Fyrre år med Ford Fiesta

IMG_0182

Foto Malene Raith

”Og husk så lige … lad venligst være med at køre mine børn over,” påpeger Fordmanden med glimt i øjet og refererer til de orange kegler, der danner en lang smal kørebane.

Nok kunne man måske mene, at han burde være mere nervøs for den fine lysegrønne Ford Fiesta fra 1976, som jeg netop har sat mig ind i, men som jeg begynder at trille hen mod hans ”børn,” går det op for mig, hvad han mener.

Det er alligevel utroligt, hvad der er sket med biler på fyrre år.

IMG_0178

Solen skinner fra en blå himmel, hvor kampfly i ny og næ tordner af sted, ovre på highspeed banen blæser uidentificerbare vogne forbi, og den store plads foran mig genlyder af hvinende dæk fra den iltre Ford Fiesta, som kører i ring om en kegle.

Der er absolut ikke kedeligt her på Fords testbane i Lommel, Belgien, hvor den amerikanske bilproducent har inviteret til Fiesta challenge i anledning af den populære vogns 40 års fødselsdag.

IMG_0180

11. maj 1976 kørte den allerførste Ford Fiesta af båndet i Tyskland, sidenhen er det blevet til mere end 17,6 millioner styks og det tal stiger med et nyt eksemplar af minibilen hvert 96. sekund.

Ford Fiesta faldt straks i danskernes smag og blev såmænd allerede kåret til Årets Bil i Danmark i 1977, for til sidst at ende som den mest populære Ford model.

IMG_0181

Siden første generation og frem til i dag er vognen vokset godt 40 centimeter, nyeste og sjette generation kom i 2008, og som det hører sig til, er den blevet faceliftet heftigt i mellemtiden. Rygtet siger, at en ny syvende generation vil se dagens lys i 2017, men det er ikke så relevant her på banen i Lommel.

For det interessante her er forskellene fra generation til generation. Ikke så meget i udseendet, designtendenser er trods alt blot tidsvarende tendenser, men i komfort, sikkerhed og køreegenskaber. Teknologi og motorer forbedres jo hele tiden i de nye biler, men som forbruger kan man hurtigt glemme, hvor godt en ny vogn føles i forhold til den forrige.

Men med måsen i sædet på alle seks generationer bliver det anderledes tydeligt.

IMG_0183

Charme er nok det mest rammende ord, jeg kan sætte på den fine og meget velholdte første generation Ford Fiesta på banen. Det kan ikke tages fra den, men da jeg er færdig med at gå i koma over, hvor nuttet den er med sine kantede former, simple instrumentbord, lange gearstang og store smalle rat, må jeg indrømme, at vognen ikke en fornøjelse at manøvrere rundt på den snørklede keglebane.

Den larmer, er mega tung uden servo og glem bare alt om airbags og køresikkerhed. Fordmandens ”børn” lever et meget farligt liv her og der ryger da også et par stykker i skarpe sving.

IMG_0184

Og at åbne bagagerummet separat med nøglen, for så at hoppe ind bag rattet og lave en parallel parkering i anden generation er heller ikke for folk med kort lunte. Det er tungt, og det tager tid. Hvorimod i den nyeste Ford Fiesta er det en fornøjelse at gøre det samme med bakkamera og et bagagerum, som låses op sammen med resten af vognen.

Fjerde generation bliver sat overfor en ny Ford Fiesta ST, for at teste styresystemet, og hvor den gamle vogne hyler og vrider sig, som jeg kører rundt og rundt om en kegle, ligger Fiesta ST helt fast og nærmest keder sig. Stabilt, komfortabelt og behageligt.

IMG_0179

Men det, der slår mig mest, er forskellen på den sjette generation fra 2008 og den nyeste faceliftede version af samme. Jeg laver ”bremse-undvige” manøvre i dem begge, hvor man bremser helt i bund, og samtidig forsøger at undvige en ”bil” (markeret med kegler, selvfølgelig), og er faktisk overrasket over, hvor stor forskel der alligevel er på effektiviteten med blot et nogle års mellemrum.

Konklusionen på dagen med de nye og ældre Fiestaer er ikke overraskende, at jo nyere en vogn, desto bedre teknologi. I etaper fra årgang til årgang.

Efter fyrre år står Ford Fiesta skarpere end nogensinde i såvel design som køreegenskaber. Det er stadig Fords mest populære vogn i Danmark og bag rattet på den nyeste model er det en smal sag at forcere keglebanen uden at være til fare for et eneste “barn.”

IMG_0186

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

 

 

Author: Malene Raith

Share This Post On