Dynamisk luksus Jaguar F-Pace

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

IMG_0097

Foto Malene Raith

”Det er bare løgn …!!” råber jeg på en gang ærgerlig og rasende. Nok befinder jeg mig i en stor vogn, som absolut kan rubbe neglene, men den britiske elegance får mig at køre som en gentleman uden behov for at overhale den store containervogn indenom, som alle de andre gør.

Takken får jeg et øjeblik senere lige i hovedet. Da lastbilen eksploderer i en fed hvid sky fra en tabt cementpose, som de seksten store dæk smukt hvirvler op fra asfalten og lige ned over den metal blå endnu-våd-fra-bilvasken Jaguar F-Pace.

IMG_0093

Da Jaguar præsenterede deres store F-Pace sidste år, var der mange, der var skeptiske. Hvad skulle det britiske luksusmærke dog med en SUV? Ville det ikke bare være kannibalisme på deres egne Land Rover kunder?

Det korte svar er nej. For ved nærmere eftertanke (og lur mig om Jaguar ikke også selv har regnet på det) giver vognen faktisk rigtig god mening.

IMG_0084

For det første er markedet for de store familiebiler for opadgående. Stort set alle bilmærker, som ikke allerede har en model i segmentet, lancerer deres egen i øjeblikket.

Jaguar kalder selv Jaguar F-Pace for en performance-crossover (altså en høj rummelig familiebil som ikke er en SUV). Den er derfor som udgangspunkt ikke en arbejdsvogn skabt til terrænet, men en bil hvor man kan nyde frihøjden og rummeligheden i en aktiv hverdag.

Og i bydelen nord for København, hvor Land- og Range Rovere er hverdagskost (og nej, ikke fordi folk arbejder i vildmarken), vender den store nye Jaguar da også hoveder.

IMG_0109

Nok er den ny i bybilledet, Jaguar F-Pace blev lanceret i Danmark i foråret, men den er også et herligt skue med sin brede front, flabede smalle forlygter, voluminøse grill og store luftindtag.

F-Pace er ikke overraskende inspireret af den skarpe F-Type, og det slægtskab er særligt tydeligt på bagenden og lygterne.

Det er topmodellen First Edition, jeg er ude at trille i, og de 22” standartfælge bidrager smukt det brutale look, men udgør samtidig også et paradoks, idet de gør vognen ekstra sart overfor forhindringer. Som for eksempel kantsten.

IMG_0122

Igen understreger det selvfølgelig blot, at det her er en vogn, som skal nydes, og det gør jeg faktisk fra det øjeblik, jeg åbner den store dør og sætter mig op i den hvide læderkabine.

Åh, F-Pace klæder mig, og så elsker jeg at sidde højt og kigge hen over en enorm kølerhjelm. Startknappen aktiveres, gearskifteren glider op af midterkonsollen og drejes over i Drive.

IMG_0140

Navigationen sættes i gang, ikke fordi, jeg skal finde vej, men blot fordi kortet bare ser så godt ud på den 10,2” store touchskærm.

Det er en dieseludgave, det her, men det går faktisk ikke op for mig fra starten, fordi vognen er rigtig godt støjisoleret, og vognen kører meget komfortabelt og stabilt, blandt andet takket være firehjulstrækket (AWD).

IMG_0077

Jeg kan indstille vognen i forskellige modes såsom komfort, eco eller glat føre, men er der en sportsknap, så trykker jeg naturligvis helst på den. Og yes, så flytter den store vogn sig. Faktisk så effektivt, at jeg næsten kan åle mig gennem bytrafikken, som befandt jeg mig i en mindre model.

F-Pace flyder ud ad motorvejen og er en super nydelse at køre langt i. Den har afslappende adaptiv fartpilot, som også virker ved køkørsel, men desværre sætter den selv ved den korteste indstilling, for lang afstand til forankørende. Det får iltre medbilister til at køre ind foran, og ind imellem bremser den også op for skygger fra lastbiler i inderbanen.

IMG_0148

På bagsædet er der god plads til tre passagerer, og selv med dem placeret, mangler der ikke luft i den lyse kabine.

Den elektriske bagklap er en lise, som passer perfekt til F-Pace, og bagagerummet har plads til pænt meget mere end blot en dame taske.

IMG_0157

Man kan sagtens få plads til et lille stykke råvildt deromme, vognen kan da også tages med på jagt i mindre udfordrende terræn, men spørgsmålet bare er, om man nu også har lyst til det? For lige præcis her er det, at storebrødrene fra det andet brand tager over.

Jaguar F-Pace er først og fremmest en cool hverdagsvogn for de velstillede. En stor dynamisk luksusflyder i et bistert design med classy elegant interiør, som indbyder til tilbagelænet kørestil fremfor road rage.

Og skulle man endelig få en pose pulver i hovedet som tak, er det jo godt, at man kan sætte i Sport og lynhurtigt lægge snavset bag sig.

IMG_0116

Jaguar F-Pace First Edition 3.0 V6 Diesel

Pris kr. 1.330.900 (excl. ekstraudstyr)

Hestekræfter: 300

Topfart: 241 km/t

0 – 100 på 6,2 sekunder

Kilometer på literen: 16,7

F-Pace fås fra kr. 658.900,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On