Velkørende og komfortabel Renault Megane GT

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_0846

Foto Malene Raith

”Oh, hvilken lise …” hvisker jeg overrasket og mærker, hvordan stresset pludselig aftager en lille smule.

Jeg er ellers lige tonset af sted i en microbil, men har nu skiftet vogn og sidder bag rattet på den nye Renault Megane GT, på vej tilbage mod sportshallen, hvor et barn om fem minutter skal hentes i sin gi.

Og yes, den blå vogn kan skam give den gas, men det, der slår mig allermest, som jeg ruller ud i trafikken igen i den nye vogn, er faktisk også, hvor støjsvag og komfortabel den nye Renault Megane er.

IMG_0848

Det er over tyve år og fire generationer siden, at den første Renault Megane satte hjul på asfalten.

Siden er 6,5 millioner eksemplarer rullet af båndet, og den nye generation Renault Megane er blevet lidt bredere, lidt mere sænket og sporty at se på, foruden, at den har fået det nye Renault design med de C-formede forlygter og store logo på fronten.

Specielt det med lygterne går Renault meget op i, de kalder det en signatur, som man kan genkende i trafikken, og på Megane har de lavet en ekstra lækker detalje ved baglygterne: de kan ses i dagslys.

IMG_0859

Indvendigt er der blevet mere plads, fordi akselafstanden er øget, og så er interiøret peppet op med bedre materialer, bedre sæder og mulighed for lækkert ekstraudstyr, som ellers kendes fra storebrødrene firmabilen Talisman og familiebussen Espace, som den nye Megane deler platform med.

Okay, nu er jeg bag rattet på den dyrere og mere fartglade Renault Mégane GT, og det giver selvfølgelig ekstra lækkerier.

IMG_0856

Nogen markerer en dynamisk model med røde detaljer, bilen som Renault Sport har haft fingrene i, er markeret med blå.

Her er for eksempel blåt ambient lys i panelerne på midterkonsollen, blå syninger på gearvælger, sæder og på det magelige brede armlæn i midten, og så må vi ikke glemme det skønne GT emblem i det store rat.

IMG_0874

Bag det har jeg paddleshift, så jeg kan optimere mine gearskift, men jeg er faktisk rigtig godt tilfreds med tempoet på de syv trin i det automatiske.

Megane GT har naturligvis også en knap til ekstra sjov i sportmode, og den underholdende feature Launch Control, hvor et ur tæller ned til en forrygende hurtig start.

IMG_0868

Det er selvfølgelig også muligt, foruden en række nye sikkerhedsteknologier, at få Renault Multisense til din Mégane.

Altså systemet, hvor du på en 8,7” touch farveskærm har mulighed for at indstille en hel masse ting såsom sædemassage, ambient lys i vognen, skifte farve på centerkonsol og display, og ikke mindst sætte i forskellige køremodes.

Al sammen noget der kan nuancere din hverdag efter humør. Men i Megane GT handler det om at køre sjovt.

IMG_0854

Velplaceret i sportssædet ræser jeg ud ad motorvejen på 18” alufælge og med 205 hestekræfter under motorhjelmen. Den sporty vogn manøvrer og kører godt uden på noget tidspunkt at blive hverken for hård eller ukomfortabel, og kan desuden sagtens følge med, når selv større og dyrere vogne fører an i overhalingsbanen. Med måde naturligvis.

Samtidig gør komforten og den støjsvage kabine, at man uden problemer kan køre lange ture i vognen uden at være smadret, når man kommer frem.

IMG_0837

Så ja, praktikken med fem døre, en rummelig kabine og fin plads i bagagerummet kan der ikke sættes en finger på.

Renault Megane har desuden en god størrelse til byens få parkeringspladser, og i GT udgaven tilsættes altså et ekstra spicy fart krydderi, som nogen af os næsten ikke kan leve uden.

Se GT in action med lauch control fra testkørslen i Portugal herunder.

Renault Megane GT (1.6)

Pris fra kr. 379.900,-

Hestekræfter: 205

Topfart: 230

0 – 100 på 7,1 sekund

Kilometer på literen: 16,7

Renault Mégane fås fra kr. 189.900,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On