Dynamisk og rummelig hybrid Kia Niro

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_9286

Foto Malene Raith

”Hov? Jeg synes, at rattet er lidt tungt?” Det hele føles liidt mærkeligt, som den blå vogn roligt triller ud fra p-pladsen.

”Det er fordi, du lige skal starte vognen først …” forklarer min kollega tålmodigt.

Nårh, ja, ups! Selvom der ingen ben er i at køre den nye Kia Niro, er der altså lige nogle et par ting, man skal sætte sig ind i, når man kører hybrid.

Blandt andet den lydløse start, der altså somme tider kan forlede en ukoncentreret hjerne til at tro, at vognen er køreklar, selvom motoren end ikke er startet.

IMG_9307

Vi befinder os i de solbeskinnede bjerge bag Barcelona, Spanien, hvor Kia har inviteret til testkørsel af deres helt nye bilmodel: Kia Niro.

Bilen er som sagt en hybrid, det er Kias allerførste vogn i det segment, og der er ingen tvivl om, at de har store forventninger til den.

Kia Niro er nemlig helt bevidst sat sammen af de to bilsegmenter, der i øjeblikket er i rivende udvikling i Europa: crossover og hybrid.

IMG_9290

Målgruppen er primært de unge familier, som har brug for plads til børn og klapvogne, men også gerne vil have en vogn med et lidt mere sporty look. Det tilbyder crossoveren (mellemting mellem stationcar og SUV).

Samtidig er de så moderne, at de også gerne vil bruge den store bil i byen og nærmiljøet med god samvittighed og viola: hybrid crossoveren Kia Niro.

Men selvfølgelig handler det også om, at der bliver stillet stadig strengere krav til bilers udledning, hvilket får alle bilproducenter til at tænke alternativt.

Kia kalder selv designet på Kia Niro for atypisk, fordi det er mindre aerodynamisk orienteret end andre hybrider, som ofte har et særpræget design. Og det må siges at være en kærlig hilsen til den dominerende spiller på hybridmarkedet, Toyota.

IMG_9323

Niro har i stedet fået det klassiske crossover look, som leder tanker hen på lille SUV med beskyttelseskanter rundt om hjulkasserne og fin frihøjde.

Den kan fås med både 16” og 18” fælge, og sidstnævnte synes jeg klæder vognen bedst. Det koster til gengæld lidt på brændstofforbruget, hvilket selvfølgelig er et dilemma.

Der er brugt en aerodynamisk teknik i designet med luftindtag på fronten, og spoilere, der sender luften bagud under vognen og over taglinjen, højstyrke stål forbedrer sikkerheden, hvorved der kan bruges aluminium andre steder for at holde vægten nede.

IMG_9321

Hybridteknologi koster altid lidt mere, men Kia Niro kompenserer for noget af det ved at have højt udstyrsniveau som standard, og det bemærker man i kabinen.

Ud over at den er behageligt rummelig, og jeg sidder højt bag rattet, er instrumentbordet meget enkelt og nydeligt. Hybrider har desuden altid automatgear og i dette tilfælde et 6 trins DCT gear med mulighed for at skifte manuelt.

IMG_9332

I urene foran mig kan jeg følge med i mit forbrug. Her er også forskellige moderne sikkerhedsteknologier såsom adaptiv fartpilot, Rear Cross Traffic Alert (som advarer, hvis noget nærmer sig, når du bakker), Blind Spot Detection, som holder øje med de blinde vinkler og pedestrian detection, som bremser vognen, hvis en fodgænger går ud foran bilen.

Og så har Kia Niro desuden en innovativ teknologi, der gør den i stand til at læse landskabet og derved forsøge at køre så økovenligt som muligt.

Den opfordrer samtidig føreren til at gøre det samme. Noget, der altså er lidt svært for mig.

IMG_9302

For Kia Niro kører dejligt frisk, og jeg kan ikke lade være med at give den lidt gas gennem svingene i de spanske bjerge. Hybriden klarer det overraskende godt, også ud ad støvede grusveje, men så får jeg også en reprimande for af vognen. Min kørestil vises nemlig midt mellem urene og den kan være miljøvenlig, normal eller aggressiv.

Jeg er mest det sidste, og det går altså ikke. Man kan selvfølgelig godt, men noget af ideen med at køre hybrid går jo fløjten. Optimal hybridkørsel kræver tilvænning.

IMG_9296

Kia Niro er dejlig støjsvag, og skiftet mellem benzinmotor og batteri foregår roligt, næsten uden at man bemærker det. Vognen opsamler energi til batteriet, når man cruiser og bremser, og kører lydløst på strøm ved start. Den kan dog ikke køre på strøm alene i for eksempel byen.

Til gengæld kan den rummelige crossover med rigelig plads til familien og al dens oppakning, køre langt på literen, og det gør alsammen ikke bare Kia Niro til en velkørende, funktionel og praktisk bil, det gør den også til et meget spændende nyt bud på en dynamisk hybrid i sporty design.

Se Kia Niro in action i filmen fra testkørslen herunder.

Kia Niro (1.6)

Pris fra kr. 309.999,-

Hestekræfter: 141 (105 + 44)

Kilometer på literen: 26,3

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On