Ska’ vi køre sidelæns?

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_2683

Foto Malene Raith

“Brake, turn and now … push, push, push!” lyder instruksen fra instruktøren på passagersædet.

Alle instinkter byder mig gøre det modsatte, men jeg parerer alligevel ordre, og drejer skarpt ind i svinget med speederen i bund.

Bagenden på den røde Toyota GT86 slår straks ud, men som styresystemerne effektivt kompenserer, går det op for mig, at jeg rent faktisk nu har bedre kontrol over vognen.

Woouw, jeg drifter perfekt gennem svinget, retter ind og ræser videre ud ad den snehvide skovvej i det frosne finske landskab med et kæmpe smil fra øre til øre.

YES, det her kan jeg lave hele dagen!

IMG_2707

Jeg befinder mig lige akkurat på den rigtige side af polarcirklen i Lapland nær byen Rovaniemi præget af julemænd, rensdyr og ikke mindst, sne, sne og atter sne. Her i det hvide landskab har Toyota har inviteret til testkørsel af deres nye faceliftede Toyota GT86, og det er ikke for at vi skal afprøve de praktiske muligheder ved at køre familien på vinterferie.

Næh, det er rent faktisk for at gøre lige præcis det, som instruktøren er ved at lære mig: at køre sidelæns.

IMG_2710

GT86 er Toyotas flabede gaderacer, der så dagens lys første gang i 2012. Navnet er en venlig referance til den legendariske Corolla Levin AE86, og designet har arv tilbage fra Toyota 2000 GT. Det sagt, så hører GT86 endnu ikke til blandt Toyotas bestsellere.

Siden lanceringen har den solgt i 17.000 eksemplarer i Europa, heraf under 100 i Danmark, men vognen udgør alligevel en vigtig del af Toyotas nye strategi.

For det japanske bilmærke vil nemlig gerne løfte brandet, gøre det mere dynamisk og dermed appellere til en yngre målgruppe. Ud over at gøre sig i motorsport såsom 24 timers Le Mans, og fra i år desuden også i WRC (verdensmesterskabet i rally), bringer en vogn som denne bilmærket på landkortet for de unge med sit flabede udseende og rå køreegenskaber.

IMG_2704

Den nye faceliftede, altså opgraderede, GT86, er dog gjort en lille smule mere komfortabel og mindre voldsom end forgængeren. I følge Toyota er det på forespørgsel fra kunderne. Antallet af hestekræfter er det samme, 200 stykker, men en smule af det rå og temmelig brutale er blevet dæmpet til fordel for bedre manøvrefærdigheder og mere velbehag bag rattet.

Udseendet er, som jeg elsker det, herligt bistert, bredt og lavt og fuld af attitude, som det hører sig til i en legelysten gaderacer. Fronten ændret en smule blandt andet med en ny kofanger og nye LED-forlygter.

IMG_2715

Bagenden har også fået LED-lygter, og så er her en ny diffuser og ikke mindst min personlige favorit, ny spoiler. De elegante 17″ alufælge med 10 eger er også en nyskabning.

Indvendigt er der kommet et nyt rat med en mindre diamater, der er kommet nye ure med display, som man blandt andet kan bruge på track med laptime og gravity, her er kommet nyt multimediasystem Toyota Touch 2, og nyt kulfiber look-a-like rundt omkring på instrumentbordet.

IMG_2729

Som sagt er komforten også blevet forbedret med nye støddæmpere, bedre stabilitet og en forbedret transmission. Motoren er den samme med 200 hestekræfter, og eneste variation over vognen er med eller uden automatgear.

Bilerne vi kører i, er de samme som gadebilerne, blot med pigdæk, så vi kan få det bedste ud af de hvide veje. Og ohlala, det gør vi! For livet er bare sjovere bag rattet på en GT86.

IMG_2734

Toyota kalder den for en “fun car,”og det er ingen overdrivelse. Denne her bil skal selvfølgelig testes her, hvor vi kan få maximalt sjov ud af den. Og det gør vi!

I ring med en snesky bag os rundt om en lille klynge træer, for fuld fart rundt om kegler på manøvrebanen og ikke mindst: gennem alle svingene på den snehvide bane i skoven. Det kræver selvfølgelig lige lidt hjælp fra instruktøren, for en uøvet som mig, at ramme rytmen ordentligt. Lære at dreje, før jeg når svinget, og give gas i stedet for at bremse.

Det kræver også koncentration og en lille smule armmuskler (og tro mig, jeg har kun en lille smule), at få optimal morskab ud af den muntre gadedreng, men det gør man også gerne.

Toyota GT86 er skabt til det her, også selvom det kræver noget overvindelse at stole på vognen og lade hæmningerne flyve om hjørnerne på de glatte veje.

IMG_6309

Bevares. Jeg kører skam også helt almindeligt i bilen lidt senere i snevejr på landevejen rundt om Rovaniemi. Der er fin plads til vores kufferter i bagagerummet, og folk med korte ben kan da også sættes om på bagsædet. Den slags kan nemlig også lade sig gøre i GT86 uden problemer. Den baghjulstrukne vogn står heller ikke og skøjter på stedet i sneen af vildskab, når man træder på speederen, eller skal tøjles inden brug.

Man sætter sig faktisk bare ind og kører. Men det sagt vil jeg nok tøve med at anbefale Toyota GT86 til praktisk brug. Altså, sig det bare til kæresten og kryds fingre for, at hun tror, at spoileren er et tørrestativ. Men ellers skal man nok være skåret i sten, for ikke lige at blive fristet til at drifte gennem et sving eller to i ny og næ. Bare fordi man kan.

GT86 kører derfor på Priusdæk, så omkostningerne ved at skifte dæk ofte kan holdes nede. Genialt!

Se vognen in action i den lille film fra turen herunder:

Toyota GT86

Pris fra kr. 489.278,-

Hestekræfter: 200

Topfart: 226 km/t

0 – 100 på 7,6 sekunder

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On