Fuldendte Porsche Panamera

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_2811

“He, he, he …” jeg griner allerede i forventning, som jeg kører hen ved siden af vinduet, sætter i neutral og giver gas.

Hva’ba? Har jeg gjort noget forkert? Jeg prøver lige igen i Sport+, denne gang træder jeg lidt hårdere på speederen. Der kommer unægtelig et hult host fra motoren, men slet ikke det brøl, som jeg havde håbet, og ansigterne inde bag ruden end ikke så meget som kigger op. Goddammit. Men det er jo også fordi, jeg har misforstået noget.

For nok flytter den store nye Porsche Panamera sig let som en fjer på motorvejen, men som limousine byder vognen naturligvis på andre behageligheder såsom masser af plads og jep, meget mindre støj.

IMG_2789

Jeg skynder mig lige at skrive det igen. Jeg er Porschefan. Klassisk 911 freak og beundrer af det tidsløse design, der har præget modellen gennem syv årtier. Derfor er jeg naturligvis også konservativt anlagt og som udgangspunkt skeptisk overfor nye Porschemodeller. Uha, da, da … er det dersens udvikling nu også smart?

Mit første møde med den allerførste Porsche Panamera, ved lanceringen i 2009, var af samme grund ikke uden knaster. Forhandleren havde i dagens anledning valgt at give vognen tagboks på for at understrege familiepræget, og så kunne jeg altså ikke lade være med at tænke på cykelhjelm og politikere.

IMG_2824

Heldigvis løb jeg kort efter ind i Porsche Panamera igen. Denne gang sad vi fire voksne mennesker, alle over 185 cm høje, i vognen, som blev revet rundt på Anderstorp racerbane i Sverige. Størrelsen gjorde nemlig ingen forskel på dynamikken, og Panamera var lige så levende og sjov, som en Porsche 911. Yes, jeg var imponeret!

Og det var jeg sådan også den dag, hvor jeg parkerede ved siden af en, og følte, at jeg blev ved med at køre hen langs siden på den.

Det er ingen hemmelighed, at Porsche Panamera er en forstørret 911. En underholdende temperamentsfuld sportsvogn kombineret med luksuriøs limousine og plads til familien.

Men hvor første generation var en lille smule gumpetung i designet, har den nye generation ramt rent plet. Navnlig bagenden har fået de rette 911-proportioner, hvilket gør hele vognen utroligt vellykket. Panamera ligner nu vitterlig sin lille skarpe lillebror. Men er naturligvis også meget anderledes.

IMG_2825

Det er en Panamera 4S (firehjulstræk) Diesel, jeg kører rundt i, som inklusiv ekstraudstyr koster små 3 millioner. Til den pris forventer man selvfølgelig topklasse luksus. Alligevel kan jeg ikke lade være med at falde en lille smule i svime over den måde som  luftdyserne elegant glider op, som jeg starter motoren.

Jeg kan styre utroligt mange funktioner via det store tykke læderrat, hvor jeg mest koncentrerer mig om den diskrete runde knap, som stikker ud for sig selv i højre side med de forskellige køremodes Sport, Sport+ og Individuel.

IMG_2842

Midterkonsollen er helt enkel med en superlækker lille rund gearskifter (8 trins PDK – Porsche dobbeltkoblings automatgear), få touchknapper til blandt andet sædevarme samt vippeknapper til klimaanlægget, men ellers ligger rigtig mange funktioner i den store infotainmentskærm.

Den har jeg også stor glæde af, da jeg kører ind i Magasins Parkeringshus med bilens sensorer bippende hele vejen op ad den snoede rampe. Det er tungen lige i munden her for Panamera er ikke bare lang, den er også bred og ikke sådan lige at smække ind på første ledige plads. Andre skal jo kunne gå ind af deres biler, og Panamera har altså et bredt vingefang, når man åbner dørene.

Heldigvis hjælper det effektive 360 graders parkeringskamera mig med at placere mig perfekt midt i en lidt bredere bås.

IMG_2836

Sig aaah, bagagerummet er selvfølgelig uendeligt stort. Her er rigelig plads til hele familiens kufferter, uden at man behøver give vognen cykelhjelm på, for der er alligevel kun plads til to personer på på bagsædet på grund af armlænet. Og tjek lige ekstraudstyret som styrer klimaanlæg, sædeventilation og massage heromme. Lige noget for pilfingre i alle aldre.

IMG_2837

Brændstofforbruget er aldeles fornuftigt for en vogn på denne størrelse, som altså også kan flyve komfortbelt og overlegent af sted på motorvejen. Bilen har diverse sikkerhedssystemer, som for eksempel en effektiv vejbaneassistent, som aktiv holder mig i banen, og Panamera 4S ligger ligger desuden ekstra stabilt på selv fugtige veje på grund af firehjulstrækket.

Diesellyd mærker jeg intet til, men så er vi også tilbage ved udgangspunkt.

Jeg gør et sidste forsøg på at få vognen til at vræle, som jeg accelererer vildt gennem en tunnel i Sport+ med vinduet nede. Jo, jo, Porsche Panamera har skam det hule Porsche vræl.

Det er altså bare lidt mere høfligt, eksklusivt og nedtonet i den luksuriøse og helstøbte familieflyder.

IMG_2786

 

Porsche Panamera 4S Diesel

Pris fra kr. 2.267.500,-

Hestekræfter: 422

Topfart: 285 km/t

0 – 100 på 4,5 sekund (4,3 i Sport+)

Kilometer på literen: 14,7

Porsche Panamera fås fra kr. 1.718.690,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On