Forfrisket og fiks ny Renault Clio

IMG_9194

Foto Malene Raith

”Vi har to slags slanger på disse egne,” forklarer Renaultteknikeren på engelsk, ”sno og hugorm.”

Jovist, måske ville det nok være mere passende at tale dæktryk på den nye Renault Clio med ham, men nu har jeg altså lige haft den sindsoprivende oplevelse af at være på at træde på en slange.

”Så var det en hugorm,” slår jeg fast. Det bidrager nemlig positivt til stemningen med lidt drama. Lidet aner jeg at den oplevelse, som nok fik pulsen op et øjeblik, er vand ved siden af det adrenalinkock, der venter mig efter frokost. I en Renault Clio RS.

IMG_9203

Vi befinder os i et hedt Bordeaux, Frankrig, hvor Renault har inviteret til testkørsel af den nye faceliftede (opdaterede) Renault Clio.

Clio er Renaults mest populære model i Danmark, der siden den nye 4. generation kom til landet i 2013, har solgt i over 16.500 eksemplarer.

IMG_9202

På verdensplan er der langet 13 millioner vogne over disken siden introduktionen tilbage i 1990, og en bestseller af den slags tager man naturligvis ikke chancer med.

Som det hører sig til, når en model har nogle år på bagen, har Renault Clio som sagt fået sig en opfrisker. Ikke voldsomt meget, men det er nok til lige at gøre den en tand skarpere. Allermest når man kigger på fronten.

IMG_9179

Den er nemlig blidt redesignet, så Clio har fået Renaults nye lyssignatur med de C-formede lygter, kørelysene er flyttet ud i siderne og ned, den nederste del af grillen gjort bredere, og bagpå er kofangeren ændret en smule.

Der er også sket lidt i interiøret med et nyt rat, ny gearknop, nye knapper og forbedring af materialer på blandt andet dørpanelerne.

IMG_9219

Ikke det vilde, men nok til at friske den op. Ligeledes er der ny polstring og indtræk på sæderne vel at mærke i de to højeste udstyrsniveauer.

Infotainmentsystemet er desuden blevet opdateret, og så er det muligt at få Bose lydanlæg med 7 højttalere og subwoofer i bagagerummet.

Fire nye farver er der også kommet, og jeg befinder mig i den nye røde Bourgogne (skål), der, fordi det er topmodellen GT-Line, også har en opdateret 120 hestekræfters benzinmotor med 6 manuelle gear.

IMG_9185

Den forhjulstrukne vogn er fin på motorvejen, men en lidt større fornøjelse på landevejen mellem vinmarkerne. Her passer farten bedre, og Renault Clio er dejligt frisk og sjov at drøne gennem svingene med. Gearene glider let og uproblematisk, og man er venner med vognen helt fra start.

Motorprogrammet for den opdaterede Renault Clio byder på tre benzinmotorer og en enkelt diesel med 90 hestekræfter. Næsten det samme som forrige model på nær, at dieselmotoren med 75 hestekræfter forsvinder.

Renault Clio er en fiks lille hverdagsbil med plads til to børn på bagsædet og de daglige indkøb i bagagerummet, men al det er ligegyldigt, når vi bevæger os over i gaderacerudgaven: Renault Clio RS.

Her handler det nemlig mest om fart og underholdning.

IMG_9211

”Woouw,” griner jeg overrasket, som jeg bremser den hvide Clio RS hårdt op og skrider gennem svinget med hylende dæk. Bare rolig, jeg er på en lukket bane nu, hvor vi har fået lov at lege lidt med den sjove lille racerudgave, der har fået cool LED-lys på fronten inspireret af mønsteret på målflag.

Den dynamiske Renault Clio RS er meget levende og kræver ens fulde opmærksomhed på banen, specielt, hvis man ikke er bekendt med forhjulstrukne biler.

Opbremsningen sender bagenden frem, og jeg skal reagere omvendt af, hvad jeg er vant til. Udfordrende og hamrende underholdende. Motoren med 220 hestekræfter klarer 0 – 100 på 6,6 sekunder og har en topfart på 235 km/t, men … det er desværre uvist, om denne vogn kommer til Danmark.

IMG_9225

Men det gør den nye faceliftede Renault Clio til gengæld i begyndelsen af september i et friskere og mere skarpt design og med en motor, der kan give smil på læben, uanset om man som sno eller hugorm slanger sig gennem byen og landevejen.

Se den nye Renault Clio og Clio RS fra testkørslen i Bordeaux herunder.

Ny Faceliftet Renault Clio (1.2)

Pris fra kr. 118.900 (kr. 10.000,- mere for en stationcar)

Hestekræfter: 75 – 120

Topfart: Op til 199 km/t (120 hk benzin)

Kilometer på literen: Op til 31,3

Få PRÊT-À-PARTIR Magasin gratis og uforpligtende hver måned, tryk her!

Author: Malene Raith

Share This Post On