Glad og frisk Giulietta

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_1315

Foto Malene Raith

“Åh, jah,” sukker jeg tilfreds, som jeg sætter mig ind i den frostkolde Alfa Romeo Giulietta og lukker hænderne om det store rat. Det kan godt være, at det er fjollet at gå op i, men jeg er altså stor fan af det italienske mærkets passion for dynamisk design.

Nok er en del af det mit øje fornøjes ved i kabinen ekstraudstyr, men det passer helt perfekt til den rappe røde vogn, som har fået sig en opdatering.

IMG_1323

Det er ikke et voldsomt facelift, vi er ude i her. Giulietta ligner meget sig selv måske på nær fronten, hvor den har fået ny “hønsenet” grill, så kromlisten nu går hele vejen rundt om det iøvrigt fornyede logo, og nye indlæg i kofangeren.

Navnet på bagsmækken er rykket ud til siden, og så er den her udgave Veloche-stylet med blandt andet sorte sidespejle og dørhåndtag, 17″ alufælge og en sporty udstødning. Ikke det store, men nydeligt og de specielle liggende 6-taller på baglygterne er stadig nemme at genkende i trafikken.

IMG_1304

I kabinen, hvor jeg sidder og smiler, er der kommet et nyt opdateret infotaimentsystem, og så er der altså denne her Veloche-styling med røde syninger, sportspedaler og halvhårde lækre sportssæder i læder og mit yndlings alcantara. Og naturligvis cool Alfa logo i nakkestøtterne.

Bilen startes stadig med nøgle, så jeg skynder mig at dreje den og trykker på sædevarmen på venstre side af sædet, så jeg kan få tøet den frosne bagdel op i en fart.

IMG_1342

Her er stadig de små ure i instrumentbordet, der viser Acqua, men hvor jeg er vant til, at der står Benzina på det andet, står der på denne vogn Diesel. Det er nemlig den nye 120 hestekræfters turbodiesel, som ligger under hjelmen, og den er absolut ikke kedelig.

Jeg sætter i drive, Giuliettaen har en en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse med mulighed for selv at skifte med paddleshift på rattet, og ruller i retning af motorvejen.

Alfa Romeo Giulietta er en glad og frisk vogn, som også i dieseludgaven kækt snos gennem bytrafikken og let overhaler på motorvejen. Men der hvor det dynamiske mærke for alvor kommer til sin ret, er da jeg vender min opmærksomhed mod den lille vippeknap.

Alfa Romeos DNA. Køreindstilligerne Normal, All-Weather og jep, Dynamic.

IMG_1328

Jeg har ind til nu kørt i Normal, hvilket er glimrende til hverdagkørsel i byen, men på motorvejen vipper jeg i Dynamic. Og nej. Knappen er ikke kun til pynt.

Speederresponsen bliver straks hurtigere, rattet mere stramt og den røde Giulitetta stryger af sted ud ad motorvejen, præcis som man forventer sig af en Alfa Romeo.

Åh, herligt med skub i vognen, jeg nyder accelerationen og den cool måde lige at få sat afstand til færgetrækket i en ruf.

IMG_1307

Men også dejligt, at Giulietta kan slås tilbage i Normal, så man ikke virker al for arrig ved køkørsel i sneglefart, eller når sønnen skal hentes ved skolen.

Pladsen til ham på bagsædet er fin, og i bagagerummet har Giulietta rigelig plads til de daglige indkøb og lidt mere, når splitbagsædet lægges ned.

IMG_1340

Og så har jeg slet ikke nævnt, at den nye dieselmotor kan køre 26,3 kilometer på literen. Det gør pludselig ikke bare den nye faceliftede Alfa Romeo Giuletta endnu mere anvendelig og sjov i hverdagen, det gør den også både praktisk og anvendelig til pendlerturene.

Og designet er dynamisk ligegyldigt hvad du end vælger.

IMG_1318

Alfa Romeo Giulietta (4 cyl.) 1.6 diesel

Pris kr. 347.000 (excl. ekstraudstyr)

Hestekræfter: 120

Topfart: 195

Kilometer på literen: 26,3

Alfa Romeo Giulietta fås fra kr. 287.000,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On