Råstyrke i terrænet Toyota Hilux

IMG_0193

Foto Malene Raith

“Nææh, er det dig, der ska’ køre den der schtore vogn?!”

Jeg nikker smilende, åbner døren og stiger op. Den ældre dame spiler øjnene op og stikker hovedet helt ind i vognen. “Den er da sjørme også flot!” konstaterer hun fornøjet og nipper til sin formiddagsøl.

Synet af de otte store Toyota Hilux, som står og glimter om kap i solen på parkeringspladsen ved Dybbøl Mølle er unægtelig også så imponerende, at man godt kan forstå den lille forsamling turister, der helt har glemt, at kigge på vindmøller.

Faktisk føler jeg mig helt lille ved siden af vognen, og det er ikke så tit, at jeg kan sige det.

IMG_0179

Den blev kylet rundt, tabt, mast og druknet i TopGear, den har krydset Antarktis, deltager hvert år i Dakar og så er det ikke usædvanligt, at kilometertælleren runder 1 million kilometer – også for danskere.

Toyota Hilux (betyder høj luksus) er en legendarisk rå og hårdhudet pickup truck, som siden 1968 har solgt i over 18 millioner eksemplarer på verdensplan. Nu er den 8. generation kommet på gaden, og det er den, som Toyota har inviteret til testkørsel af på et off road terræn, ikke langt fra den berømte sønderjyske mølle.

IMG_0169

Hilux er i høj grad en arbejdsbil, men det betyder ikke, at man ikke også spække den med komfort, og det er netop det, Toyota har gjort med den nye model.

Udvendigt ligner den måske meget sig selv, men Hilux har fået en helt ny konstruktion, en helt ny stærkere chassisramme og et lidt længere, bredere og lavere karosseri. Lasteevnen er forhøjet, og så har den fået en helt ny (EURO 6) turbodieselmotor og gearkasse.

IMG_0224

Nuvel. Nok er den pt. Danmarks populæreste pickup truck, men markedet er begrænset, og derfor kan man kun vælge den nye 4 cylindrede 2.4 liters diesel motor med 150 hestekræfter.

Til gengæld kan man så slå sig løs og vælge mellem fire forskellige udstyrsniveauer, manuelt (6 styk) eller automatgear samt extra- eller double cap (extra cap er en halv bagdør som åbner modsat fordøren, double cap er en almindelig bagdør).

IMG_0161

Som sagt er også komforten i centrum i den nye Hilux, naturligvis sidder man dejligt højt bag rattet – og jeg elsker at skue ud over landskabet hen over den store motorhjelm – og kabinen er rummelig, uanset om man har bagsæde eller ej. Dog ville jeg, som lang person, ønske at teleskoprattet kunne komme lidt længere frem.

Afhængigt af udstyrsniveau kan man få en 7” farveskærm, fartpilot, navigation og ikke mindst bakkamera, som jeg synes, man bør have, når man bevæger sig rundt med en sådan en bagdel. Og så er der selvfølgelig også Toyotas sikkerhedsudstyr, Safety Sense, med automatisk nødbremse, som også gælder fodgængere, advarsel ved vognbaneskift og skiltegenkendelse.

IMG_0230

Men naturligvis er køreegenskaberne vigtige i den rå arbejdsvogn, og dem tester vi på den naturlige off road bane ved Søgaard Lejren udenfor Sønderborg. Her kører vi firehjulstrækkeren (billigste model har dog kun træk på baghjulet) gennem mudderhuller, mellem træstammer, over store sten og ned ad stejle skråninger og Toyota Hilux klarer det hele uden problemer.

Vognen kan nemlig sættes i lav gearing, som gør den nemmere at kontrollere gennem de mange forhindringer, som den stædig kravler hen over og ned ad.

Hilux har desuden Active Traction Control, som bremser det hjul, som ikke har fat, registrerer “slip” og sender moment til de andre hjul i stedet, når du balancerer gennem meget kuperet terræn.

IMG_0207

Og det er måske noget af hemmeligheden ved, at vi på intet tidspunkt sidder fast i de dybe mudderspor eller har problemer med de ujævne veje.

Downhill Assist Control er desuden meget effektivt til at tage over, som vi ruller ned ad stejle skråninger, mens man kan høre hvordan systemet arbejder med at holde og forsigtigt trille vognen for dig (man slipper både bremse og speeder imens).

Toyota Hilux er vogn som ikke lader sig begrænse af manglende veje. Vi kan køre rundt på markerne, i terrænet og tage den lige vej i fugleflugtslinje (næsten) fra A til B uden problemer.

IMG_0220

Affjedringen er super effektiv og vi kan køre over store kamel bukler på vejen i forholdsvis høj fart. Den kan tage det, omend det ikke er super rart som passager. Jeg skal i hvert fald spænde hver en muskel i kroppen for ikke at blive kastet rundt.

Man kan også mærke affjedringen på landevejen, men nu er Toyota Hilux, komforten til trods, jo heller ikke skabt til taxakørsel. Det er en stor, stærk og effektiv arbejdshest i et råt og bøffet design, som kan slæbe op til 3500 kilo på krogen, have tre passagerer med og et fyldt lad.

Og det altså uanset om du kører over stok og sten, eller blot en tur til Dybbøl Mølle i solskin.

Den nye Toyota Hilux er ude hos forhandlerne nu.

IMG_0198

Toyota Hilux 2.4 diesel

Hestekræfter: 150

Kilometer på literen: 14,7

Pris fra kr. 189.990,- uden moms, kr. 227.108,- med moms og fra 411.963,- som personbil

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On