På langtur i Kia Sportage

IMG_9477

Foto Malene Raith

”Sagde du, at det bare er en 1,7 liters diesel, det her?” Spørger manden forundret.

”Jep, med 115 hestekræfter,” svarer jeg kækt.

Han nikker imponeret. For selvom det måske ikke lyder af super meget for en SUV, er der alligevel imponerende meget kraft i den nye Kia Sportage, som uden problemer åler sig gennem hårnålesving i bjergene og flyver ud ad autobahnen.

IMG_9464

Vi befinder os i Eiffelbjergene, en lille grøn bjergkæde fuld af drueklædte vinstokke, mellem floderne Mosel og Rhinen i Tyskland, hvor vi er taget på smuttur i den nye fjerde generation Kia Sportage.

Kia Sportage er en populær kompakt SUV i Europa, men af ukendte grunde er familiebilen endnu ikke rigtig slået igennem herhjemme.

IMG_9489

Sportage har en god og praktisk størrelse. Frihøjden gør, at man sidder dejligt højt bag rattet, og vognen er oplagt at bruge til børneflokken og indkøbene i hverdagen, uden at den føles stor at manøvrere rundt i bytrafikken.

Det lidt beasty design med beskyttelseslister over hjulkasserne fremmer SUV følelsen og giver den desuden et friskt og aktivt look. Men det allerbedste ved vognen oplever jeg for alvor, som den lille familie smækkes ind, og vi stikker snuden mod syd på autobahnen.

IMG_9470

For selvom det her er en større vogn og ikke en lille ræser, kører Kia Sportage fint 165 km/t uden at det føles særligt voldsomt eller er synderligt støjende, og vognen ligger dejligt stabilt på asfalten.

Udstyrsniveauet er som udgangspunkt højt med blandt andet Hillassist (som vi er glade for i bjergene), skiltegenkendelse (ekstra rart på autobahnen, hvor fartgrænserne hurtigt skifter fra fri fart til 100 km/t) og Lane Keep Assist System, der meget forsigtigt og mildt retter vognen ind efter banen, uden at det trækker ubehageligt i rattet. Sammen med fartpiloten letter det hele kørslen og aflaster chaufføren, så man ikke er helt flad efter en lang dags kørsel.

IMG_9499

Kia Sportage er desuden udstyret med navigationssystemet Tom Tom Live Services, der, som navnet indikerer, holder øje med den aktuelle trafiksituation på ruten.

Skeptiker, som jeg nu engang er, sætter jeg alligevel også Google i gang på mobilen, men finder hurtigt ud af, at Tom Tom faktisk fungerer  upåklageligt. Advarslerne om kø og ulykker passer og ankomsttidspunktet ligeså. Google slukkes igen.

IMG_9495

Brændstofforbruget er i høj grad også fornuftigt. Selvom jeg giver den fuld skrue på autobahnen i flere timer, holder den alligevel et snit på 15 kilometer på literen. Flot for en vogn i denne størrelse, der, ifølge Kia, ved almindelig kørsel kan køre 21,7 kilometer på literen.

Det 6-trins manuelle gear glider nemt og er placeret godt, så man sidder komfortabelt og behageligt, og på bagsædet har sønnike masser af plads og bruger kopholderne i det nedslåede armlæn i midten som bord og afsætningsrum til legetøjet. Et USB-stik heromme ville dog være en fordel, specielt, når man prøver at fange Pokemons under kørslen.

At Kia Sportage ikke mangler kraft mærker jeg desuden på de snoede bjergveje, hvor dieselmotoren uden problemer trækker os op ad den stejle asfalt uden at hakke eller skulle sættes i laveste gear.

Og da jeg finder et smalt plateau, som er velegnet til foto, er den ingen sag at manøvrere vognen rundt på lidt plads.

IMG_9482

Billedet nedenunder er vores bagage uden indkøb. Kort efter fylder vi også vognen med lokale lækkerier, og vi har plads til det hele.

Ud over taskerne kan et par kasser øl, fire kasser vin, 36 liter danskvand og indkøbsposer sagtens være i bagagerummet, og det endda med hattehylden rullet for.

Vil vi have mere med, er der desuden mulighed for at lægge splitbagsædet ned, men så skal du så helst kun have en passager med hjem på bagsædet.

IMG_9449

Det kan godt være, at man ikke har behov for at køre hele vejen til Sydtyskland hver dag, men turen viser med al tydelighed, hvor god og alsidig en vogn den nye Kia Sportage er.

Den er velegenet som familiebil i den praktiske hverdag, som egobil i fritiden med surfbrættet på taget samt på lange ture uanset, om det er weekendturen til Jylland (eller København) eller smutturen til Eiffelbjergene.

Sammen med det friske design, komforten og de behagelige køregenskaber burde fjerde generation Kia Sportage blive den, som danskerne for alvor tager til sig.

IMG_5529

Vi kørte Kia Sportage 1,7 liters diesel Advance

Pris kr. 334.999,-

Hestekræfter: 115

Topfart: 176 km/t

Kilometer på literen: 21,7

Kia Sportage fås fra kr. 299.999,-

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On