Årets Bil 2017

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Årets Bil 2017 43

Foto Biltesteren og Malene Raith

”Og vinderen er …”

Årets Bil i Danmark 2017 er netop blevet kåret ved en stor fest på Marketenderiet i Valby, hvor Peugeot 3008 vandt den prestigefyldte titel foran Alfa Romeo Giulia på 2. Pladsen, Seat Ateca på 3. Pladsen samt de to sidste finalister Mercedes-Benz E-klasse og Suzuki Baleno.

Kåringen er kulminationen på et længere forløb, der tog sin begyndelse i oktober, hvor 22 danske motorjournalister fra diverse medier i hele landet mødtes ved Jyllands-Ringen i Silkeborg, for at koge feltet på 23 forskellige bilmodeller ned til fem finalister.

Årets Bil 2017 04

Reglerne er for så vidt meget enkle. For de opstillede biler gælder, at de skal være på det danske marked i 2016 (kommer de i begyndelsen af januar 2017 går det også lige). Det skal desuden være nye modeller, altså ikke faceliftede vogne, og juryen skal naturligvis have mulighed for at testkøre alle bilerne i oktober, også dem, der først kommer til landet slut december.

Der er ikke regler for juryen andet end at vi skal køre alle bilerne, og det gør vi på henholdsvis almindelig vej og på Jyllandsringen. Mange af dem har vi allerede kørt i løbet af året, men med feltet samlet i Silkeborg får vi en god mulighed for at teste dem op mod hinanden.

Årets Bil 2017 01

Der er mange, der tror, at Årets Bil handler om finde årets bedste billige bil. Hr. og Fru Danmark vogntøjet. Sådan er det ikke. En dyr bil kan sagtens blive Årets Bil, fordi det simpelthen er den bedste bil, som er kommet på markedet i løbet af året, uanset om mange eller få har råd til den.

Pris bliver altså vægtet op mod køreegenskaber og så har de forskellige journalisterne deres egne personlige kriterier for, hvad der kvalificerer en bil til Årets Bil.

Årets Bil 2017 58

Personligt vægter design og nytænkning en hel del hos mig. Køreegenskaber er naturligvis det primære, men jeg overvejer også, om en bil giver mig en særlig oplevelse, og om jeg selv ville have vognen stående i indkørslen.

Efter to dages prøvekørsler i Silkeborg udvælger vi hver i sær fem favoritter, som vi ønsker skal i finalen, og jep, dem der får flest stemmer går i finalen.

Feltet spændte vidt i år. De biler, der ikke kom videre, gik for eksempel lige fra Jaguar F-Pace til Ssangyong Luvi, fra Fiat 124 til Kia Sportage og Kia Optima, Hyundai Ionic til Audi Q2, Ford Edge til Ford Ka+, Tesla X til Citroën C3, Renault Talisman til Renault Scenic og Renault Megane, fra Audi A5 til Toyota Prius og VW Tiguan.

Årets Bil 2017 13

I år blev det som sagt Alfa Romeo Giulia, Mercedes-Benz E-klasse, Peugeot 3008, Seat Ateca og Suzuki Baleno, som gik videre.

Som altid, og fordi alle i juryen heldigvis er forskellige, var de ikke alle sammen blandt mine favoritter. Mest ærgerlig er jeg over, at Volvos smukke 90-modeller ikke nåede med. De havnede på 6. Pladsen blot en eneste stemme fra finalen. Øv.

Efter finalisterne er fundet, har vi i de efterfølgende uger mulighed for at testkøre dem yderligere, inden vi hver især skal fordele 25 point mellem dem efter et særligt regelsæt.

Den vogn, der får flest point er, jep, Årets Bil. Stort tillykke til Peugeot 3008!

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On