Lys og skygge i ny Mazda CX-5

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_1364

Foto Malene Raith

”Vi tror på, at design er en rigtig vigtig faktor for kunderne,” forklarer Akira Marumoto, Executive Vice President hos Mazda Motor Corp., til den samlede verdenspresse.

Jeg noterer lystigt ordene. Nuvel, en bil skal naturligvis også køre ordentligt og godt, men den glitrende røde Mazda CX-5 foran mig, som netop har fået løftet sløret, holder altså helt stille.

Fokus er lige nu rettet mod udseendet. Linjer, lys og skygge er nemlig i højsædet hos den japanske bilproducent, som ikke bare koncentrerer sig om form, men også filosofi og æstetik.

IMG_1399

Jeg befinder mig på den anden side af jorden, ikke i Japan, men i Los Angeles, Californien, hvor Mazda har inviteret til verdenspremiere på den helt nye SUV Mazda CX-5.

Hvorfor lige her tænker du måske? Jo. Siden CX-5 så verdens lys for første gang i 2012 er bilen gået hen og blevet en nøglemodel for Mazda. Den har vundet over 90 priser, solgt i over 1.5 millioner eksemplarer og står for 25 procent af det samlede salg. I Nordamerika udgør den sågar 40 procent af Mazdas samlede salg, og det er naturligvis derfor, vi står her i Hollywood nu.

IMG_1380

Men premieren på den nye Mazda CX-5 handler ikke bare om en ny udgave af en populær vogn, men også om en ny udvikling af det japanske mærkes designlinje.

Og her kommer filosofien ind. Mazda kalder den for Kodo, Soul of Motion, der handler om, at vognen skal se ud til at være i bevægelse, også når den holder stille. Hele Mazdas nuværende modelfamilie er skabt ud fra denne filosofi, men med den nye CX-5 er Kodo altså nu blevet videreudviklet og gjort lidt skarpere.

IMG_1396

Det starter med wax on, wax off. Dog ikke med polerevoks på Mr. Miyagis vogn, men med modellervoks og en skulptør, der på god gammeldags maner former en model i hånden, mens han piller voks af, sætter det på igen, og langsomt bringer de gamle lidt mere kantede linjer i retning af en strømlinet form.

”Fra ”boing boing” til ”Wush,” som Kevin Rice, chefen for Mazdas europæiske designcenter i Frankfurt, forklarer de nye linjer. ”De ansatte tænker som kunstnere.”

IMG_1361

Først når skulptøren er helt tilfreds med sit arbejde, får designerne voksmodellen og går i gang med at tegne ud fra den.

På den måde har alle bilmodeller deres egen skulptur, som ligger til grund for designet. Og hvis du i øvrigt har spekuleret over, hvorfor hjulene altid er så overdimensionerede på designertegninger, så er det fordi, at store hjul altid ser godt ud, og derfor laves sådan fra starten. Overdrivelse fremmer forståelsen.

I den nye fortolkning af Kodo er der blevet fokuseret på den traditionelle mening af japansk æstetik. Renhed og enkelthed.

”Beauty by subtraction,” som Kevin Rice kalder det, som bedst forklares ved, at man fjerner eller tager så meget som muligt ud, uden at designet mister sit kendetegn. Tilbage står det nye kendetegn: forædlet styrke. Eller på almindelig dansk: CX-5 i et skarpere dynamisk design.

IMG_1410

Former, streger og skygger kan gøre utrolige ting ved et design, og på den nye CX-5 ser næsen ud til at være længere. Det er den bare ikke, men den er højere.

Lyset danner en skarp linje, som skaber dynamik ved at blive bredere hen langs siden af vognen, og den laver man ved at hæve hjulkassen. Man skal dog passe på at vognen ikke kommer til at se højere ud foran, da det ser dumt ud.

Forlygterne har horisontalt fokus og er blevet mere dyriske, om man vil, men det vigtigste for designerne har været at gøre fronten udtryksfuld.

Desuden er Mazdas succesfulde metallik røde farve, Soul Red, opgraderet med tilføjelsen Crystal, og den er med til at styrke skyggerne, understrege linjerne og lege med lyset. En tilsvarende glitrende elektrisk sølvmetallik farve, Machine Grey, som kan ses på billedet af den nye Mazda MX-5 RF herunder, er også tilføjet.

IMG_1355

Interiøret fokuserer på endnu en Mazda filosofi, nemlig Jinba Ittai, hest og rytter i et.

Alle ure er derfor indrette til at være foran chaufføren, så man er tvunget til at kigge lige frem, instrumentbordet horisontalt og rettet mod midten af vognen, og chaufføren skal føle stabilitet og kontrol bag rattet.

IMG_1404

Men hesten og rytteren må jeg vende tilbage til, for den slags kræver, at jeg har tænding på og gang i motoren, og det kommer der i løbet af foråret/sommeren 2017, hvor den nye Mazda CX-5 forventes at komme til Danmark.

Se filmen fra verdenspremieren i Hollywood herunder.

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On