Praktisk og komfortabel elegance i ny Renault Scenic

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_9957

Foto Malene Raith

”Men er I ikke bange for, at fælgene bliver ridsede?” spørger jeg den lyshårede kvinde, som blot smiler og ryster på hovedet.

”Nej, for der er pænt højt gummi på dækket,” svarer hun roligt på svensk. Nok skilter hun på ingen måde med det, men den afslappede svenske kvinde, Agneta Dahlgren, har som hovedansvarlig for designet på den nye Renault Scenic tilbragt de sidste fem år på projektet. Så når hun siger det, tror jeg på det.

IMG_9920

Vi befinder os nær Atlanterhavet i den vestlige del af Bordeaux, hvor Renault har inviteret på testkørsel af den helt nye Renault Scenic og Grand Scenic.

Det er fjerde generation, som nu er på vej af den succesfulde MPV, der så dagens lys første gang i 1996. Allerede i 1997 blev den kåret til Årets Bil i Europa, og sidenhen har Renault Scenic solgt i henved 5 millioner eksemplarer.

IMG_9928

Den nye generation Scenic er fuldstændig redesignet og gennemtænkt fra inderst til yderst, og navnlig en detalje står frem, hvilket også afføder mit lidt tøsede spørgsmål til den designansvarlige, nemlig de store 20” hjul. Som er standard.

De har den størrelse af en eneste grund: at det klæder vognen bedst. Yes, pynt frem for praktik – jeg elsker det!

For nok er Renault Scenic som den familiebil, den er, fuld af praktiske foranstaltninger, dem vender jeg tilbage til, men derfor behøver den jo ikke ligne en madkasse, vel?

IMG_9965

Derudover har Renault Scenic fået forlænget forruden, for at give et såkaldt ”panoramic view” fra forsædet, frihøjden er blevet øget en lille smule, og så er baglygterne på Grand Scenic (som har den smukkeste bagende) blevet boomerangformede. Al sammen er med til at give vognen et dymatisk og aktivt design, der langtfra signalerer kedelig.

Også den flotte gule farve, Honey Yellow, er ny – og en lise for alle os, der var ved at dø af kedsomhed over de sikre farver, der kørte rundt under finanskrisen.

IMG_9977

I kabinen er komforten i fokus, og det med stort K. Jeg vil næsten betegne de store tykke forsæder med indbygget massage og det store armlæn i midten som fede lænestole.

Midterkonsollen er ikke bare stor og god til opbevaring, den kan også skubbes helt tilbage mellem de to bagsæder, så der er mere plads til kopholdere og det løse oppe foran.

IMG_9943

I Grand Scenic er der plads til en 3. Sæderække og som helt nyt i segmentet, kan begge bagsæder nedfældes elektrisk.

Ud over at bagagerummet er enormt, er der også opbevaring under gulvet på passagersædet og frokosten kan opbevares i det vandrette handskerum.

Bagsædet består af tre fulde pladser med picnic bord på bagsiden af forsæderne, men … sæderne er så højt placeret deromme, at jeg ikke kan slå bordet ned for mine knæ.

IMG_9981

Men så er det jo også godt, at det er bag rattet, jeg skal være, og det er virkelig en komfortabel affære.

Renault Scienic har en del sikkerhedssystemer, blandt andet er pedestrian detection, som bremser bilen op, hvis en fodgænger kommer vandrende, standard og så lægger vognen mærke til min køreform, og giver mig en advarsel, hvis jeg bliver træt.

Der er seks nye, hvoraf de fem nok kommer til Danmark, dieselmotorer til Renault Scenic, og to benzin.

IMG_9939

Den store dieselmotor med 160 hestekræfter og automatgear tilbringer jeg mest tid i, og den kører både dynamisk og lækkert.

Selvom det er en Grand Scenic, kører den stabilt og behageligt med god acceleration på både motor- og landevej. Benzinudgaven med 130 hestekræfter og 6 manuelle gear er noget sløvere og ikke helt så frisk.

Desuden har Renault også lavet en hybridudgave, som kører glimrende og opsamler energi til batteriet fra opbremsning og motorbremsning.

IMG_9961

Man kan godt mærke de store hjul på vognen, når man kører over huller i vejen eller bump – også selvom man sætter bilen til at køre i komfortmode via den store farveskærm i instrumentbordet.

Men det ødelægger ikke køreoplevelsen for mig. Tværtimod øger det den dynamiske fornemmelse, som klæder den nye Renault Scenic i både bogstavelig og overført forstand.

Den kører dejligt, er gennemtænkt praktisk for hele familien, og ser knivskarp ud imens. Og på den måde behøver hverdagen jo slet ikke være så kedelig.

Se en hurtig gennemgang af bilen fra testkørslen i Frankrig, lavet i samarbejde med Morten Brunsgaard Bek fra Blog Om Biler

Ny Renault Scenic

Pris fra kr. 249.900,- (Grand Scenic starter på 299.900,- i et højere udstyrsniveau)

Hestekræfter fra 95 – 160

Topfart op til ca. 225 km/t

Kilometer på literen op til 25,6 (og op til 28,6 i hybriden)

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On