Dobbelt så meget Renault Zoe

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_2208

Foto Malene Raith

“Nej, se! Det er den der, der sidder og larmer,” udbryder min kollega pludselig og peger på vinduesviskeren.

Et lille hvidt klistermærke med nummer på har stædigt siddet fast derude, siden vi spiste frokost, og som vi nu høvler ud ad motorvejen for fuldt batteri, summer den lille seddel, som havde vi sat mælkelapper i hjulene.

Men at et så lille stykke papir, kan lave så meget larm, siger i virkeligheden nok mere om, hvor lydløs en fornøjelse det er at køre elbil. Og med det optimerede batteri den nye Renault Zoe er den fornøjelse netop blevet dobbelt så stor.

IMG_2231

Vi befinder os ved Atlanterhavets kyst i et vinterlunt Portugal, hvor Renault har inviteret til testkørsel af den opgraderede elbil Renault Zoe.

Renault var tidligt ude med deres elbil, da de i 2013 introducerede den lille lydløse Zoe med det helt specielle futurisktiske design. Dengang var mange stadig skeptiske omkring elbilers fremtid. Infrastrukturen var ikke helt på plads og det krævede en særlig indsats, eller måske rettere entusiasme, fra forbrugeren at vælge el til og brændstof fra.

Heldigvis er der siden sket rigtig meget på området. Der er ikke bare kommet flere elbiler på gaden, mange flere bilproducenter har også lavet deres egen model, og det gør pludselig tilgængeligheden lettere. Man behøver derfor ikke længere være udpræget økoflipper for at køre elbil.

IMG_2217

Det øgede udbud skaber selvfølgelig også nye forventninger, og det er dem, den franske bilproducent nu vil prøve at leve op til med deres opgradering af Europas bedst sælgende elbil Renault Zoe.

Og nej. Her er ikke tale om kejserens nye klæder. Nok er den nye Zoe ved første øjekast meget lig sig selv, men der er skam sket afgørende forandringer ved vognen. Designet er bare så afholdt, at Renault har valgt at beholde det som det er lidt endnu og kun ændre ved småting såsom logoet på fronten, der for eksempel ikke længere er blåt.

IMG_2197

Indvendigt tæller forandringerne lidt nye lister og materiale på instrumentbordet, og på det højeste udstyrsniveau, Intens, er der også kommet ny farve i interiøret og nyt indtræk på sæderne.

Men noget særligt fanger øjet til venstre i displayet bag rattet. Nok er det lille digitale batteri er ikke nyt, men tallet der står på det er. Og det fortæller, at Renault Zoe nu kan køre op mod 400 kilometer på en fuld opladning.

IMG_2234

Nuvel. Der er naturligvis flere faktorer, der spiller ind på rækkevidden. Temperaturen udenfor, om man kører for fuld pedal, om man kører med vilde accelerationer, og om man kører op eller ned ad bakke. Tager man højde for disse ting, er den realistiske rækkevidde 300 kilometer. Og det er faktisk ikke helt så ringe. Rækkevidden på det nu gamle batteri er nemlig det halve.

Forøgelsen er opnået ved at optimere batteriet, som ikke er blevet større, men blot 22 kilo tungere.

Det nye batteri gør det muligt at køre sin elbil som en helt almindelig bil, og det er noget, der passer mig rigtig godt. For selvom jeg er vild med måden, som en elbil kører på, har jeg aldrig haft temperamentet til at køre nænsomt. Med mindre jeg har et klippekort i hånden og sidder i en offentlig bus, ser jeg ingen grund til at bevæge mig langsomt ud ad asfalten eller lave for mange stop undervejs. Bare gerne fra a til b hurtigere end tidsplanen.

Og det kan jeg faktisk gøre nu i Zoe helt uden at få dårlig samvittighed.

IMG_2227

Det skal selvfølgelig testes lidt af ud ad de snoede bjergveje og gennem små byer her langs den smukke kyst i Portugal. Den kontante elbils acceleration sender mig som altid smilende tilbage i sædet, og giver en dejlig mulighed for at lave hurtige lydløse overhalinger.

Men bevares, jeg skal af samme grund være ekstra på vagt i byerne. Verden har nemlig stadig ikke vænnet sig til stille elbilskørsel, de bruger ørene i stedet for øjnene i trafikken, og en doven hund på midt vejen i eftermiddagssolen flytter sig ikke, som jeg kommer trillende i den støjfri vogn. Her må jeg pænt bremse og vente på, at hunden flytter sig.

IMG_2216

På motorvejen giver min kollega og jeg giver fuld gas, som vi ville gøre i enhver anden bil, og ja, nok sluger det en hel del fra batteriet, men med den længere rækkevidde giver mig mulighed for at nyde udsigten i stedet for at skue nervøst til forbruget. Zoe kan jo klare det.

Og det er faktisk den afgørende faktor, der fjerner det hidtidige store “men” fra Renault Zoe. I hvert fald for mig, der måske nok ikke bryder mig om at løbe tør for benzin, men bliver småpanisk blot ved tanken om at køre en elbil flad. Med en rækkevidde på de realistiske 300 kilometer ved jeg, at jeg nok skal komme i mål eller i det mindste hen til næste ladestander.

IMG_2208

Og med egen oplader hjemme kan jeg nu hver dag tillade mig, at køre på den små utålmodige måde som jeg plejer, tage omveje og holde i kø i bidende frost uden at være nødt til at slukke for varmen eller ryste i bukserne for at nå frem.

Nok er Renault Zoe i min bog stadig en bybil og ikke en vogn, som jeg dagligt ville høvle fra Gedser til Skagen i, men mulighederne for at improvisere er blevet fordoblet, og dermed er den lydløse kørsel blevet en endnu mere stressfri og rolig fornøjelse.

Renault Zoe 41 kWh

Pris fra kr. 282.900,-

Hestekræfter: 92

Topfart: 135 km/t

Renault Zoe fås fra kr. 254.900,- med det lille batteri (22 kWh)

Hvor man tidligere købte vognen og derefter lejede batteriet, køber man med den nye Renault Zoe det hele samlet til prisen. Batterileje udgår helt.

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On