Ægte kærlighed Porsche 911 Carrera S

IMG_8974

Foto Malene Raith

”Gesundheit, he, he, he …” Jeg har netop startet motoren på den sølvmetallik Porsche 911 Carrera S, og det går ikke stille for sig.

Så snart nøglen drejes, vækkes motor og instrumenter til live med et nok kort, men til gengæld så dybt og arrigt brøl, at det må kategoriseres som et af sportsvognssegmentets ondeste nys.

Jeg klikker forventningsfuld den røde sele fast. Åh, ja, det her bliver en god dag.

IMG_8994

Jeg kan lige så godt også gå til bekendelse med det samme: Det her er min yndlingsbil.

Nok kan jeg i svage øjeblikke blive forført af andre sportsvogne, men flirten er altid kortvarig og hver gang havner jeg tilbage hos den allerførste: Porsche 911.

Meget er dog sket, siden jeg i 1980’erne med sært hår og skulderpuder satte mig ind i en Porsche for første gang (knækket sammen på bagsædet), og de nye moderne modeller er naturligvis anderledes smooth, teknisk finpolerede og nemme at håndtere for alle, uanset om man er til ræs eller komfortabel cruising.

IMG_9000

”Åh, har den nu også fået det?” udbryder min mand irriteret på passagersædet, da jeg standser for rødt, og motoren fluks sætter ud.

Jep. Sammen med nye tider kommer nye krav blandt andet til brændstofforbrug. Det skal optimeres selv på en Porsche 911 Carrera S, og sportsvognen er derfor udstyret med Start/Stop.

Jeg skynder mig dog at slå det fra på midterkonsollen, vil jeg være miljøfreak ville jeg vælge en anden bil, og trykker ved samme lejlighed på den gode knap.

IMG_9015

Teaterkikkerten, kalder jeg den. Men det er nu altså sportsudstødningen, som aktiveres med et let tryk og får Porsche 911 Carrera S til at buldre ekstra dybt. Helt fantastisk!

Men der er mange flere dejlige knapper i vognen. For eksempel kan støddæmperne gøres mere eller mindre stive, (Porsche 911 Carrera er som udgangspunkt hård i undervognen, men ikke ubehageligt kæberaslende), og så kan man slå sikkerhedsfeatures som ESP fra, hvis man tager vognen på bane og ikke vil slide bremserne helt ned.

IMG_9011

Detaljeret navigation kan ses mellem urene, og så er vognen udstyret med både bakkamera- og sensorer, som kan redde mange bagskærme og fælge i en vogn, hvor man sidder dybt uden stort udsyn til bagenden.

Jeg lukker hænderne om det store kontante læderrat, sætter i drive (7 trins PDK – Porsches dobbelt kobling automatgear) og nyder at rulle ud i trafikken i den lave vogn. Jeg føler mig unægtelig i rette element også selvom vognen ikke rigtig kommer nogen vegne her i køen ved Søerne.

Til gengæld er det nemt hurtigt at sætte i Neutral og give vognen omdrejninger til glæde for flokken af drenge, der står og hujer på fortovet.

IMG_8984

Som nævnt er Porsche 911 Carrera S super let at håndtere. Sæt i drive og kør. Vognen ruller komfortabelt af sted, man sidder skønt i lædersæderne, styretøjet er stramt og præcist, og speederen er ikke ustyrlig, så længe man ikke træder den for hurtigt i bund. Ingen grund til præstationsangst.

Men … Nu er det jo en Porsche 911 Carrera S. Og det er altså en vogn, man anskaffer sig for suset. Derfor har en også en underholdende feature såsom Launchcontrol.

Det aktiveres ved at sætte vognen i Sport+, holde bremsen i bund med venstre fod, hårdt give speederen max omdrejninger med højre, for så at slippe bremsen.

IMG_8987

Det får vognen til at skyde af sted som en raket til bulder og brag, mens man selv trykkes tilbage i sædet og for alvor oplever, hvor potent Porsche 911 Carrera S er.

Mest overraskes jeg over, hvor kontrollerbar vognen stadig er. Nok bliver bilen en smule urolig, som alle hestekræfterne pludselig sættes fri, men styretøjet er stadig stabilt og situationen fuldstændig overskuelig. Mega skægt at afprøve i sikre omgivelser på en øde vej.

IMG_9282

Jeg nærmer mig nu motorvejen, trafikken tynder ud, og jeg får plads til lidt sjov.

Der er 200 meter til trafiklyset, som har været grønt meget længe. Jeg træder speederen i bund, så vognen slår lidt med bagenden (der har været skybrud lidt tidligere), men når det naturligvis.

Motorvejsrampen er tør, og jeg kan uden problemer holde det høje tempo rundt i svinget. Porsche 911 Carrera S er skabt til den slags og ligger helt stabilt på vejen, suget til asfalten.

IMG_9267

Køreoplevelsen er eminent. Jeg føler fuld kontrol over situationen hele tiden, og mine årer fyldes med endorfiner. Det her er maximum køreglæde.

Og så har jeg end ikke rørt den diskrete knap på rattet endnu, hvor jeg kan sætte Porsche 911 Carrera S i henholdsvis Sport og Sport+ køremode eller tilbage i normal.

I Sportmode bliver vognen hårdere, speederresponsen hurtigere og der kommer skønne pops fra turboen, når jeg slipper speederen selv ved lave omdrejninger, men sætter jeg i Sport+ bliver vognen anderledes alvorlig. Omdrejningerne ryger fluks op, Porschen strammer til og sjov og ballade afløses af seriøs lyst til ræs.

Det er en meget kraftfuld vogn, det her, og man skal ikke slippe hestene løs, før man har lært sin Porsche at kende. Slet ikke, hvis man har sit kørekort kært. Så er banekørsel bedre.

IMG_5403

Jeg kan sagtens nøjes med at køre i normal, men har jeg brug for et boost til lige at sno mig udenom en anden bil, kan jeg trykke midt i køremodeknappen. Det aktiverer Sport+ i nogle sekunder (en tæller dukker op i displayet), hvorefter Porsche 911 Carrera S selv vender tilbage til normal.

Jeg ruller vinduet ned i en tunnel og afprøver det. Brølet fra vognen gør ondt i ørerne og den lille mikrobil, som ligger i den anden ende af tunnelen, kigger mistroisk på det sølvfarvede tordenvejr, som jeg et øjeblik senere skyder forbi. Åh, I love it!

IMG_9003

Og så er der lige det dersens bagsæde. Nuvel, min søn gider ikke sidde der, hvis han kan slippe, og jeg foretrækker at bruge det til overtøj, tasker og shopping. Men det vigtigste er faktisk, at det er der.

For selvom jeg både i 1980’erne sad i spænd deromme, og jeg næsten fik sat mig selv i benlås, da jeg skulle fotografere interiøret derommefra på den nye Porsche 911 Carrera S, så kan børn altså være der. Og det er nu altså bedre end at skulle efterlade dem.

Desuden er bagagerummet blevet pænt rummeligt med plads til tre fulde indkøbsposer, øl, vin og to pakker køkkenruller i bagagerummet i snuden. Eller tjekkede weekendkufferter.

IMG_9020

Porsche 911 Carrera S er præcis praktisk nok til, at man kan bruge den i hverdagen til at hente brød hos bageren, ordne de mindre indkøb og afhente barn i, men vær ej i tvivl: det er en 100 procent fantastisk og gedigen køremaskine.

Og så må jeg ikke glemme designet, som er med til at gøre Porsche 911 urørlig i min bog. Så tæt på det oprindelige Porsche 911 design fra 1963 og alligevel fornyet og moderniseret gennem årtierne.

Design, køreegenskaber og brugervenlighed gør simpelthen vognen til en perfekt sportsvogn, en gedigen køremaskine for alle med pengepungen i orden.

Skal du kun prøve en sportsvogn i dit liv, så lad det være Porsche 911 Carrera, gerne med S. Tro mig, det er kærlighed fra første nys.

IMG_9283

Porsche Carrera S (3.0)

Pris fra 2.182.942,-

Hestekræfter: 420

Topfart: 306 km/t

0 – 100 km/t på 4,1 sekunder

Kilometer på literen: 13

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On