Falken er landet Tesla Model X

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_1780

Foto Malene Raith

“Hva’så Mads? Går det godt?” Jeg kan ikke dy mig, da jeg ser en af mine venner stå og tale i telefon midt på parkeringspladsen ved Ikea.

“Jeg bliver lige nødt til at ringe tilbage,” siger han helt forvirret i telefonen og kigger målløs på synet foran ham. “Malunsen, hvad Hulen er det, du kører i …?!”

Jeg har nemlig naturligvis ikke rullet vinduet ned. Det gør man ikke i den her bil. Man åbner bagdøren, der på Tesla Model X, kører op, folder ind og blotlægger den luksuriøse lyse læderkabine.

IMG_1707

De kaldes for Falcon Wings, de dersens døre med knækket, og er umiddelbart den helt store attraktion ved den nye SUV fra Tesla. Om de så er praktiske, det vender jeg tilbage til.

“Nåh, børn er I klar?” Ja, selvfølgelig. Legegruppen fra skolen skal da også transporteres i denne her, og jeg suger drengenes jubel til mig, ikke bare over de seje døre, men også over, at børnene faktisk kan gå rundt inde i kabinen.

Tesla Model X kan udstyres med op til syv sæder, men vælger man seks sæders løsningen mangler midtersædet på anden række, og det åbner gulvet og kabinen op på en lækker brugervenlig måde, som gør det super nemt for poderne på bagerste sæde at komme til og spænde sig fast.

IMG_1741

“Vi skal lige samle mormor op på vejen,” forklarer jeg børnene, kører ind til siden og trykker på skærmen, så fordøren automatisk åbner for den hvidhårede dame. Og som hun sætter sig til rette, trykker jeg igen, så den også selv lukker.

Jeg kan lave der her dørtrix dagen lang. Min egen dør for eksempel lukker selv, når jeg træder på bremsen, og er der gang i bagagerum, bagdøre og fordøre kan det hele lukkes på en gang ved tryk en enkelt knap på skærmen. Ditto for knappen til opladning. Og ja, det hele kan selvfølgelig også styres på den sorte Tesla formede nøgle (fjernstyrer er et bedre ord). Jeg elsker det!

Og den enorme skærm i midterkonsollen er selvfølgelig et kapitel for sig selv. Her kan du for eksempel navigere efter et stort kort, køre sæderne i hele vognen frem og tilbage, lytte til Spotify, gå på nettet, og indstille vognens køremodes, styring og højde. Og nårh, ja, følge med i ladningen af vognen. Det vender jeg også tilbage til.

IMG_1770

Tesla Model X snyder lidt øjet udefra, og flere tager da også vognen for en Model S, når de hurtigt går forbi bagenden. Den er da også en forhøjet Model S, men når man parkerer mellem andre biler ud for Netto, opdager man hurtigt hvor stor Model X i virkeligheden.

Den stikker ikke bare ud i båsen, den rager også op over alle de andre. Derudover er fronten mere enkel uden grill, forlygterne anderledes, og så er der altså lige panoramaforruden. Den skal ikke ses udefra, den store glaskuppel skal nydes bag rattet.

IMG_1776

Og her skylder jeg Tesla en undskyldning. Jeg var nemlig en smule skuffet over vognen, efter at have kastet et hurtigt blik på den på Geneve Motor Show for første gang i marts 2016.

Tesla X skal jo så meget udforskes indefra. For når man placerer sig i det forholdvis høje sæde, mens døren selv lukker i, og kigger ud af den store forrude, er man allerede i gang med at opleve et køretøj, som ingen andre køretøjer.

Den høje placering i sædet gør, at jeg også får glæde af sideruden, og det fremmer unægtelig fornemmelsen af at køre i en glasboble. Og bare rolig, forruden er tonet, så solen ikke steger dig midt på dagen, og den lavhængende vintersol kan desuden spærres af med en ekstra skærm i siden.

IMG_1792

Nu er det jo ingen hemmelighed, at Tesla laver elbiler, men det virker bare ekstra cool med en vogn i denne størrelse, som ikke giver en lyd fra sig, når den har klikket dørene i og begynder at rulle af sted. Dog er vognen udstyret med 22″ fælge og de er noget hårde og rumler også en hel del, når man kører sin ellers lydløse kørsel, men ellers køre vognen dejligt og er behagelig stabil i styretøjet.

Det er en P90D, jeg sidder i, og for Tesla kendere, så er det, ja, den med Ludicrous mode, og det er ja, helt vanvittigt. Nok er Model X dejlig kvik i accelerationen blot i standardindstillingen, som er fin til at lave hurtige overhalinger, sno sig i trafikken og trykke passagererne på plads i sædet.

Men i Ludicrous stikker det helt af og trykker G, når SUV’en kører 0 – 100 km/t på blot 3,1 sekunder! Ikke noget for mormor, men sønnike jubler, og det gør chaufføren også.

IMG_1756

Den lynhurtige lydløse flyder kan også køre selv herude på motorvejen, hvor jeg kan aktivere adaptiv fartpilot og sætte videre over i selvkørende mode. Her holder bilen ikke bare fart og afstand selv, den følger også striberne på vejen, så jeg i princippet kan slippe rattet. Det må jeg dog ikke, og det tager da også lidt tilvænning at lade bilen overtage.

Nok er Model X stor, men den ikke desto mindre meget velegnet til at køre i byen. Dels forurener den jo ikke, dels larmer den ikke, og dels er vognen udstyret med en masse sensorer, så man let kan manøvrere den gennem smalle porte eller ind på en tæt parkeringsplads. På displayet bag rattet viser den ikke bare afstanden rundt om bilen, den skriver det også i centimeter, så jeg kan køre helt vildt tæt uden af ramme. Og bakkameraet peger ned mod asfalten, så jeg tydeligt kan se min egen bagende og bilen bagved.

Den slags gennemtænkte features gør mig glad. Men der er selvfølgelig også ting, som måske er mere spændende end decideret brugbare. Og så er jeg tilbage ved dørene igen.

IMG_1725For hvordan klarer mor og søn sig praktisk på en smal parkeringsplads på en koteletgrund, når sønnike åbner falkevingen og mor åbner fordøren? Min dør spærrer, så han ikke kan lukke sin dør uden at gå om bag ved bilen først, mens falkevingen lukker, eller måske skal jeg bare vente med at åbne min dør, til han er ude og har lukket sin dør igen.

Den slags har jeg bare ikke tålmodighed til. Alternativt kan jeg gå ind under vingen, mens jeg lukker mig egen dør.

IMG_1759

Og så blev jeg også lidt træt, da frostvejret tog 25 kilometer af min rækkevidde natten over, for trods alle de forskellige ladestik, som jeg kørte rundt med, havde jeg ikke et til hurtigladeren, som jeg er kørt om på den anden side af byen efter, og må derfor bruge en stor portion tålmodighed ved den langsomme lader.

Heldigvis er man ude over det problem, hvis man har sin egen lader, som man sætter sin Model X til om natten. For så er rækkevidden over 500 kilometer fra morgenstunden, og på en råkold vintermorgen er varmen lynhurtigt klar i kabine og sæde.

IMG_1743

Så på trods af disse små, skal vi kalde dem anderledes udfordringer, ville jeg ikke tøve med at anskaffe mig en Tesla Model X.

For nytænkningen, designet og alle de fede features trumfer i høj grad de upraktiske detaljer, og der er så mange andre elegante detaljer, som får hjertet til at banke hurtigere hos en gadgetnørd som jeg.

At sætte sig ind bag rattet på en Model X er simpelthen som at sætte sig ind i en tidsmaskine fra fremtiden. Vognen er et luksuriøst køretøj i sin helt egen kategori, bilernes sciencefiction segment, og hvis det er i denne her retning, fremtidens biler kommer til at gå, så ser det hele unægtelig sjovere, mere spændende og lysere ud.

IMG_1727

Tesla Model X P90D

Pris kr. 1.146.187,-

Topfart: 250 km/t

0 – 100 på 3,1 sekunder

Rækkevidde: 542 kilometer

Tesla X fås fra kr. 1.039.587,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On