennem tiderne har haft for vane at gøre.

Der er fin plads på bagsædet til både børn og voksne, hvor der er sket en væsentlig ændring. Hondas magiske sæder, som kunne slås op som biografsæder, er nemlig droppet, så der i stedet er plads til tanken heromme igen, og det giver bedre stabilitet på vejen.

Men bare rolig. Der er skam fin plads til pakkenillekerne i bagagerummet, hvor der i iøvrigt er en ny fiks hattehylde, der kører sidelæns og kan vendes, hvis man mere er til højre end venstre hånd. Lille, men sjov detalje.

IMG_3045

Men det viser også bare, hvor meget der er tænkt over det hele i den nye Honda Civic.

Mit første møde med en Honda var sådan ca. i slutningen af 1970’erne, hvor min venindes mor ikke bare var en succesfuld balletdanser, hun var også gudesmuk, elegant, gik med guldneglelak, og så kørte hun en rød spif Honda Civic. Hun var en gudinde! (Det er hun endnu).

Og jeg vil vove at påstå, at cool mødre med den nye Honda Civic vil kunne opnå samme status. Vognen er forbedret markant, designet er vellykket dynamisk, små aggressivt og særegent uden at være mærkeligt. Man er ikke tvivl om, at det her er en frisk og hurtig vogn, hvilket heldigvis ikke bare er looks.

Den nye Honda Civic kører ligeså kontant og stabilt, som den ser ud til, og det uanset om man vælger den store eller lille motor, manuelt eller automatgear. Den er på en gang praktisk og komfortabel, og køreglad og sjov. At vi så ikke har nogen snoede bjergveje i Danmark, som vi kan slippe bilen løs på, kan den jo ikke gøre for.

IMG_3011

Honda Civic Hatchback

Pris fra kr. 249.000,-

Hestekræfter: 129 – 184

Kilometer på literen: Op til 21,3

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On