Ford Ka+ med vokseværk

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_1990

Foto Malene Raith

“Sådan da der,” smiler jeg glad og fortsætter rundt om hjørnet ved Østerport Station.

Ja, ja, nok har den lille mikrobil fået vokseværk og er groet i størrelsen, men den nye Ford Ka+ er skam stadig lige frisk og nem at åle gennem selv den genstridige myldretidstrafik i København.

IMG_2001

Den første Ford Ka så dagens lys tilbage i 1996. Dengang var der ikke noget, der hed mikrobil, næh, dengang var Ford Ka blot en lille effektiv bybil til en god pris med store praktiske plastik kanter, der bedre kunne tåle slid og ridser, og fin plads til et par børn på bagsædet og hverdagsindkøb i bagagerummet.

Det gælder på sin vis stadig for den nye Ford Ka+, men som navnet antyder, er der alligevel sket betydelige forandringer.

IMG_1978

For det første har den fået det skarpe strømlinede design med den vertikale (lodrette) grill, som præger hele den nye modellinje fra Ford, og det klæder unægtelig vognen.

For det andet har Ford Ka+ nu fem døre i stedet for tre, hvilket letter adgangen til bagsædet betydeligt, når man skal sætte børn fast på børnesæde med sikkerhedssele und alles. Tommelfingeren opad herfra til det. Jeg er både for lang og for træt til at orke at have børn med i tre-dørs biler.

IMG_1998

Og de fem døre giver også god mening set i lyset af, at Ford Ka+ er blevet større og dermed stikker snuden ind i minibilssegmentet. Nu er bilen ikke bare et lille glimrende transportmiddel i byen, vognen er på nippet til at være en rummelig lille familiebil.

Interiøret er forholdsvis simpelt og let at gå til, vognen her har baksensorer som ekstraudstyr, og det kan anbefales, så man nemmere kan få bilen ind på en lille p-plads.

IMG_2022

Desuden er Ford Ka+ udstyret med en knap til åbning af bagagerum, så man slipper for at skulle slukke motoren, til gengæld bliver det lidt en IQ-test for mig at åbne benzindækslet. Jeg dumper og må dæleme have fat i manualen. Til min undskyldning sidder knappen til højre i bunden af vognen ved førersædet dækket over af en effektiv vintermåtte.

Ford Ka+ kan fås med 70 eller 85 hestekræfter, modellen jeg sidder i har sidstnævnte og fem gear, og den er altså dejlig nem at have med at gøre fra første øjeblik man sætter sig ind.

IMG_1992

Den er frisk på landevejen, sjov og praktisk i byen, og glimrende på motorvejen. Herude bemærker jeg også noget andet, Ford Ka+ er nemlig rigtig godt støjisoleret selv ved 130 km/t, og det gør unægtelig køreturen til Vejle og tilbage mindre trættende.

Pladsen fejler som sagt ikke noget, der er plads til hverdagsindkøb og børnefødselsdage i bagagerummet eller to weekendtasker.

IMG_2010

Den nye Ford Ka+ er gået flere niveauer op med både sit, i min optik, meget mere cool design og større rummelighed, som gør den anvendelig ikke bare i den praktiske hverdag i byen, men også på en lidt længere weekendtur.

Prisen på de nye herligheder er vokset med vognen, som nu ikke længere er en billig mikrobil, men måske snarere en billig minibil, som nu altså også afdækker større og flere behov.

IMG_1961

Ford Ka+ Ultimate (4 cyl.)

Pris fra kr. 123.110,- (uden ekstraudstyr)

Hestekræfter: 85

Topfart: 167 km/t

Kilometer på literen: 20,8

Ford Ka+ fås fra kr. 118.400,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On