Max mini SUV Suzuki Ignis

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_1798

Foto Malene Raith

”Uha, tjek lige solen …” Jeg peger bekymret mod bjergene og den røde sol, der hænger tungt lige over toppen.

Min kollega og jeg har været så optaget af at køre, at vi slet ikke har tænkt over, at solen går tidligt ned om vinteren, også selvom man er sydpå.

Men den sjove lille blå Suzuki Ignis klarer sig bare så fint selv i bjergene, at vi hele tiden udskyder at standse.

IMG_6055

Vi befinder os i bjergene syd for Rom, Italien, hvor Suzuki har inviteret til testkørsel af deres nye mini SUV, Suzuki Ignis.

Hvis navnet forekommer bekendt, er det fordi, at Suzuki tidligere har produceret to generationer Ignis fra 2000 til 2007, som altså nu, ti år senere, genopstår i en helt ny udgave. Og det er der selvfølgelig en grund til.

IMG_1825

Det går nemlig flyvende for Suzuki i øjeblikket.

I 2015 gik salget på verdensplan 6 procent op i forhold til året før, og i 2016 er det såmænd forøget med yderligere 12 procent, hvilket i styk betyder næsten 2.9 millioner solgte biler.

Den japanske bilproducent har længe haft firehjulstrækkere i blodet. Den allerførste, LJ 10, skabte de i 1970, den første der kom til Europa (i 1978) hed LJ 80, og sidenhen har succeser som Suzuki Vitara bidt sig fast. Og det er ikke en helt skidt baggrund i øjeblikket, for netop SUV og det såkaldte crossover segment er nemlig i stor stigning.

IMG_1810

Folk kan lide at sidde højt med plads over hovedet, plads til benene og godt udsyn gennem forruden, og ja, selvom den er mini, så tilbyder den nye Suzuki Ignis lige præcis det og så lidt mere.

Ignis er nem at stige ud og ind af på grund af frihøjden, som også gør, at man kan køre lidt mere frit hen over kantsten, græsplæner og grusveje, specielt i firehjulstrækkerudgaven (AllGrip Auto), som selv slår træk på baghjulene til, når der er brug for det.

IMG_1794

Men let’s face it: en offroader er Ignis ikke. Glem at høvle uhæmmet igennem skoven. Til gengæld er pladsen i kabinen overraskende stor, fordi der er højt til loftet, og fordi mini SUV’en kan udnyttes på flere praktiske måder.

På passagersædet kan jeg for eksempel, 185 cm, sidde med udstrakte ben, uden at mase bagsædet. Suzuki har nemlig skåret ind til benet og kan fås med to, til gengæld bredere, bagsæder. De kan skubbes frem og tilbage individuelt og dermed give plads hver især til enten bagagerum eller forsæde. Smart.

Interior - Rear Seats

Suzuki Ignis kan desuden fås med sofistikeret sikkerhedsudstyr såsom Dual Brake automatisk nødbremsesystem, der via et dobbelt kamera i forruden, bremser vognen for både andre biler og fodgængere.

Der er også vognbaneassistent, som holder dig i banen, og træthedsadvarsel, der beder dig tage en pause, hvis du begynder at slingre.

Ure og skærme er desuden enten runde eller firkantede for at forenkle interiøret og på siden af midterkonsollen går de tre fartbump fra bagenden igen.

IMG_1831

Der er også lagt meget arbejde i den lille SUV’s design, som er inspireret hist og pist af andre af Suzukis modeller. Den er proportioneret til at se og være enkel med specielle kendetegn såsom de fine forlygter samt det store mørke vinduesparti fra siden, og bagfra sender en diagonal linje kraft ned mod hjulene.

Suzuki Ignis kan desuden styles med sort tag og orange detaljer i interiøret.

Interior - Gear Stick

Den lille mikro SUV kører som sagt glimrende på de snoede bjergveje her i Italien. Nok skal man ikke tage en stejl bakke i 3. Gear, men vognen er frisk med sine 90 hestekræfter, som også kører godt og stabilt på motorvejen.

Ignis størrelse og design gør den nem at manøvrere rundt med, den har en fin lille venderadius, men vi bemærker også noget andet, som vi snakkende ruller af sted i det Italienske. Vognen er nemlig behageligt støjsvag, og det selvom vi giver den godt med omdrejninger.

IMG_1817

Ignis vil kunne fås enten med en 4-cylindret 1,2 liters dualjet benzinmotor med 90 hestekræfter eller som den vi kørte i, en mild hybrid med tilsvarende motor, der får hjælp ved start af et lille batteri, som vi løbende lader op under kørsel. Den kan ikke køre på ren el, men batteriet supplerer benzinmotoren, så vi kan køre lidt længere på literen.

Den milde hybrid er endnu et eksempel på, hvordan Suzuki formår at få maksimal ud af lidt, og det kendetegner i det hele taget den nye Ignis. Nok har vi med en lille bil at gøre, men de 90 hestekræfter yder maksimalt godt, pladsen i bilen udnyttes ligeså, de praktiske detaljer er helt gennemtænkt og det samme med sikkerheden.

Og til en pris fra kr. 127.990,- er jeg ikke i tvivl om, at Suzuki Ignis bliver en vogn, der nok skal falde i danskernes smag, når den kommer til landet i slutningen af marts 2017.

Se den in action fra testkørslen i Italien her:

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On