Luksuriøs miljøvogn Toyota Mirai

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_1235

Foto Malene Raith

”Åh, yes, hvor godt!” udbryder jeg veltilfreds, som jeg mærker varmen brede sig i kabinen på den store brintbil Toyota Mirai.

Vognen kører nok som en elbil, men på mange områder skiller den sig absolut også ud. Og netop på sådan en råkold morgen er jeg henrykt over, at varmen i sæde, rat og kabine ikke bare er lynhurtigt tilgængelig, jeg kan fyre al det, jeg vil op for den, uden at det går ud over rækkevidden på batteriet.

IMG_1279

For selvom brintbiler ganske rigtig bliver drevet af en elmotor, så genererer den selv sin strøm i en brændselscelle med hjælp af de to komponenter: ilt og brint.

Ilten får den fra luften, hvilket forklarer de store markante luftindtag på fronten, og brinten ligger i en tank under bagsæderne.

Der ligger intet mindre end tyve års udvikling, forskning og testforsøg bag Toyotas nye serieproducerede brintbil Mirai, japansk for fremtid. En af udfordringerne var blandt andet netop den dyre brændselscelle, som blot i år 2008 kostede tyve gange mere end i dag.

Heldigvis har billigere produktionspriser været medvirkende til at Mirai langt om længe blev en realitet i 2015.

IMG_1270

Brintbiler har den herlige egenskab, at de intet andet udleder end vand. Ingen udstødning og ingen tungmetaller. Toyota påstår sågar, at vandet kan drikkes, men det lader jeg stå uprøvet hen.

Et vandmolekyle hedder i fysikkens verden H2O. Det er sat sammen af H Hydrogen (brint), 2 fordi der er to brintatomer til stede, og O for Oxygen (ilt). Men det er slutproduktet, lad os lige tage processen fra starten.

IMG_4246

Brinten fyldes på vognen på næsten samme måde som brændstof blot under et meget højt tryk. Faktisk 700 bar. Hvis det ikke siger dig noget, er det helt fint. Men hvis det gør, behøver du ikke blive nervøs, for der er naturligvis taget mange forbehold for sikkerheden. Alt er fuldstændig gennemtestet, og desuden kan de tykke tanke, ifølge Toyota, klare et dobbelt så stort tryk.

Hydrogen er meget let og fordamper derfor utroligt hurtigt. Skulle uheldet være ude er alle komponenter gjort ekstra modstandsdygtige, og der er indsat sensorer, der på en brøkdel af et sekund kan lukke både brintsystem og tanke af.

IMG_4237

Under forsæderne ligger den vigtige brændselscelle, hvor ilten møder brinten i en proces, som kaldes elektrolyse. Og når ilt- og brintmolekyler går i forbindelse med hinanden, skabes der nemlig ikke bare H2O, der frigøres også elektroner (altså strøm). Strømmen ledes videre til både batteriet og elmotoren, der, jep, får vognen til at flytte sig.

Tilbage er blot spildproduktet: vand.

IMG_1232

Toyota Mirai er udstyret med en knap på venstre side af rattet, som gør det muligt for vognen at lade vandet, inden den køres i garage eller p-hus, men jeg elsker nu at trykke på den i tide og utide og tonse ud og se hvor meget vand, den slipper.

Kabinen er et afsnit for sig selv. De farverige displays, som holder mig orienteret om min kørestil, rækkevidde og motoraktivitet, giver interiøret et cool science fiction agtigt præg, sammen med de mange standard sikkerhedsfeatures som bakkamera, vognbaneassistent og blind vinkel overvågning, som høfligt gør opmærksom på, hvis der er trafikanter på vej fra siderne, når du bakker. Det er rigtig rart.

IMG_1289

For Toyota Mirai er ikke en lille vogn, at manøvrere rundt med. Det er en 4,9 meter lang limousine med plads til fire personer i de bløde lædersæder. Fire, fordi der i midten på bagsædet er en stor midterkonsol, som sønnike straks fylder op med en bunke uundværlige visne kastanjeblade, for herefter at tænde for sædevarmen. Udstyrsniveauet er med andre ord højt, og det er komforten så sandelig også.

IMG_4243

Mirai har, som alle andre elbiler, ikke gear. Når du sætter dig ind og starter vognen, tænder alle lysene i displayene, men der er ingen startlyd. Den store vogn glider bare væk fra kantstenen, når du sætter i drive, og det kan godt komme bag på omkringværende fodgængere, der ofte står og kigger efter den stille ufo, der forsvinder i vintermørket.

Det er jeg ikke bare vild med, det er også utroligt rart med en lydløs bil. Toyota Mirai er desuden udstyret med akustisk glas og aktiv støjdæmpning (som man kender fra hovedtelefoner), og jeg nyder at læne mig tilbage i det bløde sæde, og køre af sted i den magelige og eksklusive lydløse vogn, der også har elbilens dejlige hurtige acceleration.

IMG_1275

Selvom jeg ikke er det helt store økoøre, kan jeg alligevel ikke lade være med at følge med i min kørsel, og hele tiden forsøge at optimere mit forbrug. Lige prøve at få en ekstra streg på batteriniveauet, når jeg triller eller bremser for rødt.

Og det er ikke bare med til at gøre Toyota Mirai til en velkørende og dejlig vogn, det er, indrømmet, også en rar fornemmelse at vide, at den store flyder rent faktisk ikke forurener mine omgivelser. Luksus med god samvittighed uden at man behøver at ligne en, der også kører Christianiacykel.

IMG_1288

Det tager max. fem minutter at fylde tanken med brint, og herefter kan jeg køre omkring 550 kilometer med altså både varmen og radioen tændt. Og frygt ej. Danmark er det første land i verden, der har et landsdækkende netværk af brintstationer bestående af ti brintstationer placeret over hele landet.

Toyota Mirai er altså ikke bare komfortabel luksuskørsel, det er også forureningsfri kørsel, som hverken stresser chaufføren eller miljøet omkring sig.

Brintbiler er afgiftsfritagede frem til 2019.

IMG_1254

Toyota Mirai

Pris kr. 600.000,- (Toyota Mirai kan også erhvervsleases for kr. 8000,- om måneden ex. moms i fire år)

Hestekræfter: 154

Topfart: 178 km/t

0- 100 på 9,6 sekunder

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On