Omvendt hybrid BMW i3

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_2108

Foto Malene Raith

Jeg kan lige så godt indrømme det med det samme. Selvom en V8 motor altid vil være den bedste automobile lyd i mine ører, så er jeg altså ved at blive mere og mere opmærksom på vognene i den modsatte ende af spekteret: de lydløse elbiler.

Men man kan ikke forvente, at folk tager ny teknologi til sig fra den ene dag til den anden. Den slags tager tid, udfordringer som for eksempel batteriernes rækkevidde skal forbedres, og derfor er mellemløsningen uden tvivl lettere at begynde med. Nemlig en hybrid. Altså en blanding mellem at køre på brændstof og el.

Traditionelt har en hybridbil en brændstofmotor, der bliver suppleret af en lille elmotor. Men i BMWs lille designperle, BMW i3, er det omvendt. Her suppleres elmotoren af en lille brændstofmotor.

IMG_2134

Jo, jo, BMW i3 lagde ud med kun at være elbil, men for at komme udfordringen med batteriets rækkevidde til livs, kan den nu fås som plug-in hybrid. Altså med en lille to cylindret benzin hjælpemotor, og det fjerner, i hvert fald for mig, en væsentlig skræk: at løbe tør for strøm midt på motorvejen.

For et par år siden, da jeg kørte BMW i3 for første gang, oplevede jeg nemlig at de 15 kilometer, som jeg troede, jeg havde tilbage til at køre de sidste 5 km, lynhurtigt blev til 4 på grund af frostvejr. Alt blev slukket på nær motoren, og selvom jeg nåede frem, var jeg helt stiv af både skræk og kulde.

IMG_2128

Det er jeg ude over med den lille benzinmotor under hjelmen og den lille tank på ni liter, for selvom det ikke lyder af meget, så betyder det enormt. I hvert fald psykologisk. For man kan altid fylde dunk med benzin og hælde på vognen i nødsporet, hvorimod påfyldning af strøm er mere kompliceret.

Og med den bekymring fjernet, kan jeg koncentrere mig om, hvor unik en lille bil BMW i3 er. I både design og tankegang.

IMG_2182

For BMW vil gerne med i3 sende et bæredygtigt signal. Fabrikken, hvor den bygges, får derfor strøm fra enorme vindmøller, fibermaterialet i kabinen er naturligt, uldstoffet er af bæredygtigt uld og træpanelerne i instrumentbordet er naturligvis lavet af miljøcertificeret eukalyptus. Det er ikke bare sympatisk, der ser mega lækkert ud!

Og jeg elsker synet af de farvestrålende futuristiske skærme, der udgør henholdvis speedometer mm. og infotainmentsystem med den labre navigationsgrafik og de anderledes nytænkte features. Såsom gearskifteren bag rattet. Det hele er så overskueligt, luksuriøst og elegant, at jeg ville have knebet en tåre i selvfedme, hvis jeg var designeren bag.

IMG_2186

Selv sidder jeg forholdsvis ret op og ned i den høje rummelige kabine, hvilket gør udsynet over den korte snude rigtig godt og faktisk også er behageligt. Bagved mig sidder sønnike ligeså, og han er desuden begejstret for de cool suicide doors (baghængte døre).

Og så er der lige det der med kørslen. Den lydløse sætten fra ved kantstenen og af sted synes jeg stadig er lækker og lidt flabet, foruden den herlige acceleration, som man jo har i en elbil. Nuvel, BMW i3 er ikke en vild racer på motorvejen, men den er til gengæld en lille raket fra 0 – 60 kilometer i timen. Det klarer den nemlig på 4 sekunder, nok til at jage en skræk i livet på den fartforskrækkede mormor og perfekt til at sno sig i byen.

IMG_2142

Jeg er slet ikke det fjerneste i tvivl om, at der skal hybrider til for langsomt at tilvænne folk elbiler. Eller hvad det nu bliver, der afløser brændstofmotoren. El kommer uden tvivl til at snige sig mere og mere ind under hjelmen på de fremtidige biler, og for en lille kæk, smart og tjekket bybil som BMW i3 giver det totalt mening.

Og med den lille hjælpemotor, har jeg fred i sindet, selv når både sædevarme og klimaanlæg er tændt. For selvom min kørestil naturligvis har indflydelse på om jeg kan nå 200 eller 300 kilometer, så ved jeg i hvert fald, at starthjælpen er overskuelig, skulle frostvejret nok engang komme bag på mig og den unikke lille hybrid.

IMG_2143

BMW i3 Plug-in hybrid (94 Ah)

Pris kr. 389.065,- (ekskl. udstyr)

Hestekræfter: 170

Topfart: 150 km/t

Rækkevidde: Op til 300 kilometer

BMW i3 fås fra kr. 295.565,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On