Skarp ny SUV Peugeot 3008

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_0894

Foto Malene Raith

”Hva’ … kan du ikke lige lave den dersens trefinger test?” siger jeg til min kollega, som vi ruller ud ad motorvejen.

Han løfter øjenbrynene og sætter så hurtigt tre fingre på touchskærmen, der fluks skifter til menuen.

”Det virker!” udbryder jeg glad, ”men jeg kan sikkert ikke få det til at fungere med både kolde fingre og lange negle.” Bum. Det kan jeg så. Smart.

Og det er blot en ud af de mange lækkerier, som den nye SUV Peugeot 3008 er fuld af.

IMG_0884

Vi befinder os i et efterårsblæsende København, hvor Peugeot har inviteret til testkørsel af anden generation af vognen, der altså nu er groet til en SUV.

Første generation Peugeot 3008 blev introduceret i 2009 som en kompakt (det nydelige ord for lille) MPV-udgave af 308’eren. Siden er SUV markedet stukket helt af, og Peugeot går nu målrettet efter at få deres bid af kagen. Af samme grund har de lanceret en ny strategi ”Fem SUV’er på 12 måneder,” og som en del af den springer den nye Peugeot 3008 altså nu ud som fuldbåren SUV.

IMG_0919

Og anden generation har fået et pænt skarpere dynamisk design. Det er som om, at vognen hviler bedre i sig selv som selvstændig SUV i stedet for den mellemting, den var før, og det hjælper de sorte beskyttelsespaneler, 19″ fælgene og tagrælingerne, også med til.

Den nye Peugeot 3008 er blevet 8 cm. længere og har fået en fladere motorhjem med en flabet bred lodret grill, frihøjden (afstand fra bund til asfalt) er blevet hævet, og så har bilen tabt 100 kilo i forhold til forgængeren, hvilket som bekendt jo ses på brændstofforbruget.

Al sammen understreger, at Peugeot 3008 nu er en SUV, som du kan køre i grus med, hen over marken i eller blot en tur ned til børnehaven.

IMG_0908

Men der er endnu en faktor, som gør den nye 3008 ekstra vigtig for Peugeot. For med den lanceres også den helt nye udgave af Peugeots prisvindende i-Cockpit.

Det oprindelige instrumentbord var meget gennemdesignet og næsten helt uden knapper, idet de fleste funktioner var lagt ind i infotainmentsystemet, der blev styret via touchskærmen. Men det er lavet om nu. Peugeot har nemlig talt med forbrugerne, og det har medvirket, at det nye i-Cockpit har fået knapperne tilbage.

IMG_0922

Ikke så mange, at det ødelægger det rene og enkle design, men bare lige en enkelt række cool knapper, som er nok til at man ikke irriteres over at skulle sidde og rode på en touchskærm.

Trefingersystemet fungerer upåklageligt, og så har Peugeot desuden gjort urene digitale. Forstået på den måde, at hele området foran rattet er en 12.3” skærm. Her kan man så selv, via en knap på rattet, skifte imellem at se urene, navigationen, køreassistance eller andre informationer.

Der ikke bare fungerer godt, der ser faktisk knaldgodt ud.

IMG_0934

Peugeot leger desuden også med sanserne i 3008, hvor man kan få særlige lydindstillinger, massage, spændende farver lys i kabinen og tre slags forskellige dufte fra diffuserne – al sammen ekstraudstyr.

Dufteventyret er nu ikke noget min kollega og jeg lægger mærke til, som vi kører mod nord ad motorvejen.

Næh, det jeg bider mest mærke i, er hvor komfortabelt og godt jeg sidder bag rattet, og som altid i en SUV, med skønt udsyn over trafikken. Jeg befinder mig i en 4 cylindret dieseludgave med 120 hestekræfter og seks manuelle gear, og på nær lidt vindstøj fra efteråret, er Peugeot 3008 godt støjisoleret og behagelig.

IMG_0911

Dynamik mangler vognen ikke, om end det her naturligvis ikke er en racerbil, til gengæld kan den køre, hold på hat og briller, 26,3 kilometer på literen!

Man skal med andre ord virkelig have en dårlig dag for at kunne sætte fingeren på noget som helst negativt ved den nye rummelige SUV Peugeot 3008. Skal vintersurheden komme over mig, kan min eneste anke være, at det lille i-Cockpit rat er blevet endnu mindre. Men det er en smagssag, og jeg lider måske af en unaturlig hang til store tykke rat med alcantara.

IMG_0901

Peugeot 3008 ser brandgodt ud, som SUV, den kører dejligt og har fået et, hvis muligt, endnu mere tjekket og brugervenligt instrumentbord samt interiør i lækre materialer – jeg er særligt glad for denim panelerne. Læg dertil en utroligt fornuftig pris, masser af plads og god brændstoføkonomi, og du har noget, der ligner et hit fra Peugeot.

Der kan vælges mellem 4 benzinmotorer og 6 diesel, og de nye vogne er så småt ved at indfinde sig hos forhandlerne nu.

Peugeot 3008

Pris fra kr. 289.990,-

Hestekræfter 100 – 180

Topfart op til 207 km/t

Kilometer på literen op til 26,3

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

Author: Malene Raith

Share This Post On